Bovag roept CBR op tot inkorten examentijd

Achterstand wegwerken

CBR rijles rijschool lesauto

Het CBR heeft bij de examens een behoorlijke achterstand opgelopen door de coronacrisis. Om die achterstanden weg te werken heeft het CBR enkele 'maatregelen' bekend gemaakt, maar volgens de Bovag is een deel van die maatregelen onrealistisch. De brancheorganisatie wil daarom met het CBR om de tafel en doet alvast een voorstel.

Om de achterstand weg te kunnen werken, wil het CBR onder meer de norm voor het slagingspercentage verder aanscherpen. Nu ligt dat percentage bij de Nederlandse rijscholen gemiddeld op 50 procent, maar het CBR wil dat opkrikken naar 60 procent. Volgens directeur Alexander Pechtold moet dat 80.000 extra examenplekken opleveren. Is het gemiddelde slagingspercentage eind mei niet met tenminste vier procent gestegen, dan verhoogt het CBR de minimumleeftijd voor het praktijkexamen van 17 naar 18 jaar. Verder werft het CBR actief nieuwe examinatoren, wordt het huidige personeel gevraagd om over te werken en worden gepensioneerde examinatoren opnieuw ingeschakeld.

De Bovag zegt tegenover BNR Nieuwsradio echter dat het onrealistisch is om te verwachten dat het slagingspercentage zo snel stijgt in zo'n korte tijd. Daarom pleit de Bovag voor een verkorting van de huidige examentijd. Nu staat er 55 minuten voor een praktijkexamen, volgens de Bovag is het beter om daar tijdelijk 50 of 45 minuten van te maken, zodat één examinator per dag één of twee extra praktijkexamens kan uitvoeren. Of het CBR uiteindelijk gehoor gaat geven aan dit idee is niet bekend. De woordvoerder van de Bovag meldt dat er om een gesprek is gevraagd.

Niet alleen bij de praktijkexamens, ook bij de theorie-examens loopt de achterstand met 15.000 examens per week op. Het CBR heeft momenteel nog geen groen licht voor het heropenen van de examenlokalen.

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.