AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Bovag: accijnsverhoging desastreus
1
Vier cent extra accijns op diesel en 2,5 cent op lpg heeft niets met verbetering van het milieu van doen, maar alles met het sluitend maken van de rijksbegroting, vindt Bovag-directeur Koos Burgman.
Volgens diverse media verhoogt het kabinet de accijns op diesel en lpg in twee fasen. Op 1 juli 2008 stijgt de accijns op diesel met 3 cent en de accijns op lpg met 1,5 cent. Een half jaar later komt daar voor beide brandstofsoorten nog een cent bij. Samen met de voorgenomen btw-verhoging naar 20 procent op 1 januari 2009, zou deze kabinetsperiode 1,08 miljard aan extra belastinginkomsten opleveren.
Burgman zegt dat deze maatregels vooral de zakelijke rijder, het wegtransport en pomphouders in de grensstreek treft. Zakelijk verkeer rijdt immers geen kilometer minder, omdat auto of vrachtwagen noodzakelijk zijn voor hun inkomsten. Het milieueffect is volgens Burgman dus nul. Hij vindt dat het kabinet beter gebruik van dieselauto's kan stimuleren omdat die zuiniger zijn en minder CO2 uitstoten dan benzine-auto's.
Dat het milieu geen rol speelt bij deze maatregel wordt volgens Burgman bevestigd door de voorgenomen accijnsverhoging op lpg, in veel opzichten de milieuvriendelijkste van de drie meest getankte brandstofsoorten. De accijnsverhoging is volgens de Bovag slecht voor de economie. Onder meer omdat de hogere dieselprijs uiteindelijk doorwerkt in allerlei andere prijzen. Burgman: "De automobilist wordt de komende tijd veel zwaarder belast en staat tegelijkertijd steeds langer in de file. Dat is echt niet uit te leggen. In 2006 bedroegen de rijksinkomsten aan verkeersbelastingen liefst 16,6 miljard euro. De weggebruiker zag daar nog geen 5 miljard van terug in de vorm van wegenonderhoud en nieuwe infrastructuur. Dat beeld wordt de komende tijd nog veel schever."
Burgman zegt dat deze maatregels vooral de zakelijke rijder, het wegtransport en pomphouders in de grensstreek treft. Zakelijk verkeer rijdt immers geen kilometer minder, omdat auto of vrachtwagen noodzakelijk zijn voor hun inkomsten. Het milieueffect is volgens Burgman dus nul. Hij vindt dat het kabinet beter gebruik van dieselauto's kan stimuleren omdat die zuiniger zijn en minder CO2 uitstoten dan benzine-auto's.
Dat het milieu geen rol speelt bij deze maatregel wordt volgens Burgman bevestigd door de voorgenomen accijnsverhoging op lpg, in veel opzichten de milieuvriendelijkste van de drie meest getankte brandstofsoorten. De accijnsverhoging is volgens de Bovag slecht voor de economie. Onder meer omdat de hogere dieselprijs uiteindelijk doorwerkt in allerlei andere prijzen. Burgman: "De automobilist wordt de komende tijd veel zwaarder belast en staat tegelijkertijd steeds langer in de file. Dat is echt niet uit te leggen. In 2006 bedroegen de rijksinkomsten aan verkeersbelastingen liefst 16,6 miljard euro. De weggebruiker zag daar nog geen 5 miljard van terug in de vorm van wegenonderhoud en nieuwe infrastructuur. Dat beeld wordt de komende tijd nog veel schever."
Lees ook
Nieuws
Zakelijke actie: Kia EV3 en Kia EV6 als GT-Line Business
Nieuws
Matrixborden soms wel jaren defect: 'Gevaarlijk'
Nieuws
Trumps ‘Big Beautiful Bill’ maakt resoluut einde aan EV-stimulering
Nieuws
De standaardkeuze als actiemodel: Land Rover Defender Octa Black
Nieuws