Blik to the Future: Alfa Romeo Tonale
Pasklaar
Aan historie en karakter hebben ze bij Alfa Romeo geen gebrek, maar om in de toekomst groot te worden en te blijven, moet je bovendien een flinke dosis gebruiksgemak kunnen bieden. Dat Alfa dat in zich heeft, bewees het onlangs met de Tonale. Het beste nieuws aan die prachtige concept: hij komt er echt.
Alfa Romeo is een absolute ster in het creëren van prachtige, geweldig sturende automobielen, maar blinkt ook uit in het op de uiterste proef stellen van het geduld van zijn fans. Slechts zelden stappen wij in het vliegtuig om kennis te maken met een echt nieuwe Alfa Romeo. De Stelvio en de Giulia liggen nog redelijk vers in het geheugen, maar van de Giulietta is het krokante korstje wel verslapt, om van de Mito maar te zwijgen. Die ging immers vorig jaar al uit productie. Daar zou verandering in komen, beloofde de charismatische Sergio Marchionne vol vuur tijdens de onthulling van de Giulia, maar helaas was het hem niet gegeven zelf woord te houden.
Ook bij de afgelopen editie van de salon van Genève zochten we weer tevergeefs naar bijvoorbeeld een opvolger voor de Giulietta, maar helemaal bot vingen we niet. Het Italiaanse kroonjuweel van Genève 2019 was de Alfa Romeo Tonale, een compacte cross-over. Weliswaar nog een concept-car, maar: “De Tonale is op dit moment ons speerpunt”, aldus CEO Roberta Zerbi in een exclusief interview met AutoWeek (twee weken geleden, in nummer 13). Meer concreet: de Tonale zoals hij hier staat, wordt doorontwikkeld tot een productiemodel. Het wordt niet, zoals menigeen vermoedde, een vervanger van de Giulietta, maar een model ernaast. “Hij moet in de smaak vallen bij mensen die een comfortable, compacte cross-over zoeken”, aldus Zerbi. De klassieke hatchback blijft bij Alfa Romeo behouden, verzekert ze. Tonale is overigens een bergpas in Italië, enkele tientallen kilometers ten zuiden van de Stelvio en minder hoog.
Breed scala motoren
Onze illustrator gebruikte voor een deel de aanwijzingen die Zerba ons tijdens ons gesprek gaf voor de uiteindelijke productieversie ten opzichte van de concept-car om deze afbeeldingen te maken. De proporties blijven gelijk en dat geldt in grote lijnen ook voor het vooraanzicht, de ‘stance’, en de Brera- en SZ-achtige koplampunits.
Onder de kap mogen we een breed scala aan mogelijkheden verwachten, aldus Zerbi. De Tonale wordt Alfa’s debuut in de wereld van elektrificatie. Met name plug-in hybrides staan op de agenda, omdat die de beste combinatie vormen tussen de rijbeleving die Alfisti willen en de CO2-uitstoot die de wereld eist. Verder is ook al zeker dat de auto in thuisland Italië gebouwd zal worden.
Al staat de komst van de Tonale volgens Zerbi dus vast, enig traditioneel Alfa-geduld vraagt ze wel weer. De productieversie wordt hopelijk eind volgend jaar onthuld, maar tegen die tijd beoordeelt Alfa Romeo of dat wel haalbaar is.