Blik to the Future: Porsche Taycan Sport Turismo
Extra laadvermogen
Porsche presenteerde na jaren vooruitblikken in 2019 eindelijk zijn eerste volledig elektrische auto, de Taycan. Daarmee opent het merk onder andere de aanval op de extra snelle versies van de Tesla Model S. Wat ze bij Tesla echter nog niet hebben en binnenkort bij Porsche wel, is een stationwagon-variant. De auto luistert waarschijnlijk naar de naam Taycan Sport Turismo. Tijd om eens vooruit te blikken op deze nieuwkomer.
Je kunt gerust stellen dat de Porsche Taycan de gemoederen al ver voor zijn onthulling bezig weet te houden. Al in september 2015 presenteerde Porsche in de vorm van de Mission E een vooruitblik die weinig aan de verbeelding overliet. Toen vier jaar later het doek van de Taycan werd getrokken, bleek het grootste deel van de Mission E zo naar de Taycan te zijn overgeheveld. Daarom was het ook zeker de moeite waard om weer eens een blik te werpen op de Mission E Cross Turismo-conceptauto uit 2018. Dat is immers een voorbode op de auto die je hier voor je ziet, de Porsche Taycan Sport Turismo. De ruimere Taycan is ook al eens gespot als gecamoufleerd testexemplaar. Op basis daarvan is met grote zekerheid te stellen dat deze impressiefoto’s een goed beeld geven van de elektrische nieuwkomer. Van de voorzijde zien we de Sport Turismo, de achterkant laat een mogelijke hoger op zijn poten staande versie (Cross Turismo) zien.
De Taycan Sport Turismo is net als de Panamera Sport Turismo het best te omschrijven als een stationwagon of shooting brake op basis van de reeds bestaande auto. Grote uiterlijke verrassingen herbergt het uiterlijk van de Taycan Sport Turismo dan ook niet. De normaal schuin aflopende daklijn van de reguliere Taycan maakt plaats voor een hoger en abrupter aflopend einde. Daarbij kiest Porsche er in dit geval wel voor om de achterruit bij de laadopening te betrekken; dat is bij de gewone Taycan niet het geval. We hebben bij de Sport Turismo dus voor het eerst met een vijfdeurs Taycan te maken. De bagageruimte in de Taycan is normaal gesproken 366 liter achterin. Reken er maar op dat je daar bij deze Sport Turismo het grootste verschil zult zien. Ook de hoofdruimte voor de inzittenden achterin zal er vanzelfsprekend op vooruitgaan.
Overigens behoeft de naamgeving van deze ‘Taycan station’ nog wel wat uitleg. Op het moment van schrijven is immers nog niet bekend of de uitbreiding van het Taycan-aanbod luistert naar de naam Sport Turismo of Cross Turismo. De naam Cross Turismo kan terugkeren als de hoger op zijn poten staande avontuurlijkere Taycan ook komt. Die naam prijkte immers op de eerdergenoemde conceptauto. Sport Turismo lijkt voorlopig de logischere keuze voor de ‘reguliere’ ruimere Taycan. Dat kennen we immers ook al van de Panamera.
Taycan-DNA
Het mag geen verrassing heten dat de Taycan Sport Turismo een vergelijkbare aandrijving krijgt als de vierdeurs-Taycan. Reken dan ook op aandrijving op zowel de voor- als achterwielen door middel van één elektromotor per as. De instapversie wordt de 4S, als de Sport Turismo geheel in de pas met het Taycan-aanbod loopt. Dan laten de elektromotoren 530 pk los op de voor- en achterwielen. De 4S is er standaard met een 79,2 kWh-accupakket, waarmee volgens de WLTP-cyclus op een volle lading 407 km kan worden gereden.
De Turbo doet er qua vermogen een aardige schep bovenop op en perst er 680 pk uit. De overtreffende trap is de Turbo S, met 761 pk. De Turbo snelt in 3,2 seconden naar 100 km/h, de Turbo S heeft hier slechts 2,8 seconden voor nodig. Beide varianten beschikken standaard over het grotere 93,4 kWh-accupakket, met het hogere laadvermogen van 270 kW. Dankzij het grotere accupakket hebben de Turbo en Turbo S ondanks hun hogere vermogen toch een met de 4S vergelijkbare actieradius van respectievelijk 450 en 412 km (WLTP). De 4S is optioneel ook met het grotere accupakket uit te rusten en krijgt dan – naast 40 pk extra – het beste bereik: 463 km. Voor de Taycan Sport Turismo zullen enkele details ongetwijfeld nog wel wat anders zijn. Later dit jaar wordt alles duidelijk, want dan verwachten we de officiële onthulling.