België wil 'misbruik' belastingvoordeel op pick-ups tegengaan
Te aantrekkelijk
Pick-ups genieten in België een belastingvoordeel dat ervoor zorgt dat steeds meer Belgen voor particulier gebruik pick-ups kopen. Het voordeel schiet z'n doel daarom voorbij, vindt de Vlaamse minister van Financiën. De regelgeving moet op de schop.
Bij onze zuiderburen hebben ze voor pick-ups een financiële uitzondering die je in zekere zin kunt vergelijken met 'ons' grijs kenteken. Pick-ups worden als bestelauto's cq. lichte vrachtauto's gezien en daarom hoeft er veel minder wegenbelasting én minder aankoopbelasting betaald te worden. Het Algemeen Dagblad bericht dat er in België daarom veel mensen zijn die een pick-up kopen voor particulier gebruik, maar zo wel de op bedrijven gerichte fiscale voordelen genieten.
De Vlaamse minister van Financiën wil hier actie op ondernemen. Volgens hem is 'de situatie uit de hand gelopen' en wordt ongeveer de helft van de 30.000 pick-ups in België helemaal niet of amper bedrijfsmatig gebruikt. Er wordt gekeken naar een manier om zeker te stellen dat een pick-up bedrijfsmatig gebruikt gaat worden, voordat het fiscale voordeel optreedt. Dat wil men bijvoorbeeld doen door op enige wijze een KvK-nummer te hangen aan de aanschaf. Auto's die reeds aangeschaft zijn, worden volgens de minister niet achteraf alsnog extra belast.
In Nederland maakt men al een uitzondering bij dergelijke auto's voor privégebruik. Als je hier zo'n auto koopt voor particulier gebruik, betaal je weliswaar minder wegenbelasting (grijs kenteken) maar wél bpm. Dat is meestal een behoorlijke klap geld, aangezien het negen van de tien keer flinke slurpers en uitstoters zijn. Dat zorgt er al voor dat de aanschaf van zo'n voertuig als niet-ondernemer niet al te aantrekkelijk is.