Blik to the Future: (deels) elektrische hot hatchbacks

Peugeot 208 PSE en Renault Zoe RS

Peugeot 208 Renault Zoe
AutoWeek 49 2020
AutoWeek 49 2020

Je leest het in AutoWeek 49 2020

Snelle hatchbacks met alleen een verbrandingsmotor zijn straks misschien wel verleden tijd. Steeds strenger wordende CO2-regels dwingen autofabrikanten in toenemende mate tot het uitfaseren van modellen met slechts een brandstofmotor onder de kap. Is het segment daarmee ten dode opgeschreven? Als we kijken naar wat Peugeot en Renault vermoedelijk van plan zijn, lijkt dat allerminst het geval.

Zowel Peugeot als Renault hebben een rijke historie om op terug te grijpen wanneer het om hete hatchbacks gaat: van de illustere GTi-modellen van Peugeot tot de Gordini-, Turbo- en RS-modellen van Renault. Ook in een recent verleden rolden er nog genoeg gepeperde modellen uit de fabrieken van de Franse merken, denk aan de heftige laatste 208 GTi en Clio RS. Toch zijn er van de huidige generaties Clio en 208 nog géén sportieve topversies verschenen. Nóg niet, want er zit wel het een en ander in het vat.

PSE of GTI?

Peugeot heeft al laten blijken dat het de sportieve rijder niet links wil laten liggen. Onder het PSE-label wil het merk een aantal modellen overgieten met een sportief sausje. PSE staat voor ‘Peugeot Sport Engineered’ en de onlangs onthulde 508 PSE is het eerste model dat dit label draagt. Het hoofdthema bij PSE is elektrificatie: de 508 PSE is een plug-in hybride en de modellen die nog komen, zullen stuk voor stuk zijn uitgerust met een (deels) elektrische aandrijflijn. De sportieve versie van de 208 wordt zeer waarschijnlijk een elektrische krachtpatser op basis van de e-208. Krijgt de pittige 208 dan het PSE-label opgeplakt? Dat lijkt gezien de elektrische aandrijflijn van de auto prima te passen. De sportieve plug-in van de 508 heeft immers ook de PSE-badge op zijn bips. Wat Peugeot met het GTi-label doet? Het lijkt te waardevol om het voor eens en voor altijd bij het grofvuil te zetten, maar dat zal later moeten blijken. Wellicht dat de elektrische topversie van de 208 op sommige markten ‘PSE’ en op andere markten ‘GTi’ gaat heten. Vooralsnog lijkt het er in ieder geval niet op dat Peugeot naast de elektrische hete 208 nog een sportieve versie met alleen een benzinemotor zet.

De hitsige 208 krijgt natuurlijk meer dan slechts een krachtig elektrohart en een sportieve badge. Peugeots sportafdeling zal ongetwijfeld ook van een hatchback met een dichte EV-snuit een spannend spektakelstukje kunnen maken. Net als bij de 508 PSE het geval is, moeten dikke bumpers, grote wielen en uitbundig spoilerwerk een optisch feestje van de 208 maken. Om hem extra op te laten vallen zal er voor de fluorescerende kleur, die ook terugkomt in het logo van PSE, naar verwachting ook een rol zijn weggelegd. Hoe krachtig de doorgesnoven stekker-208 wordt? Dat is natuurlijk nog een mysterie, maar reken er maar op dat hij wat prestaties betreft zeker niet onder zal doen voor concurrenten als de Fiesta ST en Polo GTI, die allen zo’n 200 pk sterk zijn. Het accuformaat van 50 kWh uit de e-208 blijft hoogstwaarschijnlijk gehandhaafd. Veel meer ruimte is er namelijk niet in de bodem van de e-208 en dan zou het gewicht - dat nu al 1.430 kg bedraagt - eveneens toenemen.

Alpine

Waar Peugeot nog lijkt voort te borduren op de 208 voor zijn kleine sportieveling, ligt die vraag bij Renault compleet open. Renault benadrukte eerder dit jaar dat Renault Sport ‘inventief moet zijn’ en dat de Clio RS mogelijk het slachtoffer is van de steeds strenger wordende milieuregels. In plaats daarvan zou de elektrische Zoe ondergedompeld worden in de bak met RS-onderdelen. Met de Zoe E-Sport liet Renault tijdens de autosalon van Genève in 2017 al zien wat er van zo’n rappe Zoe terecht zou kunnen komen. Die was met zijn 463 pk wel héél extreem. Dat er nooit een Zoe R.S. met zo’n berg vermogen zou komen, stond natuurlijk van meet af aan vast, maar Renault gaf met de Zoe E-Sport wel een duidelijke signaal af. Reken ook voor de mogelijk sportieve topversie van de Zoe op een set elektrospieren die vergelijkbaar zal zijn met die van z’n directe tegenspelers.

Net als bij Peugeot is het bij Renault ook nog maar afwachten onder welk label zo’n eventuele ‘Zoe R.S.’ gaat vallen. Kersverse topman Luca de Meo heeft namelijk grootse plannen met Alpine. Hij ziet mogelijkheden om Alpine te gebruiken voor het ‘spannender en emotioneler maken’ van EV’s. De Meo bikte eerder Cupra los van Seat en maakte er een apart merk van. Een vergelijkbare behandeling zou voor Alpine tevens mogelijk zijn. Een Alpine Zoe? Het kan zomaar. Wat de toekomst ook in petto heeft, het lijkt er allerminst op dat deze saai gaat zijn. Het ligt natuurlijk voor de hand dat ook andere merken met elektrische of geëlektrificeerde hot hatches gaan komen. Het slagveld der hete hatchbacks beperkt zich immers niet tot alleen Frankrijk.

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.