BMW 5-serie Touring én elektrische i5 Touring: volladen maar!
5-serie Touring en i5 Touring lusten hetzelfde
152 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Vorig jaar trok BMW in één vloeiende beweging gelijktijdig het doek van de nieuwe 5-serie en van de elektrische i5. Ze waren er tot op heden enkel als sedan. Nu voegt BMW de Touring-versies aan de line-up toe. Dit zijn de BMW 5-serie Touring en de elektrische BMW i5 Touring.
[Belangrijke bij de video: Toen wij de introductievideo van de i5 Touring opnamen, communiceerde BMW andere cijfers met betrekking tot de actieradius van de BMW i5 eDrive40 Touring (560 kilometer) en i5 M60 xDrive Touring (506 kilometer). In het artikel hieronder staan de correcte WLTP-cijfers vermeld.]
Highlights BMW 5-serie/i5 Touring
- Elektrische i5 Touring net zo ruim als 5-serie Touring met verbrandingsmotoren
- Groter en ruimer dan vorige Touring
- Mild-hybride verbrandingsmotoren, plug-in hybride aandrijflijnen én elektrische aandrijflijnen
De achtste generatie van de BMW 5-serie werd medio 2023 gepresenteerd. De BMW 5-serie is er met mild-hybride benzine- en dieselmotoren, met plug-in hybride aandrijflijnen en is er voor het eerst in de 5-serie-geschiedenis ook als i5 met elektrische aandrijflijnen. We kenden de 5-serie vooralsnog alleen als sedan, maar de 5-serie-familie is zonder Touring natuurlijk niet compleet. Dit is de nieuwe BMW 5-serie Touring en ook die is er als volledig elektrische i5 Touring.
Met de onthulling van de elektrische i5 Touring heeft BMW eerder dan zijn grote Duitse concurrenten in het zogenoemde E-segment een elektrische stationwagon in het aanbod. Mercedes-Benz biedt van de EQE namelijk geen Estate aan en verwijst je voor meer ruimte door naar de EQE SUV. Audi komt met de A6 e-tron en A6 Avant e-tron, maar die moeten beide nog worden onthuld.
De 5-serie Touring waar we afscheid van nemen.
Formaat en ruimte
De nieuwe BMW 5-serie Touring is net als de 5-serie Sedan gegroeid ten opzichte van het vorige model. De stationwagon groeit in de lengte met bijna 10 centimeter tot 5,06 meter en is dus net zo lang als de sedan. Net als de 5-serie Sedan krijgt ook de 5-serie Touring 2 centimeter extra tussen de voor- en achteras, met als gevolg dat de wielbasis op een haar na 3 meter beslaat.
Bij toegenomen afmetingen hoort ook meer interieurruimte. Bij de 5-serie Touring draait het natuurlijk vooral om de ruimte achter de achterbank. De 5-serie Touring slokt 570 liter op. Gooi je de achterbank plat, dan kun je 1.700 liter aan spul meebrengen. Opvallend is dat ook de bagageruimte van de i5 Touring identiek is aan die van de 5-serie met verbrandingsmotoren, terwijl de i5 Sedan juist 30 liter minder lust dan de 5-serie Sedan zonder elektrische aandrijflijn. De nieuwe 5-serie Touring en i5 Touring lusten weliswaar 140 liter meer dan de vorige 5-serie Touring met plug-in hybride aandrijflijnen, maar slechts een bescheiden 10 liter meer dan de versies zonder stekker.
BMW i5 Touring: let op de schouderlijn.
De nieuwe 5-serie Touring en i5 Touring slokken 50 liter meer op dan de 5-serie Sedan en 80 liter meer dan de i5 Sedan. Grotere winst behaal je door de achterbank plat te gooien. Dan kun je in de nieuwe Tourings een flinke 1.700 liter kwijt. Dat is een boel, maar het maakt het Touring-tweetal niet ruimer dan de nieuwe E-klasse Estate waarin je 615 tot 1.830 liter kwijt kunt. Althans, als de je niet voor een plug-in hybride aandrijflijn gaat. Een E-Estate met stekker blijft met neergeklapte achterbank namelijk op 1.675 liter steken, wat weer nipt minder is dan je in de 5-serie Touring en i5 Touring kunt proppen.
Design
Wat design betreft zorgen de 5-serie Touring en i5 Touring voor weinig verrassingen. In oktober vorig jaar konden we je de i5 Touring al op patentbeeld laten zien en helaas voor BMW verschenen de eerste afbeeldingen van het stationduo onlangs al te vroeg op internet. Tot de B-stijl is de 5-serie Touring natuurlijk helemaal 5-serie. De daklijn loopt uiteraard langer recht door naar achteren. De achterlichten zijn anders dan die van zijn sedanbroertjes, al worden ze ook gekenmerkt door een algehele L-vorm. Waar de achterlichten bij de vierdeurs 5-serie en i5 naar de zijkanten toe optisch aflopen, lopen ze bij de Touring juist op. Ook opvallend is de schouderlijn. Die was bij de vorige 5-serie Touring namelijk tot aan de zogeheten Hofmeister-knik vrijwel volledig kaarsrecht, terwijl die bij de nieuwe 5-serie Touring al vanaf het achterportier omhoog loopt.
Elektrische BMW i5 Touring
De 5-serie Touring en i5 Touring komen in mei dit jaar al naar Nederland. Er zijn dan direct twee versies van de elektrische i5 Touring beschikbaar die je wellicht al kent van de i5 Sedan. Ze hebben beide een 81,2 kWh-accu. Het elektrische Touring-feest begint met de i5 eDrive40 met een enkele en 340 pk en 400 Nm (430 Nm met Launch Control) sterke elektromotor op de achteras. Dat is vooralsnog ook de versie met het grootste bereik: 560 kilometer. Je zoemt er in 6,1 seconden mee naar een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid: 193 km/h.
De krachtigste elektrische versie is ook direct een indrukwekkende. Hij heet M60 xDrive en heeft twee samen 601 pk en 795 Nm (820 Nm met Launch Control) koppel. Zijn bereik: 506 kilometer. Hoef je dat bereik niet te benaderen? Dan stamp je de BMW M60 xDrive Touring in 3,9 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid: 230 km/h.
AC-laden gaat met de eDrive40 Touring standaard met maximaal 11 kW, optioneel krijg je een 22 kW AC-aansluiting, die overigens standaard is op de M60 xDrive. Snelladen kan met maximaal 205 kW.
Voorin zijn de i5 Touring en 5-serie Touring identiek aan de sedanversies.
BMW 5-serie Touring
Geen behoefte aan een elektrische aandrijflijn? Geen probleem. Zo komt de 5-serie Touring ook beschikbaar met een mild-hybride diesel die 520d heet. Die is 194 pk en 400 Nm sterk en is er met achterwielaandrijving én met xDrive-vierwielaandrijving. In de zomer komt er nog een plug-in hybride variant bij én een versie met zescilinder dieselmotor. Die plug-in krijgt net als de elektrische i5 Touring overigens standaard luchtvering. Een M Sport-onderstel is optioneel verkrijgbaar
Ook is er een viercilinder diesel met achterwiel- en vierwielaandrijving beschikbaar. In de zomer komt er een plug-in hybride versie bij én een variant met een zescilinder diesel. De 5-serie Sedan is er onder meer ook als mild-hybride 520i, als plug-in hybride 530e en als plug-in hybride 550e xDrive. Kijk niet gek op als in ieder geval de 530e, maar mogelijk ook die andere motorversies in de 5-serie Touring beschikbaar komen.
Maar er is meer! Zo weten we al dat er voor het eerst sinds het verdwijnen van de E61, de Touring van de vijfde generatie 5-serie ook weer een M5 Touring komt! Daarover later meer.
Prijzen BMW 5-serie Touring en i5 Touring
Type | Vermogen | Vanafprijs | |
i5 eDrive 40 Touring | Elektrisch | 340 pk | €79.622 |
i5 M60 xDrive Touring | Elektrisch | 601 pk | €110.477 |
520d Touring | Diesel | 194 pk | €80.242 |
520d xDrive Touring | Diesel | 194 pk | €86.004 |
Had je deze auto's al gezien?

BMW i5 Touring M60 xDrive - Onderstel Prof - Pano - Carbon IN+Exterieur - Bowers & Wilkins
- 2024
- 6.681 km

BMW i5 Touring M60 xDrive 84 kWh M-Sport Pro | Pano | Stoelventilatie | Adapt. LED | Iconic Glow | Verwarmd stuurwiel | Bowers & Wilkins
- 2024
- 5.600 km

BMW i5 M60 xDrive 84 kWh I M-Sport Pro I Bowers & Wilkins
- 2023
- 40.000 km