Blik to the Future: Ioniq 6

Profetie vervuld

Ioniq
IoniqHyundai Prophecy conceptHyundai Prophecy conceptHyundai Prophecy conceptHyundai Prophecy Concept
AutoWeek 42 2020
AutoWeek 42 2020

Je leest het in AutoWeek 42 2020

Het is net of iedere veelbelovende modelnaam tegenwoordig hetzelfde lot ondergaat. Na onder meer Abarth, DS, Cupra en Polestar is het nu de beurt aan Ioniq, dat naast Hyundai wordt neergezet als submerk voor – hoe kan het ook anders – elektrische modellen. Dat worden er in eerste instantie drie, waarvan de tweede wat ons betreft de interessantste is.

Hyundai heeft al ervaring met het losweken van modelnamen, want een paar jaar geleden heeft het met luxelabel Genesis hetzelfde gedaan. De positionering van dat premiummerk is ook meteen duidelijk, maar de plek van elektro-label Ioniq is minder makkelijk uit te leggen. Want hoe gaat het submerk zich onderscheiden van de elektrische modellen die Hyundai onder eigen naam voert? Dankzij de bestaande Ioniq Electric en Kona Electric heeft Hyundai op dit gebied immers al een serieuze naam opgebouwd.

Het antwoord zit voor een groot gedeelte in de beleving. Ioniq is bedoeld als nieuw en fris merk en moet met meer vooruitstrevende en opvallende modellen komen dan Hyundai, dat zich meer op het grote publiek richt. Ioniq belooft voor 2021 de Ioniq 5, een compacte cross-over op basis van de 45 EV Concept uit 2019. Na die retro-achtige hoogpotige komt de Ioniq 6, die op designgebied juist een totaal andere weg inslaat. De 6, die in 2022 moet verschijnen, is volgens Hyundai gebaseerd op de Hyundai Prophecy Concept (vanaf foto 3), een extreem gladde vierdeurs die in maart vanwege corona uiteindelijk níet op de Autosalon van Genève te zien was. Waar de Ioniq 5 zich kenmerkt door vierkante, retro-achtige vormen en scherpe lijnen, wordt de ‘6’ juist aalglad. De vloeiend gelijnde koets is waar mogelijk afgerond en het lage dak slaat ter hoogte van de achterportieren al duidelijk de weg naar beneden in. Dat is een lange weg, want de kont is opvallend laag. Het zijn allemaal kenmerken van een concept-car die juist níet in productie gaat, maar toch beloven de Koreanen dat de Ioniq 6 sterk op de Prophecy gaat lijken. Onze tekenaar had dan ook een makkelijke klus. Met het toevoegen van heldere ruiten, kentekenplaten, bruikbare verlichtingsunits en iets minder gigantische wielen krijgen we al een goede indruk van hoe een straatlegale Prophecy-nazaat gaat ogen.

Nieuw platform

Behalve sportief en futuristisch oogt het resultaat ook gestroomlijnd, en dat komt goed van pas. De huidige Hyundai Ioniq Electric geldt al als één van de meest efficiënte EV’s op de markt, dus daar ligt een uitdaging voor zijn bijzondere nazaat. Hyundai belooft voor alle drie de Ioniq-modellen een actieradius van meer dan 450 km, maar bij een identieke aandrijflijn is de ‘6’ tussen twee SUV’s ongetwijfeld in het voordeel. De drie Ioniq-modellen staan op een geheel nieuw, modulair platform met de naam E-GMP, Electric Global Modular Platform. Zoals de naam al prijsgeeft, is deze technische basis uitsluitend bedoeld voor EV’s. Dat is meteen het tweede grote verschil tussen Hyundai en Ioniq, want elektrische Hyundais zijn tot nu toe altijd varianten van bestaande modellen geweest. E-GMP betekent dat de Koreanen de voordelen van een elektrische aandrijflijn nu eindelijk volop kunnen benutten. Het voorste compartiment is bijvoorbeeld niet meer persé voorbehouden aan een elektromotor die de voorwielen aandrijft. In plaats daarvan zijn Tesla-achtige constructies mogelijk én aannemelijk, met een elektromotor per as en uiteraard een naadloos in de bodem verwerkt accupakket. De specifieke EV-basis betekent ook dat er ruimte ontstaat voor een creatief en slim ingedeeld interieur.

Het Ioniq 6-binnenste wordt ongetwijfeld minder futuristisch dan het wel érg extreme interieur van de Prophecy, want die had niet eens een stuurwiel. Evengoed moet het passagierscompartiment van de Ioniq 6 zich kenmerken door een ruimtelijke sfeer, slimme opbergmogelijkheden en vooruitstrevende technologie. Of die ruimtelijke sfeer zich ook vertaalt in veel binnenruimte valt met zo’n vierdeurscoupé-koets trouwens nog te bezien. Een prijskaartje in minimaal Tesla Model 3-regionen lijkt voor een model van dit kaliber onvermijdelijk. Met wéér een nieuw merk wordt de toekomst er misschien niet overzichtelijker op, maar ook bepaald niet saaier.

Lezersreacties (38) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.