AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW Concept 6-serie Coupé is bijna helemaal de 6

BMW Concept 6-serie
BMW Concept 6-serie
BMW Concept 6-serie
BMW Concept 6-serie Coupé
BMW Concept 6-serie
BMW Concept 6-serie Coupé
BMW Concept 6-serie Coupé
BMW Concept 6-serie Coupé
BMW Concept 6-serie Coupé
BMW Concept 6-serie Coupé
BMW Concept 6-serie Coupé
BMW Concept 6-serie Coupé
BMW Concept 6-serie
BMW Concept 6-serie Coupé
De grote primeur van BMW op de Autosalon van Parijs mag dan de X3 zijn, het Beierse merk biedt ook een interessante blik in de toekomst. De toekomst van de 6-serie, om precies te zijn.
Maak kennis met de Concept 6-serie Coupé, de auto die voor pakweg 90 procent gelijk is aan de 6-serie zoals die bij de dealers komt te staan. BMW bewandelde eerder deze concept-productie weg bij de M5, M3 en –het meest recentelijk- de 5-serie GT. BMW zet een streep door het Bangle-design van het huidige model: de nieuwe 2+2 is overduidelijk een creatie van Adrian van Hooydonk.
De koplampen bestaan volledig uit led-lampen, en aan de zijkant vallen de lichtmetalen wielen op. Die hebben een diameter van 20 inch. Binnenin biedt de concept-car een 10,2-inch kleurenscherm voor het iDrive systeem en een verbeterd Head-Up Display. Speciale vermelding verdient het Bang&Olufsen audiosysteem, dat de beschikking heeft over 16 speakers en -we citeren het enigszins subjectieve BMW- 'ongeëvenaarde geluidskwaliteit'.
Let op de 5-serie
Net als bij de eerdergenoemde concept-cars draait het bij deze Concept 6-serie Coupé vooral om het design. Technische details van de auto en de toekomstige productiemodellen geeft BMW niet vrij. Het motorenpalet zal echter veel overeenkomsten kennen met de 5-serie. We zetten daarom in op een 635i als basisversie. Die zou dan de bekende 3,0-liter turbomotor met een vermogen van 306 pk onder de kap krijgen. Ook komt er waarschijnlijk weer een diesel, omdat die versie veel van de verkopen voor z'n rekening nam. De 635d zou dan de beschikking over een zescilinder turbodiesel met een vermogen van 300 pk krijgen.
Voor meer vermogen is een V8 motor de enige juiste stap. BMW heeft een prachtig exemplaar liggen: een 4,4-liter V8 met twee turbo's en een vermogen van 407 pk. Die versie zou dan de naam 650i meekrijgen.
M6 met turbo's
Ook komt er weer een M6. Die krijgt geen V10 meer onder de kap, maar een V8 met twee turbo's. Die motor ligt ook in de X5 M en X6 M en in die SUV's levert het blok 555 pk. BMW kiest waarschijnlijk voor een transmissie met dubbele koppeling. BMW legt bij de toekomstige M-modellen de nadruk op gewichtsbesparing, dus reken op veel koolstofvezel, magnesium en aluminium.
De M6 komt zeer waarschijnlijk later dan de gewone modellen, vermoedelijk in 2012. De gewone versies komen al volgend jaar op de markt, vertelde BMW ons. Dat geldt voor zowel de Coupé als de Cabriolet. De Concept 6-serie Coupé staat op de BMW-stand op de Autosalon van Parijs, net als de nieuwe BMW X3.
Geen 1 M
De BMW 1-serie M staat overigens niet in Parijs, hebben we via de officiële weg gehoord. Een Amerikaanse autoshow lijkt een logische plek voor de onthulling van die auto. Los Angeles (november) lijkt een geschikte plek, maar de NAIAS in Detroit (januari) is ook een goede optie. De marktintroductie van de snelste 1-serie is halverwege 2011 en het gaat om een gelimiteerde oplage van enkele duizenden exemplaren.

Lezersreacties (118)

Reageren