Blik to the Future: Land Rover Defender

De legende herleeft

Blik to the Future: Land Rover Defender
AutoWeek 44 2018
AutoWeek 44 2018

Je leest het in AutoWeek 44 2018

In 2016 kwam er na maar liefst 68 jaar een einde aan het leven van de originele Land Rover, die we de laatste decennia als Defender kenden. Daarmee wordt de roep om een opvolger alleen maar luider. In 2020 moet het eindelijk zover zijn.

Over een opvolger voor de Defender werd al gespeculeerd toen het einde van de originele editie nog niet in zicht was. Het laat zich dus raden dat het verdwijnen van het legendarische model de speculaties tot recordhoogten heeft opgedreven. De originele Defender keerde eerder dit jaar nog kortstondig terug als 405 pk sterke Works V8, maar inmiddels zijn alle ogen toch echt gericht op de auto die de loodzware taak heeft om één van de langstlopende modellen in autoland op te volgen. De eerste spionagebeelden zijn inmiddels ook voorbijgekomen, dus onze tekenaar kon aan de slag met een heuse Defender-render. Land Rover lijkt iets minder dicht bij het origineel te blijven dan Mercedes-Benz met de G-klasse deed en voert hier en daar toch wel opvallende moderniseringen door. Voorbeelden daarvan zijn onder meer het front, waar afscheid wordt genomen van de ronde lichtunits. Ook klassieke details als regengootjes, rubberen stootstrips en zichtbare scharnieren vinden we wel bij de G-klasse, maar vermoedelijk niet op de Defender terug. Toch zijn er nog de nodige elementen die de nieuwe Brit laten ogen als een echte Defender. Om te beginnen is het koetswerk erg vierkant van vorm, met een vrijwel rechte neus en dito flanken. De voorruit staat behoorlijk rechtop en het dak lijkt als vanouds als een los element op de koets te zijn gelegd. Ook de naar de zijkant openende achterdeur keert gewoon terug, net als het onderscheid tussen de 90- en 110- versies. Op de afbeeldingen is het langere vijfdeursexemplaar te zien, maar ook een versie met korte wielbasis en twee deuren minder lijkt in het verschiet te liggen.

De buitenzijde van de nieuwe Defender laat zich dus omschrijven als een modern geheel in een klassieke vorm om de herkenbaarheid te vergroten, maar onderhuids lijkt modern helemaal de dienst te gaan uitmaken. Land Rover stapt naar alle waarschijnlijkheid af van het vertrouwde ladderchassis en maakt, net zoals het dat eerder bij onder meer de Discovery deed, de stap naar een zelfdragende carrosserie met onafhankelijke achterwielophanging. Dat de Defender evengoed een terreinbeul met nauwelijks bereikbare grenzen wordt, zal geen verrassing zijn. De Britten zorgen ervoor dat zelfs modieuze verschijningen als de Range Rover Velar zich een weg kunnen banen door diepe modderpoelen en ander natuurlijk ongerief en voor de Defender wordt op dit gebied alles uit de kast getrokken. Toch wordt de Defender veel meer een opvolger van het model dat in 2016 van de markt verdween dan een reïncarnatie van het utilitaire voertuig dat na de oorlog in Amsterdam aan de wereld werd gepresenteerd. In de loop der jaren groeide de oorspronkelijke Land Rover uit van een rauwe alleskunner naar een hip vrijetijdsvoertuig voor welgestelden die zich veelal in grote steden bevinden. De nieuwe Defender zal nog veel sterker voortborduren op die modieuze, hippe rol. Daar horen moderne en efficiënte aandrijflijnen bij en dus gaat de nieuwe Defender ondanks zijn roots gewoon mee in de vaart der Land Rovers op dit gebied. Jaguar Land Rover heeft eerder beloofd dat elk model dat vanaf 2020 wordt geïntroduceerd tot op zekere hoogte geëlektrificeerd zal zijn, dus zal de nieuwe Defender minimaal als mild hybrid ten tonele verschijnen. Stevige diesel- en benzinemotoren zullen in het begin nog letterlijk en figuurlijk de kar trekken, maar een volledig elektrische Defender lijkt in een later stadium zeker geen onlogische zet.

‘Series’

De auto waarmee het voor Land Rover allemaal begon, werd aanvankelijk eenvoudigweg Land Rover genoemd, waarbij de toevoeging Series I (1948-1958), Series II (1958-1971) en Series III (1971-1985) dient om het verschil tussen de verschillende generaties aan te duiden. In 1983 werd de laatste grote update doorgevoerd en kreeg de auto de naam ‘90’ of ‘110’, afhankelijk van de carrosserievorm en de bijbehorende wielbasis. De naam ‘Defender’ werd pas in 1990 op het koetswerk geplakt en zo bleef de auto heten tot in 2016 het laatste exemplaar van de band liep.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.