Bij deze auto’s hoefde je voor driespaakswielen niet naar de accessoirehandel
De trend van de jaren 80 en 90
Wielen kunnen het voorkomen van een auto maken of breken. Ze zijn dan ook sterk onderhevig aan modetrends. In de jaren 80 en 90 was je helemaal de bink met drie spaken per wiel. Veel enthousiastelingen gingen ervoor naar de acceossoirehandel, maar er waren ook fabrikanten die ze af fabriek monteerden. We geven je zeven voorbeelden.
Dodge Viper RT/10 Roadster (1991)
Aanvankelijk wil Dodge in 1991 de Stealth inzetten als pacecar bij de Indy 500. Die Stealth is in feite een Mitsubishi en dus Japans. Dit valt verkeerd bij de vakbonden. In allerijl wordt de nog niet geïntroduceerde Viper klaar gemaakt als pacecar. Met zijn kenmerkende driespaaks wielen staat hij bij veel fans in het geheugen gegrift.
Range Rover (1987)
Na anderhalf decennium lang rijden op geperste stalen wielen gaat de klassieke Range Rover verder upmarket met lichtmetaal, geheel volgens de heersende trend: driespaaks. Later zijn ze zelfs stemmig twotone gespoten.
Mazda RX-7 (1981)
Toevalstreffer: Mazda geeft de eerst generatie RX-7 wielen met een hart in de vorm van een rotor van een rotatiemotor. Die rotor is driehoekig, en dat levert dus automatisch drie spaken op.
Opel Corsa Swing (1985)
Opel monteert driespaaks wielen op de Corsa GT en GSi, maar wanneer tennisster Steffi Graf in 1985 een actiemodel aanprijst, heeft die dezelfde wielen. Het wordt een trend waar de accessoirehandel gretig bij aanhaakt.
Suzuki X-90 (1995)
De Suzuki X-90 is in veel opzichten anders dan de Vitara waarvan hij is afgeleid. Dat geldt ook voor de turbine-achtige wielen met drie ‘schoepen’.
Saab 900 Turbo Cabriolet (1987)
Dwars tegen alle trends in gebruikt Saab driespaaks wielen en ook als de hype voorbij is, blijven de Zweden het wiel met drie spaken nog lang trouw.
Smart Crossblade (2002)
In een gelimiteerde oplage van 2.000 exemplaren bouwt Smart een open City-Coupé. Driespaaks 16-inch lichtmetaal maakt het strakke lijnenspel van het open autootje af.