BMW 2002 (1973) - In het Wild
Op bekend terrein
In de jaren 70 kon je op en rond Circuit Zandvoort regelmatig struikelen over de BMW's 2002, maar tegenwoordig is het zelfs daar al snel de meest opvallende auto. AutoWeek-forumlid 'D oh' maakte er dan ook even een paar foto's van.
De BMW 2002 was in zijn jonge jaren ondanks zijn relatief bescheiden formaat een indrukwekkende auto, omdat hij sportief rijden prachtig combineerde met dagelijkse inzetbaarheid. In die zin was het samen met zijn grote broer (de eerste 'Neue Klasse') een grondlegger van het moderne BMW. Het bleek vanwege die combinatie ook een zeer geschikte auto om in te zetten als vervoer van de hulpdiensten op Circuit Zandvoort. Die hadden destijds een hele rits BMW's 2002 Touring tot hun beschikking. Die stonden weliswaar vaker naast de baan dan dat ze erop te vinden waren, maar ook op het circuit kwam je heel regelmatig een (al dan niet tot de tanden toe voor de racerij bewapende) 2002 tegen.
Tegenwoordig is de BMW 2002 een zeldzame verschijning en zelfs op de parkeerplaats van Circuit Zandvoort steekt hij er natuurlijk behoorlijk tussenuit. Dit witte exemplaar werd daar een tijdje geleden vastgelegd door 'D oh', die er foto's van deelde in het spotterstopic hier op AutoWeek.nl. Geen Touring, zoals de oranje 'Rescue'-auto's van weleer, maar een tweedeurs. Een '02' in zijn oorspronkelijke vorm, dus. De basisversie bovendien, met een 100 pk sterke versie van de 2.0 in zijn neus. 100 pk op een gewicht van nog geen ton; je kunt je voorstellen dat de 2002 zelfs in zijn minst sterke hoedanigheid voor zijn tijd al lekker vlot was.
De kans is klein dat deze 2002 zich op jonge leeftijd al eens heeft mogen uitleven op Circuit Zandvoort, want pas in 1999 kreeg hij zijn Nederlandse kenteken. Sindsdien heeft hij vier eigenaren versleten. De huidige heeft de auto bijna een jaar in bezit. Die heeft in elk geval al de vijftigste verjaardag van deze kranige Duitser meegemaakt, nu op naar de zestigste!