AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Bijzondere autoliefde: deze supertrage Opel Ascona 2.0D en slome VW Golf 2.0 SDI lijken snel

Ieder zijn ding

Opel Ascona B 2.0 D die er uitziet als een SR

Op zo'n dag zonder veel nieuws en tests kun je bij het digitaal rondstruinen op deze website zo maar tegen bijzondere 'randzaken' aanlopen, vooral in de reviewsectie of in het occasion- en klassiekeraanbod. Een heel goed bekeken review van deze Opel Ascona 2.0 D, die eruitziet als een Ascona B SR met een veel pittiger motor, trok zodoende de aandacht. Eigenaar Remco maakte er een visueel feestje van: de ‘tuning’ is 'period correct' uitgevoerd en als je het typeplaatje achterop wegdenkt, zou je zijn fraaie klassieke Opel zo maar voor een 2.0 S of zelfs een 2.0 E kunnen aanzien. Toch is het een supertrage diesel…

Hiermee willen we Ascona-enthousiasteling Remco zeker niet belachelijk maken. Het is gewoon verwonderlijk dat je een auto die zelfs in die dagen al ontzettend traag was er zo sportief laat uitzien. Dat hij weet hoe Ascona’s in de jaren zeventig en tachtig werden aangepakt, blijkt wel uit de aankleding van de blauwe vierdeurs. De enorme Hella-verstralers op de voorbumper passen helemaal in die tijd. Door een subtiele verlaging ligt de Ascona lekker dicht bij de grond. Ook de niet al te grote wielen maken dat de Opel zouden zo uit  een onderdelencatalogus van een wielenleverancier uit die jaren kunnen komen. Niets zo wanstaltig als te grote wielen onder klassiekers! 

Opel Ascona B 2.0 D die er uitziet als een SR

Dikke Hella's, jongen!

Niet eerder bij een 2.0 D

Zo zag je ze ook gewoon tot ver in de jaren negentig: de middenklasser (bouwjaren 1975-1981), die tussen de Kadett en de Rekord zat, was in de jaren tachtig en negentig een geliefd tuningobject voor jonge, beginnende bestuurders. Andere wieltjes eronder, een zwart scherm tussen de achterlichten en een flinke bies op de zijkant. Ons klassieke Opel-hart maakt een sprongetje. Wel zagen we deze praktijken niet eerder op een Ascona 2.0 D. Dat was de eerste Ascona met dieselmotor en die herkende je aan de enorme bult op de motorkap. De Rekord met dieselmotor had dat ook. Imponerend, maar traag dat ze waren! Remco schrijft in zijn review ook dat het geen sprintkanon is. Nee, niet bepaald: van 0 naar 100 km/h in 21,5 seconden duurt de ‘acceleratie’. Overigens deed een W123 Mercedes 200 D er nog veel langer over. De Ascona 2.0 D had maar 58 pk, maar de Duitse executive sedan met instapdiesel zat daar met 60 pk nauwelijks boven. Diesels in die dagen, het waren trage, roet uitstotende rijdende chicanes.

 

Maar wel het typeplaatje er nog op

Dat Remco’s Ascona er uitziet als een SR, die je als 2.0 S en 2.0 E kon krijgen, schept misschien verwachtingen, en daarom heeft hij de 2.0 D-typeaanduiding er maar op laten zitten. Waren die twee tweeliter benzineversies dan wel zo snel? Als 2.0 S knalde de achterwielaandrijver met 100 pk in 10,4 seconden van 0 naar 100 en liep hij 180 km/h. Echt wel nette waarden in die dagen. De 2.0 E had een heuse injectiemotor, en dankzij 110 pk werden het 10 seconden rond en snerpte de Ascona door tot 182 km/h. Dit was dan ook dezelfde krachtbron die de Manta GT/E in die dagen aandreef.

Volkswagen Golf 2.0 SDI die er uitziet als een GTI

Zie hem lekker roken, deze Volkswagen Golf V 'GTI'!

Dan deze Golf ‘GTI’...

De Ascona 2.0 D van bovengenoemde review zet je met zijn typeplaatje in elk geval niet op het verkeerde spoor. De te koop aangeboden Volkswagen Golf V 2.0 SDI die we in deze advertentie aantreffen geeft geen enkele hint naar zijn lome, turboloze diesel. Het is niet eens een TDI, deze Golf met zijn GTI-looks! Dat waren nog best vlotte diesels, maar de Golf V was er ook als 2.0 SDI, een direct ingespoten diesel, een van de laatste van zijn soort, want in de jaren nul was de zelfontbrander zonder turbo al een zeldzaamheid in autoland! Met 75 pk was het de traagste Golf V die je kon krijgen. En toch is er een keer een eigenaar die dacht: laat ik hem eens aanpakken en eruit laten zien alsof het een GTI is. Zeg je Golf V GTI dan weet de liefhebber dat vanaf die generatie na een paar mindere edities de GTI echt wel weer lekker was. Het kenmerkende frontje met de grille die verder doorgetrokken is naar beneden, de dubbele uitlaat: het zou er zo maar kunnen zijn.

Volkswagen Golf 2.0 SDI die er uitziet als een GTI

BBS'en eronder, een echt GTI-front. Het zou er zo maar een kunnen zijn.

Toch staat er echt een 2.0 SDI Trendline te koop. Stappen we virtueel in, dan zien we heuse GTI-lijsten en dikke leren stoelen. Zelfs het instrumentarium met een snelheidsmeter die tot 300 km/h kan aangeven en last but not least: een versnellingspook die zes verzetten suggereert. Maak de beweging van vijf naar zes maar niet tijdens je proefrit, want de SDI had maar vijf versnellingen. Die brachten hem op een snelheid van maximaal 163 km/h. En bij het verkeerslicht kun je planken wat je wilt, de kans is groot dat je net aan redelijk met het verkeer meekomt. Met 16,7 seconden van 0 naar 100 heeft hij namelijk bijna tien seconden langer nodig dan de versie die hij pretendeert te zijn! 

Volkswagen Golf 2.0 SDI die er uitziet als een GTI

Geen half werk, gewoon een GTI-dashboard en 'pook' erin.

Uitzonderingen?

Zijn dit uitzonderingen of gebeurt het meer? Deze Mercedes 190 Diesel (75 pk) ziet er met zulke wielen best dik uit, alsof het een 2.3 benzine of zelfs een 2.6 met zescilinder is, al heeft hij dan weer niet de standaard bodykit van de 2.3-16 en 2.5-16.

Mercedes 190 Diesel

Netjes, deze 190 Diesel.

Oude dieseltijdperk

Een oliegestookte, supertrage versie uit het oude dieseltijdperk, dus voor de komst van turbo’s met directe inspuiting of commonrail-inspuiting, optisch opfruiten tot iets ‘sportiefs’, het is in elk geval een bijzondere vorm van autopassie. Toch hopen we dat de koper van deze Opel Kadett 1.6 D het keurige exemplaar met een bizar lage kilometerstand origineel laat en er geen ‘GSi-look’ aan geeft. Even de pet van de Original Polizei opzetten: helemaal af zou hij zijn met wat oudere ‘Kadett-wieldoppen’, want dit zijn exemplaren van na de facelift. 

Opel Kadett E 1.6 Diesel

Wat een sympathieke Opel Kadett 1.6 D!

Lezersreacties (54)

Reageren