Bovag: accijnsverhoging desastreus

Benzine en diesel duurder door accijnsverhoging
Vier cent extra accijns op diesel en 2,5 cent op lpg heeft niets met verbetering van het milieu van doen, maar alles met het sluitend maken van de rijksbegroting, vindt Bovag-directeur Koos Burgman.
Volgens diverse media verhoogt het kabinet de accijns op diesel en lpg in twee fasen. Op 1 juli 2008 stijgt de accijns op diesel met 3 cent en de accijns op lpg met 1,5 cent. Een half jaar later komt daar voor beide brandstofsoorten nog een cent bij. Samen met de voorgenomen btw-verhoging naar 20 procent op 1 januari 2009, zou deze kabinetsperiode 1,08 miljard aan extra belastinginkomsten opleveren.
Burgman zegt dat deze maatregels vooral de zakelijke rijder, het wegtransport en pomphouders in de grensstreek treft. Zakelijk verkeer rijdt immers geen kilometer minder, omdat auto of vrachtwagen noodzakelijk zijn voor hun inkomsten. Het milieueffect is volgens Burgman dus nul. Hij vindt dat het kabinet beter gebruik van dieselauto's kan stimuleren omdat die zuiniger zijn en minder CO2 uitstoten dan benzine-auto's.
Dat het milieu geen rol speelt bij deze maatregel wordt volgens Burgman bevestigd door de voorgenomen accijnsverhoging op lpg, in veel opzichten de milieuvriendelijkste van de drie meest getankte brandstofsoorten. De accijnsverhoging is volgens de Bovag slecht voor de economie. Onder meer omdat de hogere dieselprijs uiteindelijk doorwerkt in allerlei andere prijzen. Burgman: "De automobilist wordt de komende tijd veel zwaarder belast en staat tegelijkertijd steeds langer in de file. Dat is echt niet uit te leggen. In 2006 bedroegen de rijksinkomsten aan verkeersbelastingen liefst 16,6 miljard euro. De weggebruiker zag daar nog geen 5 miljard van terug in de vorm van wegenonderhoud en nieuwe infrastructuur. Dat beeld wordt de komende tijd nog veel schever."

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.