'BMW werkt aan zeventraps handbak'
Na Porsche zou BMW het tweede automerk zijn dat komt met een handgeschakelde versnellingsbak met maar liefst zeven versnellingen. Porsche heeft een dergelijke transmissie natuurlijk al beschikbaar voor de nieuwe 911. Nu blijkt dat BMW patent heeft aangevraagd op twee verschillende versies van een handgeschakelde zevenbak, zo meldt autoblog.com. De eerste variant zou gaan om een transmissie die je daadwerkelijk nog moet bedienen met een fysiek aanwezig koppelingspedaal. De tweede versie bevat een systeem waarbij je via een zogenoemde 'shift-by-wire'-bediening (dus elektronisch geregeld) van verzet kunt wisselen. Om te voorkomen dat bestuurders een verkeerde versnelling inschakelen in een bak waarbij de gangen relatief dicht bij elkaar liggen, past BMW een elektromagnetische vloeistof toe. De viscositeit (ofwel de dikte en smeringscapaciteiten) van die vloeistof kan worden aangepast en dat zorgt er weer voor dat bepaalde versnellingen niet te selecteren zijn. Zo kun je je voorstellen dat bijvoorbeeld de eerste drie versnellingen 'geblokkeerd' zijn wanneer je in de zesde en zevende versnelling zit.
Rechts van de neutraal
Opmerkelijk is de plaatsing van de zevende versnelling in de bakken van BMW. Waar Porsche de zevende gang 'gewoon' in een gebruikelijk H-patroon heeft opgenomen, zit de 'zeven' bij de BMW-transmissies rechts van de neutraalstand, op het oog tussen de 5 en 6 in.
Een woordvoerder van BMW Nederland meldt: "In het kader van EfficientDynamics zoeken wij continue naar nieuwe efficiencymaatregelen die de auto zuiniger en tegelijkertijd sneller maken. Of dit patent ook daadwerkelijk door ons is aangevraagd, kan ik niet bevestigen. Ik weet wel dat niet elk patent dat wordt aangevraagd ook daadwerkelijk in serie gebruikt hoeft te worden. Bovendien bieden onze TwinPower Turbo motoren meer dan voldoende koppel, om met de huidige zes versnellingen uitstekend uit de voeten te kunnen."