Blik to the Future: BMW i7
Stekkertopper
BMW – De elektrificatiedrift verspreidt zich over vrijwel alle segmenten. Ook de luxe toplimousines krijgen gezelschap van elektrisch aangedreven varianten. Bij BMW is het de i7 die deze rol mag vervullen. München gaat niet zomaar voor een elektrisch aangedreven 7-serie, maar voor een uiterst opvallend losstaand model.
BMW houdt er niet bepaald een eenduidig beleid op na als het gaat om het elektrificeren van zijn aanbod. Het begon ooit met de i3 en i8, die als losstaande modellen op de markt kwamen, maar inmiddels is de aanpak veranderd. Onder het motto ‘The Power of Choice’ wil BMW zoveel mogelijk keuze bieden. Wie een auto met verbrandingsmotor, een plug-in hybride of een volledig elektrisch type wil, moet naar hetzelfde model kunnen kijken. Dat bewijst de fabrikant bijvoorbeeld met de iX3, in wezen een X3 met een elektrische aandrijflijn. Op wat onderscheidende elementen na zijn ze uiterlijk vrijwel identiek. Datzelfde geldt voor de i4 en de i3. Dat worden respectievelijk de elektrische aangedreven 4-serie Gran Coupé en 3-serie. Hoger in het gamma gaat het er echter anders aan toe. De onlangs onthulde iX is immers een SUV van X5-formaat, maar komt puur en alleen met elektrische aandrijving op de markt. In de topklasse, waar we nu de 7-serie en X7 treffen, kiest BMW dezelfde afwijkende benadering.
Extravagant
De BMW i7 wordt namelijk niet zomaar een elektrisch aangedreven 7-serie, maar echt een losstaand model. Dat betekent hoogstwaarschijnlijk dat-ie zijn basis niet deelt met de volgende 7-serie. Het platform van de iX ligt meer voor de hand. Met de iX liet BMW al zien dat het niet bang is om met een extravagant vormgegeven auto te komen en datzelfde geldt voor de i7. Hoewel klassieke 7-serie-lijnen er nog wel in doorschemeren, wijkt vooral de voorzijde compleet af van het bekende. De koplampen zitten opvallend laag in de behoorlijk schuin aflopende neus en de kenmerkende twee ‘nieren’ die normaal los van elkaar staan, vormen nagenoeg één grote grille. Opvallend is het zeker, maar het oogt minder druk dan we momenteel gewend zijn van BMW. Ook de achtersteven wordt waarschijnlijk een vrij minimalistisch getekend geheel. Uiteraard zijn er ook diverse blauwe accenten die kenmerkend zijn voor de i-reeks. Wie die liever achterwege laat, krijgt daartoe vast de mogelijkheid. Dat kan bij de iX immers ook.
Vizier op EQS
Met de i7 opent BMW de aanval op een andere elektrische nieuwkomer bovenaan de voedselketen: de Mercedes-Benz EQS. Beide modellen beloven het neusje van de zalm te worden op het gebied van actieradius, vermogen en autonome technologie. Noblesse oblige. Wil BMW goed voor de dag komen, dan moet het de EQS minstens qua specificaties evenaren. Die legt volgens de laatste berichten op een volle accu iets meer dan 700 km af. En dat bij een vermogen van 500 pk in combinatie met vierwielaandrijving. In datzelfde kader gaat de i7 naar verwachting dus ook opereren, al zwijgt BMW nog in alle talen over verwachte prestatiecijfers. Overigens kiest Mercedes-Benz met de EQS voor dezelfde aanpak als BMW, want dat wordt ook een technisch en visueel van de S-klasse losstaand model. De twee Duitse top-EV’s moeten straks op het gebied van infotainment en autonome technologie grensverleggend zijn. Wees er dus van overtuigd dat de i7 binnen BMW op dat gebied de nieuwe benchmark wordt en dat de volgende 7-serie met vergelijkbare snufjes op de proppen komt. Hard- en software die zo goed als volledig autonoom rijden (level 4) mogelijk maken, zijn waarschijnlijk aanwezig. Hiermee sorteert BMW alvast voor op de tijd dat de wetgeving hier ook klaar voor is. Tot die tijd kun je in diverse situaties het stuur al grotendeels uit handen geven en je laten rijden door de i7. Toch prettig dat je daar op den duur geen dure privéchauffeur meer voor nodig hebt. Het duurt alleen nog wel eventjes; de BMW i7 verschijnt naar verwachting pas in de eerste helft van 2022 op de markt.