BMW's Neue Klasse, wat betekent dat eigenlijk?

En wat was het vroeger?

BMW Vision Neue Klasse X

BMW investeert miljoenen om haar fabrieken klaar te maken voor de Neue Klasse, waarmee de productie van baanbrekende elektrische voertuigen wordt versneld. Maar wat betekent dat precies en hoe verandert dat het productieproces? En wat was de Neue Klasse vroeger?

Elektrisch, circulair, digitaal: de BMW Group luidt vanaf 2025 een nieuw tijdperk van elektromobiliteit in met de Neue Klasse, de volgende generatie automobielen. Met dit in gedachten investeert het bedrijf volop in de uitbreiding van haar wereldwijde productienetwerk. Een van de fabrieken die in rap tempo wordt omgeturnd is de Mexicaanse fabriek in San Luis Potosí.

BMW investeert nu nog eens 800 miljoen euro en creëert daarbij ongeveer 1.000 nieuwe banen. Op die manier versnelt de BMW Group de productie van elektrische voertuigen. Tegelijkertijd onderbouwt het BMW's ambitie dat 50 procent van de wereldwijde BMW-voertuigverkopen vóór 2030 volledig elektrisch is. "We richten ons productienetwerk systematisch in op elektromobiliteit", legt Milan Nedeljković uit, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG verantwoordelijk voor productie.

"De eerste auto’s van de Neue Klasse rollen vanaf 2025 van de productielijn in de BMW-fabriek in Debrecen, Hongarije, gevolgd door de hoofdfabriek in München. "We bereiken extra volumes door de Neue Klasse vanaf 2027 te integreren in de fabriek van San Luis Potosí." De fabriek van de BMW Group in San Luis Potosí, die in 2019 werd geopend, is ontworpen om zeer flexibel te zijn. Dit betekent dat er slechts enkele aanpassingen aan de carrosserieconstructie en assemblage nodig zijn om de productie uit te breiden naar elektrische modellen.

BMW productie Mexico

De BMW-fabriek in San Luis Potosí werd in 2019 in gebruik genomen. Momenteel werken er ongeveer 3.700 werknemers aan de productie van de BMW 3-serie Sedan, de BMW 2-serie Coupé en de BMW M2 modellen voor de wereldwijde markt. Op het terrein wordt op dit moment echter druk gebouwd aan een speciale assemblagefabriek voor hoogspanningsbatterijen. Meer dan 500 nieuwe werknemers produceren straks de batterijen in de fabriek van 85.000 vierkante meter. Deze worden direct geïntegreerd in de voertuigstructuur van de Neue Klasse.

Deze aanpak stelt de productie veilig, zelfs in het geval van onvoorziene politieke of economische ontwikkelingen. Ook bevordert dit de lokale werkgelegenheid. De korte afstanden tussen de productielocaties van de accu’s en de modellen van de Neue Klasse leveren bovendien een lagere CO2-uitstoot op. Voor de Neue Klasse gebruikt BMW Group voor het eerst de nieuw ontwikkelde, ronde accucellen. Die bieden een 20 procent grotere energiedichtheid en laten het opladen tot 30 procent sneller verlopen. De actieradius neemt eveneens met 30 procent toe.

Naast het integreren van de accuproductie vinden nog meer veranderingen plaats in de fabriek in San Luis Potosí. De carrosserie-werkplaats wordt met bijna 20.000 vierkante meter uitgebreid en is dan in totaal meer dan 90.000 vierkante meter groot. Ook worden de assemblage- en logistieke afdelingen uitgebreid met elk bijna 10.000 vierkante meter.

"Met deze verdere ontwikkeling van onze fabriek maken we ons in Mexico klaar voor de introductie van de nieuwe generatie BMW modellen. Als eerste premium autofabrikant die in Mexico elektrische auto’s en hoogvoltage-accu’s bouwt, lopen wij voorop in de industrie. Tegelijkertijd verkleinen we onze CO2-voetafdruk", zegt Harald Gottsche, directeur en CEO van BMW Group fabriek San Luis Potosí.

De locatie in centraal Mexico is niet alleen een voorbeeld van kwaliteit en flexibiliteit, maar ook van de innovatieve en hulpbronnenbesparende autoproductie van morgen. De regio is droog, waardoor het nog noodzakelijker is om spaarzaam om te gaan met natuurlijke hulpbronnen zoals water. San Luis Potosí is daarom de thuisbasis van de eerste BMW Group-spuiterij die haar procesafvalwater volledig recyclet. Met andere woorden: het water dat wordt gebruikt bij het spuiten van de hier geproduceerde modellen, wordt vervolgens behandeld en hergebruikt.

Elektriciteit komt van de eigen 70.000 vierkante meter grote zonne-energiecentrale van de fabriek, die zich op het terrein bevindt. Maar dat is nog maar het begin. "In Mexico willen we het gebruik van zonne-energie uitbreiden door een verdubbeling van het aantal zonnepanelen", zegt Nicole Haft-Zboril, Hoofd Vastgoedbeheer bij BMW Group. "Het plan is om meer dan 20 procent van de energie die we nu nodig hebben direct op het fabrieksterrein op te wekken."

Neue Klasse staat bij BMW toch ook voor een generatie modellen uit de jaren 60?

Aan het begin van de jaren 60 zag het er somber uit voor BMW. Met alleen de Isetta, 700 en ‘Barockengel’ ging de fabrikant het niet redden. Bovendien raakte het geld op. Toen kwam redder Herbert Quandt en vanaf 1962 keerde de ‘Neue Klasse’ het tij.

Aan het eind van de jaren 50 stond BMW op de rand van de afgrond. In de showroom stonden slechts de 2,29 meter korte Isetta met 12 of 13 pk, de wat nieuwere kleine BMW 700 met 30 en 40 pk en aan de andere kant van het modellengamma de ‘Barockengel’ met V8, plus een paar motorfietsen. Daarnaast leverde de fabrikant nog wat industriële aggregaten. Verder was er niets.

Reddingsplan

Toen kwam de jaarlijkse algemene vergadering op 30 november 1959, met op de agenda de voorgenomen overname door Daimler-Benz. Ja, dat heeft werkelijk even gespeeld. De stemming sloeg om en vervolgens wierp de rijke industrieel Herbert Quandt zichzelf op als leider van een beweging die BMW in de toekomst zijn eigen koers wilde laten varen. Een jaar later, in november 1960, werd het reddingsplan getekend en iets minder dan een jaar na dat belangrijke moment verscheen op 21 september 1961 de ‘Neue Klasse’ ten tonele, tijdens de IAA in Frankfurt. Belangstellenden stonden destijds een half uur in de rij om het nieuwe model met eigen ogen te kunnen aanschouwen. Dat was de BMW 1500.

BMW Neue Klasse 1500

Verantwoordelijk voor het design van de Neue Klasse was Wilhelm Hofmeister, hoofdontwerper bij BMW van 1955 tot 1970, die ideeën en advies inwon bij de Italiaanse auto-ontwerper Giovanni Michelotti. Het resultaat was een sportsedan inclusief de fameuze ‘Hofmeister-knik’, de hoek bij de overgang van de C-stijl richting de taillelijn, een designeigenschap van het merk die vandaag de dag op de meeste modellen nog steeds te vinden is. Echt baanbrekend, die Neue Klasse. Gewild bovendien, zowel toen als nu. Toen BMW tijdens de presentatie sprak over een 75 pk sterke auto die een prijskaartje van 8.500 mark zou krijgen op de thuismarkt, waren journalisten en toekomstige klanten in extase. Naar verluidt kwamen er in een mum van tijd zo’n 25.000 bestellingen binnen, al stond de 1500 nog niet eens bij de dealer.

BMW 1800.

Eind 1964 na 23.807 exemplaren kreeg de 1500 een opvolger: een model met 83 pk sterke 1,6-litermotor en bovenal meer koppel was de meer dan welkome opvolger. Als je echt wilde genieten, koos je voor de 1800 met maximaal 130 pk en het absolute topmodel verscheen in 1969, in de vorm van de 2000 tii met brandstofinjectie. In totaal verkocht BMW 330.173 exemplaren van de vierdeurs Neue Klasse-sedans in de tien jaar dat het model in productie was. Zijn opvolger, de 5-serie van de E12-generatie, nam in 1972 het stokje over.

Wanneer komt de eerste nieuwe Neue Klasse-BMW in de showroom?

Net als in 1962 is de term Neue Klasse per 2025 van toepassing op meer dan één auto, met verschillende carrosserieën op een elektrisch platform. De iX3 SUV trap af, in 2026 gevolgd door de volledig elektrische 3-serie onder de naam i3 sedan én i3 Touring. Er staat zelfs een sportauto op de planning. 

Vrijdag doken deze patenplaten voor de nieuwe iX3 op.

BMW iX3

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.