BMW 323i - 1986 - Liefhebber Gezocht
Wat werk aan
Bij een BMW 3-serie met de aanduiding 323i op de kont, met zescilinder dus, spitst de liefhebber zijn oren. Die hoopt dan natuurlijk dat het om de legendarische versie van de E21 gaat, maar wij zien een E30 323i te koop staan. Een van de laatste, want in 1986 kwam de 325i, de opvolger van de 323i. Zo'n 325i E30 zie je nog wel eens te koop staan voor bedragen van ver boven de 20.000 euro. Deze 323i (met 150 pk in plaats van 170 pk) zit zelfs nog onder de 10.000 euro. We zouden het mooi vinden wanneer deze groene vierdeurs met trekhaak bij een liefhebber terechtkomt.
Bij de modelwissel van de 3-serie in 1982 heette het topmodel opnieuw 323i. Had de krachtigste E21 nog 143 pk, in het nieuwe model vond BMW nog 7 pk extra in de 2,3-liter zes-in-lijn, want in die tijd was een 323i nog gewoon een 2,3 en een 320i een 2.0 (ook zescilinder). Dik drie jaar mocht de 323i zich de dikste Dreier noemen, totdat in 1986 de 325i kwam. waarbij de 2.5 zescilinder 20 pk meer te bieden had. Die 325i’s zijn later vaak vreselijk mishandeld voor racecursussen of in zomeravondcompetities en dat betekent dat een nette 325i nu ontzettend duur is. Daarom valt de prijs die de aanbieder van deze 323i vraagt ons eigenlijk erg mee. Natuurlijk, €8.450 voor een 37 jaar oude BMW met meer dan 2,5 ton op de klok is geen weggeefprijs, maar verhoudingsgewijs valt het mee, zeker als je ziet wat er doorgaans voor 3-series van de generatie E30 wordt gevraagd. En al helemaal als het een zescilinder betreft (320i, 323i, 325i). Over de M3's van deze generatie zullen we het maar niet eens hebben, want die zijn werkelijk astronomisch hoog geprijsd.
De 2.3 levert 150 pk.
De tweede 3-serie was er als twee- en als vierdeurs, de eerste alleen als tweedeurs. Later volgden de Cabrio en de Touring. Over de geschiedenis van de E30 schreven we bijna een jaar geleden nog uitgebreid, omdat het toen 40 jaar geleden was dat hij op de markt kwam.
De kenmerkende BMW-interieurstijl uit die tijd met een naar de bestuurder gericht dashboard.
Wat maakt deze 323i relatief betaalbaar voor zo'n klassieke sportsedan met sportieve reputatie? Is het de vierdeurskoets, omdat kopers liever een tweedeurs hebben? Is het de wat saaie groene lak? Is het de trekhaak? Of toch de kilometerstand? Juist het bescheiden voorkomen, met de nette, originele lichtmetalen wielen, geeft deze 323i iets authentieks. Volgens de aanbieder is het een auto van de eerste eigenaar. Die is geboren in 1946 en was met 40 jaar in de kracht van zijn of haar leven bij de aanschaf van de fraaie Dreier. Nog te jong om voor een automatische transmissie te kiezen, die destijds best veel leven uit de auto haalde.
Door de handgeschakelde vijfbak goed te beroeren, sprintte de 323i in 9,0 seconden van 0 naar 100 km/h en de top lag op 204 km/h. Dat was in die tijd vergelijkbaar met wat veel hete hatchbacks presteerden.
De oude autoradio die er nog in zit, maakt deze auto misschien wel extra sympathiek. We zien verder op de foto’s niet of het standaard gereedschapssetje aan de binnenkant van de achterklep nog compleet is. Het bedrijf dat hem aanbiedt, meldt wel dat er wat werk aan zit. “Zoals u op de foto's kunt zien, zit er enig werk aan de carrosserie. Verder is de uitlaat lek en is de stoel-instap versleten, maar verder is deze auto zeer goed rijdend. Er is nog nooit aan deze auto gespoten”, aldus de aanbieder. Dat zal dan de reden zijn dat deze E30 met zescilinder voor minder dan tien mille te koop staat.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 323i |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.004 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.316 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.325 mm / 1.645 mm / 1.380 mm |
Wielbasis | 2.570 mm |
Massa leeg | 1.130 kg |
Laadvermogen | 460 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 195/60VR14Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s |