Bondsdag stemt in met Duitse tolplannen
Bezitters van de schoonste auto's moeten 5 euro neertellen, er is een middentarief van 10 euro en de zwaarste vervuilers betalen 15 euro voor tien dagen, meldde de website auto.de donderdag. Duitse autobezitters moeten een jaarvignet aanschaffen maar worden volledig gecompenseerd via een verlaging van de wegenbelasting.
Dobrindt denkt door de drie tariefgroepen 13,6 miljoen euro per jaar meer binnen te halen. De totale inkomsten van de 'buitenlandertol' schat hij op 513,6 miljoen euro. Tegenstanders in Duitsland denken dat dat veel minder zal zijn. Na twee jaar worden de inkomsten geëvalueerd, staat in de aangepaste plannen.
Ten aanzien van gevoeligheden rond de privacy van bestuurders heeft de politiek ook water bij de wijn gedaan. Gegevens van bestuurders zullen een jaar bewaard worden in plaats van de drie jaar die aanvankelijk waren voorzien.
Buurlanden als Nederland zijn fel gekant tegen de tol. De Europese Commissie moet nog een oordeel vellen of de plannen niet in strijd zijn met Europese regels. De zaak zal waarschijnlijk aan het eind van de rit moeten worden beoordeeld door het Europese Hof van Justitie.