BMW 7-serie én elektrische i7 veilige keuze als Protection

Veiligheid voorop

BMW 7-serie en i7 Protection
BMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie i7 ProtectionBMW 7-serie i7 ProtectionBMW 7-serie i7 ProtectionBMW 7-serie i7 ProtectionBMW 7-serie i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 ProtectionBMW 7-serie en i7 Protection

Op jacht naar een nieuwe topsedan met of zonder elektrische aandrijflijn? Dan lijken de BMW 7-serie en de elektrische i7 een veilige keuze. In letterlijke zin. Het tweetal is er nu namelijk voor het eerst als Protection.

Heb je obscure zakenrelaties, ben je een hooggeplaatste foute jongen, voel je je vaak bedreigd en heb je financieel gezien ook nog eens goed geboerd? Dan zijn de BMW 7-serie Protection en de BMW i7 Protection misschien wel dé auto's voor jou. De naam van de modellen geeft het al aan: het gaat om gepantserde versies die volgestopt zijn met bijzondere extraatjes.

Het extra veilige tweetal is volgens BMW gebouwd rond wat het de Protection Core noemt, een van bepantserd staal gemaakte basis die wordt gecombineerd met een carrosserie die eveneens van gepantserd staal is gemaakt. Ook het dak dus. De onderzijde? Inderdaad, bedekt met bepantsering. Het glas rondom? Je raadt het al: ook dat kan tegen een stootje. Zowel de 7-serie Protection als de i7 Protection voldoet aan pantserklasse VR9. Dat houdt onder meer in dat zowel koets als glas van deze rijdende kluis bestendig moet zijn tegen een aanval met een machinegeweer. Ook een explosie van 15 kilo TNT binnen een afstand van twee meter van de auto moet geen probleem zijn. De 7-serie Protection heeft een benzinetank die – afhankelijk van het lek  dat erin is geschoten – zichzelf dicht.

Vanbuiten valt het Protection-tweetal nauwelijks van 7-series of i7's met M Sport-pakket te onderscheiden. We zien onder andere een deels dichtgemaakt achterste zijruitje. Daar komt bij dat ze volgens BMW ook vanbinnen een stuk minder ruimte verliezen ten opzichte van de Protection-versies van de vorige 7-serie. Ook moet de gewichtstoename kleiner zijn, al zegt BMW niet wat het duo werkelijk weegt. De extra veilige BMW's zijn optioneel uit te rusten met een zuurstoftoevoersysteem, een brandblusser, speciale verlichting, radioapparatuur en bevestigingspunten voor vlaggetjes op het front. Het openen en sluiten van de portieren wordt ondersteund door een motortje dat hulp biedt. Licht zijn ze ongetwijfeld niet.

De elektrische i7 Protection heeft de aandrijflijn van de 544 pk sterke xDrive60 en bereikt daarmee in 9 seconden een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid: 160 km/h. Het origineel heeft met die aandrijflijn slechts 4,7 tellen nodig om de 100 km/h te bereiken en haalt een top van 240 km/h. De 7-serie Protection heeft een mild-hybride 4.4-V8 die 530 pk opwekt en waarmee hij in 6,6 seconden op een snelheid van 100 km/h zit. De topsnelheid: 210 km/h.

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.