Bentley Bacalar is extreem gelimiteerd

Grondig verbouwde Continental GT als tweezitter!

Bentley Bacalar
Bentley BacalarBentley BacalarBentley BacalarBentley BacalarBentley BacalarBentley BacalarBentley BacalarBentley BacalarBentley BacalarBentley BacalarBentley Bacalar

Bentley zou tijdens de Autosalon van Genève de Continental GT Mulliner Convertible laten zien, maar dat is niet de enige open nieuwkomer van het merk waar Bentley's Mulliner-afdeling zich mee heeft bemoeid. Dít is namelijk de zeer excentrieke Bacalar, een auto die zijn werelddebuut dus ook niet in Genève beleeft.

Mulliner is de afdeling van Bentley waar je kunt aankloppen voor naar persoonlijke wens aangepaste accessoires die je graag op of in je Bentley wilt hebben. Deze 'personaliseringsafdeling' komt voort uit H.J. Mulliner & Co, een in 1897 opgerichte coachbuilder die zich al voor de oorlog bezighield met het bouwen van carrosserieën voor Rolls-Royces en Bentleys. In 1959 kwam het bedrijf volledig in handen van Rolls-Royce en momenteel gebruikt Bentley de naam voor zijn personaliseringsafdeling. Dit jaar markeert een keerpunt voor Mulliner. Bentley zet z'n Mulliner-afdeling namelijk weer in voor het ontwerpen en bouwen van exclusieve modellen in een kleine oplage. Bewijsstuk nummer één staat in Genève: de Bacalar, vernoemd naar een meer in Mexico, dient als uithangbord van waar Mulliner toe in staat is.

Design

De Bacalar is in feite niets meer dan een grondig verbouwde Continental GT Convertible met een eigen koets, maar met die omschrijving doen we de opengewerkte Engelsman tekort. Mulliner doorspekt de Bacalar namelijk met uiterlijke kenmerken van de vorig jaar gepresenteerde EXP 100 GT, een showauto waarmee Bentley zijn 100-jarig bestaan vierde. De dubbele ronde koplampen van de originele Continental GT worden vervangen door lampen die duidelijk geïnspireerd zijn op die van de EXP 100 GT. De Bacalar heeft een set enkele, meer ovale koplampen die doorkliefd worden door een horizontale ledstrip. Verder is niet alleen de complete vorm van de voorbumper geïnspireerd op die van de EXP 100 GT, ook de verticale lijn die vanuit de compleet nieuwe en met koelsleuven en diepe welvingen getekende motorkap dwars door de grille omlaag loopt, is een kenmerk dat de Bacalar ontleent aan de EXP 100 GT. Een ander niet geheel onbelangrijk verschil ten opzichte van de Continental GT: de Bacalar is een twee- in plaats van een vierzitter.

Van opzij bezien vallen onder meer de extra koelsleuven in de voorschermen, de horizontale lijn over de flank en de nieuwe zijspiegels op en ook de welving boven het achterwiel is samen met de tankdop compleet anders van vorm. Interessanter zijn het achterdek en de achterkant van de Bacalar. De complete achterkant is met zijn bijzonder vormgegeven en deels in de koets verzonken 3D-lichtunits namelijk een regelrechte aandachtstrekker. Ook hier geldt dat het ontwerp duidelijk geënt is op het lijnenspel van de EXP 100 GT. Een cabriodak heeft de Bacalar overigens niet. In ruil daarvoor krijg je een opvallend achterdek met twee speedster-kenmerkende 'bulten' achter de hoofdsteunen. Achter de voorstoelen kun je overigens nog wat bagage kwijt.

Zaken als het achterdek zijn vervaardigd uit aluminium terwijl de portieren en het spoilerwerk allemaal zijn opgetrokken uit koolstofvezel. De spoorbreedte achter is 2 centimeter groter dan die van de Continental GT. De aanpassingen in het interieur zijn kleiner, al kun je nagenoeg alle stiksels, stripjes en andere materialen aan laten passen aan je eigen smaak. Optische verschillen: de Bacalar heeft een aan de onder kant afgeplat stuurwiel en de ronde ventilatieroosters in de middenconsole van de Continental GT zijn vervangen door rechthoekige exemplaren. Geen exclusief model zonder de toepassing van opmerkelijke materialen en dus maakt Bentley trots melding van het gebruik van rijstkaf in de lak om het effect van metalliclak na te bootsen. Bentley past verder onder meer Engelse wol en - jawel - 5.000 jaar oud hout toe in het binnenste van de Bacalar.

Motor en beschikbaarheid

Ook onder de motorkap is de Bacalar niet één op één te vergelijken met de auto waar hij zijn technische basis mee deelt. Waar de Continental GT een 635 pk en 900 Nm sterke 6.0 W12 heeft, levert die twaalfcilinder in de Bacalar 659 pk en 900 Nm. Net als de Continental GT beschikt deze exclusieve afgeleide over een achttraps automaat met dubbele koppeling. De Bacalar is vierwielaangedreven, maar als de omstandigheden het toelaten gaat zoveel mogelijk vermogen naar de achteras.

Milliner gaat slechts 12 exemplaren van de Bacalar bouwen, exemplaren die - je raadt het al - allen al zijn vergeven. Ze worden stuk voor stuk met de hand gemaakt in Mulliner's werkplaats in het Engelse Crewe.

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.