'BMW i5 komt niet'
Focus op autonoom: in 2021 level 3 of 4
De naam 'i5' is nooit door BMW zelf genoemd, maar eerder getoonde patentschetsen leken wel degelijk te bevestigen dat er een i-model boven de i3 in de pijplijn zit. De vijfdeurscarrosserie van de auto op die tekeningen vertoont qua design veel overeenkomsten met die i3 en de i8, maar het is zeer de vraag of de auto er daadwerkelijk in deze vorm komt.
Dat betekent echter niet dat BMW's i-label alweer op zijn laatste benen loopt. "Die i staat voor innovatie, en elektrische aandrijflijnen worden steeds meer vanzelfsprekend", vertelt de Nederlandse BMW-importeur. In plaats daarvan zal autonomie een steeds grotere rol gaan spelen bij de i-modellen. De volgende auto in die reeks, die vooralsnog als 'iNext' wordt aangeduid, moet dan ook grotendeels zelfstandig door het verkeer kunnen gaan. BMW belooft dat de auto in 2021 'level 3 of 4' van autonoom rijden naar de openbare weg moet brengen. Dat betekent dat het mogelijk is om nagenoeg alle rijfuncties uit handen te geven en de bestuurder hooguit nog nodig is om in noodgevallen bij te springen.
Daarnaast zal de iNext natuurlijk ook weer zijn voorzien van een elektrische aandrijflijn en moet hij een actieradius van zo'n 500 kilometer krijgen, maar dat is over vier jaar na verwachting een stuk minder bijzonder dan nu. Als het aan BMW ligt in elk geval wel, want behalve een elektrische Mini moet er vanaf 2020 ook een EV-versie van de X3 in de showroom staan.
PRIVATE LEASE BMW
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

BMW 330e High Executive M-Sport / Navi / Xenon / schuifdak / leder
- 2019
- 163.304 km

BMW 3-serie Touring 318i Business Line Airco APK 03-2026 NAP
- 2007
- 295.615 km

BMW X5 (g05) xDrive45e High Executive 394pk | 360 Camera | Pano | Harman/Kardon | ACC | Memory | Active Steering
- 2020
- 126.508 km
Lees ook

Elektrische Mercedes-Benz GLC opent vanaf ruim €72.000 aanval op BMW iX3

Toeleveranciers BMW geraakt door conflict rond Nexperia

Dongfeng Box verfrommelt tijdens botsproef, ook T-Cross en DS N°8 stellen teleur

Deze sportieve klassiekers uit de jaren 60 en 70 stijgen het meest in waarde

