AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW stopt met Formule E

'Alles eruit gehaald'

BMW Formule E

De Formule E wordt in korte tijd met het vertrek van twee grote merken geconfronteerd. Na Audi stopt nu ook BMW met haar deelname aan het elektrische racekampioenschap.

Slechts enkele dagen nadat Audi meldde dat het na het komende seizoen stopt met haar Formule E-deelname, laat BMW weten eveneens de handdoek te werpen. Na het seizoen van 2020/2021 is het over en uit. BMW heeft er dan zeven jaar in de raceklasse op zitten, waarin het met haar BMW i Andretti Motorsport-team meermaals won en podiumplaatsen pakte.

De raceklasse is volgens BMW van grote waarde geweest voor de ontwikkeling van elektrische personenauto's. In de de Formule E werken autofabrikanten vooral aan energiemanagement. De opgedane inzichten en innovaties op dat gebied kunnen niet alleen de FE-auto verbeteren, maar ook worden overgeheveld naar productiemodellen. De technici achter de Formule E-auto nemen hun kennis mee naar de R&D-centra van het merk. Volgens BMW heeft de Formule E hierin inmiddels haar meerwaarde wel bewezen en is dit nu 'volledig benut'. Meer valt er kort gezegd niet te halen voor BMW, zo impliceert men. Ongetwijfeld speelt het kostenplaatje stiekem ook wel een rol bij het aanstaande vertrek.

De afgelopen twee seizoenen waren het meest succesvol voor het aan BMW gelinkte Andretti-team. In het seizoen 2018/2019 eindigde het als vijfde bij de constructeurs. Afgelopen seizoen boekte het team ook drie overwinningen.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (37)

Reageren
Sub-reacties inklappen
alfons 2070714
alfons 2070714
  • 17
De eerste tekenen dat de ev hype ten einde loopt,een ev is een gruwel voor de autoliefhebber en formule e is een gruwel voor de autosportliefhebber!Gelukkig beginnen de constructeurs dit ook te snappen!Het succes van de ev staat of valt met subsidies ,nl belasting geld betaald door anderen!Overigens nog een uitspraak van de heilige Musk,hij beweert dat als iedereen ev gaat rijden de stroom produktie zal moeten verdubbelen!En dan nog even de kerncentrales sluiten!Succes EV fantasten!
HansSolo
HansSolo
  • 11
Alfons, je vergeet wat spaties te zetten. En overal een uitroepteken achter zetten maakt iets nog niet de waarheid❗️
Ruubster
Ruubster
  • 5
De F1 is en blijft de beste klasse om te racen én te innoveren. Daar maken ze ook prachtige ev technieken en over een paar jaar komt daar een ander soort brandstof voor de motoren. Ik hoop heel erg dat er binnenkort een aankondiging komt van een fabrieksteam die de F1 instapt.
Anoniem
Anoniem
  • 2
F!1 zouden ze moeten verbieden. Formula-E promoten en nog groter maken.
Peeth
Peeth
  • 0
Groot gelijk... in de marge heeft ook VW beslist om alle sportactiviteiten met onmiddellijke ingang te stoppen. Ik was/ben een grote autosportfan maar zie duidelijk in dat dit geen meerwaarde heeft voor het imago en de slogan 'Win On Sunday, Sell On Monday' is volledig achterhaald. Als Evans dit weekeinde voor het eerst wereldkampioen wordt, zal niemand naar de Toyota dealer hollen voor een Yaris. Over BMW gesproken, echt indrukwekkend is hun racepalmares niet... Audi en Mercedes doen het veel beter!
Anoniem
Anoniem
  • 4
Het is ook dodelijk saai en te traag, door de smalle stratencircuits lijkt het nog wat, er zullen steeds meer merken afhaken, was even een hype.
Apex
Apex
  • 3
Dit is ook een hele moeilijke raceklasse om je te onderscheiden van de rest. De auto's zijn uniform en waar de verschillen zitten is mij als incidentele kijker totaal onduidelijk. Komt er bij dat de races dodelijk saai zijn. Ik denk dat de marketing waarde voor een automobiel fabrikant gewoon te laag is.
L Baeke
L Baeke
  • 3
Ik dacht even dat BMW het had begrepen en volop zou inzetten op een elektrische toekomst maar dit besluit doet vermoeden dat in Munchen het nog altijd met zeer veel tegenzin is als het over EV gaat. Als BMW erkent dat ze veel heeft geleerd uit de formule E die ze mee kan nemen naar de gewone EV, dan lijkt het me wel heel stom om te zeggen dat er niks meer kunnen bijleren en dus met een gerust gemoed kunnen stoppen met de formule E. De realiteit toont integendeel een BMW dat de anderen achterna loopt op EV gebied en juist nog heel veel te leren heeft. Spijtig dat het merk waar ik al decennia lang fan van ben haar eigen toekomst zo slecht beheert.
IT hurts when IP
IT hurts when IP
  • 1
"Dames en heren, stilte a.u.b., de race gaat starten!"
.
Tja, de kosten waren zeker te hoog voor iets wat zo weinig visibiliteit gaf? Vaak hebben de baten meer met uitzendrechten, naamsbekendheid en imago dan technologische innovaties te maken. Ferrari merchandising legt ze geen windeieren natuurlijk, anders was er misschien geen F1 meer. En Toyota heeft zich ook ooit uit de F1 teruggetrokken, het wil niet altijd zeggen dat men niet in het concept gelooft.
.
Racerij is sowieso een 'acquired taste' en heel verschillend per regio. in de VS is NASCAR de meest populaire motorsport, wat voor veel Europeanen ook onbegrijpelijk is. En de gouverneur van Jakarta werd uitgelachen toen hij de Formule-E naar de stad wilde halen.
Highwayknight0481
Highwayknight0481
  • 9
Was vanaf het begin al een kansloze onderneming. Totaal geen beleving. En alleen maar gierende naaimachines. Nee, de formule E bestaat nog een jaar of vijf en verdwijnt dan geruisloos van het toneel.
Wood Duck
Wood Duck
  • 2
Ik vond het wel lekker rustig eigenlijk. En geen voortdurend gezeur over ene Maximilian, dat is op zich al een enorme pre....
411
411
  • 1
De Duitse autoindustrie moet alle zeilen bijzetten in EV transformatie race
Anoniem
Anoniem
  • 1
De Japanse autoindustrie moet de trossen nog losgooien.
Anoniem
Anoniem
  • 0
DS was en is gewoon te sterk. Lijkt op de dominantie die Citröen in het WRC had opgebouwd.
HarrieD
HarrieD
  • 1
Ik heb nog geen race gezien. Een paar fragmenten slechts. Een F1 race wil ik niet missen of kijk ik terug. Voor echt spannende races en inhaalacties kijk ik naar de MotoGP.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 1
De relatie tussen autosport en personenauto innovatie is flinterdun en wordt vooral vanuit marketing oogpunt gelegd. Het is letterlijk een rijdend reclamebord wat autokopers net een beetje beter gevoel moet bezorgen. EV = milieu = bewust van je ecologische voetafdruk en gaat daarom per definitie niet samen met autosport. Als er ook nog bijna niemand naar kijkt is het logisch dat autobouwers stuk voor stuk afhaken en hun marketingbudgetten voor andere promotionele activiteiten in zetten. Het einde van de Formule E is nabij...
Slappe was
Slappe was
  • 0
Ach Formule 1 is voor de fabrieksteams, formule E is te dicht gereguleerd om spectaculair te worden. Gelukkig hebben we nog korfbal ?
opc belgium
opc belgium
  • 4
Het is niet omdat je elke dag de EV de hemel in predikt en spaties plaatst dat het de waarheid is.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Grappig, Formule 1 is zelfs groener den de Formule E welke dieselgeneratoren gebruikt om te laden.
https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/254596/ralf-schumacher-komt-met-aparte-uitspraak-formule-1-is-groener-dan-formule-e
Anoniem
Anoniem
  • 0
Auto fabrikanten hebben in de toekomst ook niks meer te zoeken in snelheids sporten, electro motoren en batterijkes worden gewoon ingekocht dus er is weing meer waarmee je je kunt onderscheiden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
En de race's zijn niet om aan te gluren, laat staan te horen, geen drol aan.
Tiburon2003
Tiburon2003
  • 0
Ingekorte smalle stadsbaantjes en totaal geen snelheid. Geen wonder dat fabrikanten afhaken. Op het moment dat een elektrische racewagen een conventionele F1 wagen het snot voor de ogen rijdt op een normaal circuit, praten we verder.
khamsin
khamsin
  • 1
Het toont nog maar eens aan wat voor een zeepbel heel die EV is... Dat er EV's worden verkocht is puur dankzij subsidies, dwang en onwetendheid. Weg ermee.
Timo 7844021
Timo 7844021
  • 0
Maar even serieus, of je het nou leuk on niet leuk vind, of saai.
al dat onzinnige gelul over ev`s, dat ze alleen door subsidie verkocht worden, of niet groen zijn.
kom onder die steen vandaan! eclectisch heeft de toekomst!
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Timo, dat weten wij ook wel, die beslissing is op politiek niveau genomen dus we hebben maar te slikken.
Of we dat leuk moeten vinden is een tweede, er is geen drol aan, laden blijft een langdurige kwestie, groene stroom is er lang niet genoeg, de milieu winst is minimaal, en de omslag kost gigantisch.