AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW ziet EV-verkopen met een derde groeien

Tegen de stroom in

BMW iX xDrive40

De verkoop van elektrische auto's gaat bij tal van autofabrikanten weliswaar niet meer zo hard als verwacht, maar de BMW Group meldt trots dat er nog wel flinke groei in zit.

Er komen vanuit Duitsland deze week weer berichten over een tegenvallende vraag naar elektrische auto's. Mercedes-Benz neemt bijvoorbeeld even wat gas terug met de accuproductie, bij Audi wordt de Q8 e-tron eerder dan verwacht richting de uitgang gedirigeerd. En BMW? Dat deelt de verkoopcijfers van de afgelopen zes maanden en heeft daarbij in het bijzonder aandacht voor de flinke groei op elektrisch gebied. Het is dus zeker niet alleen maar kommer en kwel.

De BMW Group verkocht in het eerste halfjaar van 2024 190.622 volledig elektrische auto's en dat zijn er maar liefst 24,6 procent meer dan vorig jaar in die periode. Bij het merk BMW was de groei nog groter; dat zag de verkoop van zijn i-modellen met bijna 35 procent toenemen. In totaal verkocht de BMW Group ruim 1,2 miljoen auto's, de volledig elektrische waren goed voor een krappe 16 procent van alle verkopen.

Er is wel werk aan de winkel bij de dochtermerken Mini en Rolls-Royce. Vooral bij Mini, dat in de eerste zes maanden van dit jaar de verkopen met 18,7 procent achteruit zag gaan. Mini zit middenin een behoorlijke opfrisronde van zijn modellengamma, dus ongetwijfeld is alle hoop gevestigd op de frisse Mini's als die goed en wel op de markt zijn om het tij te keren. Rolls-Royce vestigt de hoop vooral op de opgefriste Cullinan.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (71)

Reageren