
BMW stopt met Formule E
'Alles eruit gehaald'
De Formule E wordt in korte tijd met het vertrek van twee grote merken geconfronteerd. Na Audi stopt nu ook BMW met haar deelname aan het elektrische racekampioenschap.
Slechts enkele dagen nadat Audi meldde dat het na het komende seizoen stopt met haar Formule E-deelname, laat BMW weten eveneens de handdoek te werpen. Na het seizoen van 2020/2021 is het over en uit. BMW heeft er dan zeven jaar in de raceklasse op zitten, waarin het met haar BMW i Andretti Motorsport-team meermaals won en podiumplaatsen pakte.
De raceklasse is volgens BMW van grote waarde geweest voor de ontwikkeling van elektrische personenauto's. In de de Formule E werken autofabrikanten vooral aan energiemanagement. De opgedane inzichten en innovaties op dat gebied kunnen niet alleen de FE-auto verbeteren, maar ook worden overgeheveld naar productiemodellen. De technici achter de Formule E-auto nemen hun kennis mee naar de R&D-centra van het merk. Volgens BMW heeft de Formule E hierin inmiddels haar meerwaarde wel bewezen en is dit nu 'volledig benut'. Meer valt er kort gezegd niet te halen voor BMW, zo impliceert men. Ongetwijfeld speelt het kostenplaatje stiekem ook wel een rol bij het aanstaande vertrek.
De afgelopen twee seizoenen waren het meest succesvol voor het aan BMW gelinkte Andretti-team. In het seizoen 2018/2019 eindigde het als vijfde bij de constructeurs. Afgelopen seizoen boekte het team ook drie overwinningen.
PRIVATE LEASE BMW
Had je deze auto's al gezien?

BMW X3 XDrive20i High Executive/M-PAKKET/CAMERA/NAVI/LEDER/NETTE STAAT!!
- 2019
- 70.593 km

BMW X5 xDrive45e High Executive Aut. | Navigatie | M Sport pakket | Harman Kardon | Black Pack | Leder | Sfeerverlichting | DAB | Stoel/stuurverwarming |
- 2021
- 70.308 km

BMW X1 xDrive25e M Sport 220pk Navigatie/Stoelverwarming/Camera
- 2024
- 17.226 km
Lees ook
Audi rijdt Dakar 2022 met heftig prototype
Designdrive BMW 6-serie E24: waarom dit de ultieme sharknose en een designicoon is
Praktijkervaring BMW Z4 (E89): klapdak last of gemak?
Spelen maar: BMW geeft 50 procent korting op Individual-lakken
BMW M2 CS blijkt bloedsnel op Nürburgring
Lezersreacties (37)
Reageren












.
Tja, de kosten waren zeker te hoog voor iets wat zo weinig visibiliteit gaf? Vaak hebben de baten meer met uitzendrechten, naamsbekendheid en imago dan technologische innovaties te maken. Ferrari merchandising legt ze geen windeieren natuurlijk, anders was er misschien geen F1 meer. En Toyota heeft zich ook ooit uit de F1 teruggetrokken, het wil niet altijd zeggen dat men niet in het concept gelooft.
.
Racerij is sowieso een 'acquired taste' en heel verschillend per regio. in de VS is NASCAR de meest populaire motorsport, wat voor veel Europeanen ook onbegrijpelijk is. En de gouverneur van Jakarta werd uitgelachen toen hij de Formule-E naar de stad wilde halen.
















https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/254596/ralf-schumacher-komt-met-aparte-uitspraak-formule-1-is-groener-dan-formule-e







al dat onzinnige gelul over ev`s, dat ze alleen door subsidie verkocht worden, of niet groen zijn.
kom onder die steen vandaan! eclectisch heeft de toekomst!

Of we dat leuk moeten vinden is een tweede, er is geen drol aan, laden blijft een langdurige kwestie, groene stroom is er lang niet genoeg, de milieu winst is minimaal, en de omslag kost gigantisch.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.