AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Bouw tweede Coentunnel gestart
23
Door het symbolisch aanbrengen van zand heeft Minister Eurlings van Verkeer vandaag het startsein gegeven voor de aanleg van een tweede Coentunnel.
Nadat vorige week bekend werd dat de A4 (vooralsnog) wordt doorgetrokken, is vandaag gestart met de aanleg van een tweede Coentunnel. Deze tunnel komt ten oosten van de bestaande tunnel, en moet de A8 met de A10-west verbinden. Dagelijks rijden er 120.000 voertuigen door de huidige tunnel onder het Noordzeekanaal, maar doordat de tunnel een flessenhals vormt, staan er dagelijks lange files. De twee tunnels krijgen samen acht rijstroken, drie rijstroken in noordelijke richting, drie rijstroken in zuidelijke richting en twee wisselstroken. Een wisselstrook is een tijdelijke rijstrook die – afhankelijk van de drukte - in één van de richtingen kan worden ingezet.
Naast de tunneluitbreiding wordt ook de A5 verlengd. Op dit moment loopt deze snelweg van Hoofddorp tot de A9, (knooppunt Raasdorp). De A5 wordt nu verlengd naar het noorden, waar hij aan de zuidkant van de Coentunnel moet aansluiten op de A10-West. Dit traject krijgt de naam Westrandweg. De aanleg van de Westrandweg is volgens Verkeer en Waterstaat een belangrijke impuls voor regionale economische ontwikkeling van het westelijk havengebied van Amsterdam.
Er komen twee aansluitingen in het havengebied zelf. De Westrandweg komt grotendeels verhoogd te liggen. De hoogte varieert van ongeveer 1,5 meter in de Haarlemmermeer tot 12 meter langs de Basisweg. In de bedrijvenzone Westpoort verandert de Westrandweg in het langste viaduct van Nederland met een lengte van 3,3 km. De snelweg kan zo ongehinderd verschillende andere wegen en spoorlijnen kruisen. Zowel de tweede Coentunnel en de Westrandweg kunnen volgens Eurlings in 2012 worden opengesteld voor het verkeer. Vervolgens wordt de huidige Coentunnel gerenoveerd.
Gezien de auto die Verkeer en Waterstaat in hun Artist-impression door de tunnel laat rijden, wordt van de economische ontwikkeling heel wat verwacht.
Lees ook
Op Zoek Naar
Gebruikte auto's zo duur? Tja, deze occasions met weinig kilometers koop je voor €4.000
Nieuws
Deze plug-in hybride Volvo is zeldzamer dan een Ferrari F40
Renault 5 GT Turbo (1990) - Klokje rond klassiek
Nieuws
Honda CR-V tot wel €10.500 goedkoper
Nieuws