Bij de Seat Ateca komen we al snel bij de FR uit – Back to Basics

Ouderwets veel losse opties

Seat Ateca Back to Basics

Heb je het gehoord? Seat gaat voorlopig niet aan de EV en houdt het dus bij benzine-auto’s en hybrides. Om dat te ‘vieren’, richten wij ons vandaag op de enige Seat die überhaupt geen elektrische ondersteuning kent: de Ateca. Die blijkt tegelijkertijd goedkoper en duurder dan eerder.

Seat Ateca 1.0 TSI Style Business Intense - €36.990

Seat ontpopt zich meer en meer als het budgetmerk van de Volkswagen Group, een rol die voorheen vaak juist voor Skoda was weggelegd. We concludeerden al eerder dat de Leon de knalaanbieding van dit concern is in het C-segment, maar ook op SUV-gebied heeft Seat op papier een goede aanbieding in huis. In het geval van de Ateca (een naam die 'blinde' typers overigens met één hand kunnen uitschrijven) moet je dan wel genoegen nemen met een ouder model, want deze Seat werd al in 2016 gepresenteerd en is dus nadrukkelijk van een oudere generatie dan de juist erg nieuwe Volkswagen Tiguan. Sterker nog: waar de vorige Tiguan er al jaren als hybride was, heeft de Ateca nog nooit in zijn leven ook maar de mildste vorm van elektrificatie gekregen.

Pure benzinekracht dus, hoewel je dat in het geval van de basisuitvoering niet moet verwarren met ‘veel benzinekracht’. De 1.0 TSI onder de kap levert maar 115 pk en is hier altijd gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Wie een automaat wil, gaat automatisch (…) naar de 150 pk sterke 1.5 TSI-viercilinder, die op zijn beurt niet meer leverbaar is met handbak.

Seat Ateca Back to Basics

De échte basisversie, deze Reference, is inmiddels geschrapt.

Dat leidt ons tot de eerste belangrijke conclusie in dit verhaal, namelijk dat het Ateca-aanbod sinds vorig jaar flink is uitgekleed. Toen kondigde Seat nog een stevige prijsverlaging aan voor dit model, waarbij de 150 pk-motor er ook nog met handbak was en basisversie Reference al voor €31.450 de jouwe was. Die Reference is ook geschrapt en dat betekent dat de Ateca er alleen nog als Style Business Intense en FR Business Intense (alleen 1.5) is. De vanafprijs ligt met €36.990 flink hoger dan in de Reference tijd, maar de 1.0 Style Business Intense is mooi wel €460 goedkoper dan destijds.

Voor het uiterlijk betekent het schrappen van de Reference een enorme upgrade. Waar die instapper nog een écht kale basisversie was, ziet de Style er met zijn dakrails, zilverkleurige accenten en 17-inch wielen meteen compleet uit. Wie wil, kan net als bij Skoda voor een paar honderd euro nog wat chroom aanvinken voor de raamomlijsting en dakrails. Ook het standaard ‘Energy Blue’, een unilak, kennen we van Skoda. Nu dat merk toch weer een paar keer is genoemd: Skoda’s evenknie van de Ateca, de Karoq, is met een vanafprijs van €39.990 inderdaad duurder dan de goedkoopste Ateca.

Het is niet alleen maar uiterlijk vertoon bij de Style Business Intense, want de uitrusting is daadwerkelijk best behoorlijk. Stoelen en (stoffen) bekleding zien er goed uit, er is een digitaal instrumentarium, een naar hedendaagse maatstaven vrij eenvoudig infotainmentsysteem (prettig) en automatische climatecontrol met twee zones en heuse knoppen. Draadloze Android Auto en Apple Carplay zijn present en dat geldt ook voor parkeersensoren rondom, een achteruitrijcamera, cruisecontrol en een draadloze telefoonlader.

Losse opties

Adaptieve cruisecontrol schittert dan weer door afwezigheid, net als keyless entry, stoelverwarming en een elektrische achterklep. Wie (een deel van) die zaken toch wil, komt er al snel achter dat Seat ‘ouderwets’ veel losse opties aanbiedt. Steeds vaker zien we dat er louter met pakketten en uitvoeringen wordt gewerkt, maar bij deze Seat kun je nog gewoon lekker grasduinen in een stapel met losse items. Een overzicht van het aanbod:

Chroom rond zijruiten en dakrails€345
Panoramisch schuifdak€1.395
Sfeerverlichting interieur€245
Adaptieve cruisecontrol€395
Elektrische achterklep€895
Uitgebreide Virtual Cockpit€495
Keyless entry€395
Variabele laadvloer bagageruimte€195
Stoel- en stuurverwarming (pakket)€595

Daarnaast biedt Seat ook nog twee pakketten met rij-assistentiesystemen aan, waar de adaptieve cruisecontrol dan onderdeel van is. Volop keuze dus, maar let op: veel kleine stapjes samen maken al snel één grote.

De keuze van de auteur

Seat Ateca Back to Basics

Met chroom en panodak, maar verder standaard.

Chroom en panoramadaken die open kunnen zijn opties die serieus met uitsterven worden bedreigd, dus ik trek stevig de knip om dat proces een halt toe te roepen. Dat dak is eigenlijk veel te duur, maar in mijn ogen simpelweg te fijn om niet te hebben. Gek: wie het schuifdak wil, moet verplicht ook voor Multicolor-ledverlichting in het interieur gaan. Die lampjes zitten dan ongetwijfeld ook in het plafond en kosten nog eens €245 extra. Ter compensatie van al dat moois blijf ik verder van het uiterlijk af, en gaan we dus met het ‘goedkope’ uni-blauw naar huis.

Seat Ateca Back to basics

Het winterpakket houdt ook meteen Dinamica-bekleding in (onder).

Seat Ateca Back to Basics

Het winterpakket van €595 hoort er dan wel weer bij. Dat levert namelijk stoel- en stuurverwarming op, maar ook deftige ‘Dinamica’-bekleding voor de stoelen. De variabele laadbodem van €195 gaat er ook nog tegenaan, maar dan ben ik écht klaar. Een elektrische klep wil ik wel, maar vind ik met €900 echt te duur en zonder adaptieve cruisecontrol en andere rijhulpjes kan ik (heel) goed leven. Het resultaat kost €39.938 en dat is voor een auto in dit segment en in dit land nog altijd relatief voordelig.

En toch is dit niet écht de auto waarmee ik zou thuiskomen als het een Ateca moest worden. De FR Business Intense kost zonder opties met €39.990 namelijk ongeveer hetzelfde en heeft dan niet alleen een fijnere 1.5 met 150 pk en een DSG-automaat, maar ook meteen standaard stoel- en stuurverwarming. Bovendien heeft deze versie de elektrische achterklep en keyless entry die ik op ‘mijn’ samengestelde Style nog mis. Gooien we hier dan nog het panoramadak en de laadvloer bovenop, dan staat er een Ateca die met €41.864 weliswaar duurder, maar ook een duidelijk betere deal is dan een 1.0 Style van 40 mille.

Seat Ateca Back to Basics

Geen chroom op de FR, maar verder biedt deze versie meer waar voor je geld.

Signalement

Merk Seat
Model Ateca 1.0 TSI Style Business Intense
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 37.010

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.381 mm / 1.841 mm / 1.601 mm
Wielbasis 2.638 mm
Massa leeg 1.250 kg
Laadvermogen 640 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 670 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s
CO2-uitstoot (WLTP) 139 g/km

PRIVATE LEASE Seat Ateca

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.