Bentley Continetal T Mulliner

Bentley Continetal T Mulliner
De vraag die zich in het geval van een Bentley altijd opwerpt: kan het nóg luxer, sneller en exclusiever?

De vraag die zich in het geval van een Bentley altijd opwerpt: kan het nóg luxer, sneller en exclusiever? Het antwoord luidde: ja, de Continental T. Stel dezelfde vraag nog eens en het antwoord luidt: Continental T Mulliner. En kennelijk heeft iemand het aangedurfd die vraag nóg eens op Bentley los te laten. Waarop de Engelsen op hun eigen onderkoelde manier komen met de overtreffendste trap: de Continental T Personal Commission by Mulliner.
Van buiten onderscheidt de Personal Commission zich van de meer aardse Continental T"s door een andere, diepere voorspoiler, nieuwe sideskirts en achterbumper, en vier uitlaten in plaats van twee. Daarnaast zijn alle clignoteurs veranderd en zijn aan de flanken kleine badges met de Engelse vlag bevestigd. In het interieur is men nog wat rigoureuzer te werk gegaan. Zo is de complete achterbank verwijderd om nóg wat meer bagageruimte te creëren. Geheel des Bentleys loopt door die hele ruimte een strip van dat prachtige "machinegedraaid aluminium", waaraan diverse koorden zijn bevestigd om koffers op hun plek te houden. Overigens zijn er ook onder de vloer diverse opbergvakken. Voorin zijn nieuwe sportstoelen gemonteerd, uiteraard bekleed met het leer van de allerliefste Connolly-knuffelkoeien en "baseball"-gestikt met contrasterend leer, maar de rest is ongemoeid gelaten. Op één fraai detail na: in de PC zit een klokje van de peperdure Zwitserse firma Chopard. Het onderstel is ook aangepast: de spoorbreedte is zowel voor als achter iets groter geworden, hij staat voor iets lager en achter iets hoger op de pootjes en is wat harder afgeveerd. Maar waar je zou zeggen dat ze toch in ieder geval van het heerlijkste deel van een Continental T, de motor, zouden zijn afgebleven omdat daar toch niets aan te verbeteren viel, is niets minder waar. Het motormanagement is aangepast, er zijn andere benzine-injectoren geplaatst en er is een en ander gewijzigd aan de in- en uitlaatspruitstukken. Het resultaat: 440 pk (was 420) en een ongewijzigd megakoppel van 875 Nm bij 2200 tpm. De eerste officiële ritten met de Personal Commission (die in Nederland Continental T personal concept gaat heten) zullen binnenkort gemaakt worden als een vloot klassieke en hedendaagse Bentleys koerszet richting Le Mans. Het merk wil maar wat graag weten dat het ooit in 8 jaar 5 keer de beroemde 24-uursrace won en verzorgt voorafgaand aan de race een voorprogramma waar klassieke Bentleys voluit over het circuit gaan. Dus als u "m wilt zien...

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.