Back to the Future: Renault Laguna
Soms valt een concept-car de eer te beurt om in serieproductie te gaan, terwijl dat helemaal niet de bedoeling was. Het overkomt de Renault Laguna, die in 1990 debuteert op de Salon van Parijs. Terwijl zijn naam verhuist naar een middenklasser bijt Renault Sport zich achter de schermen vast in het roadsterconcept.
Renault zorgt gewoonlijk heel goed voor de liefhebbers van auto's die sportief, snel of allebei zijn. Anno 1990 heeft het bijvoorbeeld de lekker dikke 16V-uitvoering van de nog verse Renault 19 in het gamma. Daarnaast, als erfenis uit de jaren tachtig, de monsterlijk snelle turboversies van de 21 en 25. De belhamel in de showroom is (dan nog net) de 5 GT Turbo, het topmodel van de Supercinq- reeks, die op het punt staat om door de Clio te worden vervangen. Een kleine groep fijnproevers weet de showroom van Renault zelfs te vinden voor een raszuivere sportwagen, de machtige Alpine V6 Turbo.
Verrassing!
Missen we nog iets in dit geheel? Eigenlijk niet. En dat maakt de verrassing die Renault voor de Parijse Autosalon van 1990 in petto heeft nog groter. De Laguna gedoopte concept-car zet
de kenners van sportieve Renaults op het puntje van hun stoel, want is deze felblauwe jongen met zijn kajuit voor twee personen, gepeperde viercilinder achterin en vederlichte constructie niet gewoon de langverwachte opvolger van de klassieke Alpine A110? Mais non, zegt Renault, wij gaan
de auto helemaal niet bouwen. Hij is slechts bedoeld als een imagomaker, die fungeert als kruidige marinade, waarin de rest van ons gamma een tijdje mag sudderen om extra lekker op smaak te komen.
Liefhebbers moeten er dus zelf maar bij bedenken hoe het zou zijn om 210 turbo-pk's te mennen in een vier meter kort, uiterst rudimentair roadstertje van slechts 900 kilogram. Renault stelt doodleuk dat de topsnelheid van de machine op 250 km/h ligt. En dat lijkt om de verkeerde reden een onbereikbaar doel. Maar dat is het niet. Nadat de Laguna uitgebreid zijn ronde langs de internationale autoshows heeft gemaakt, neemt Renault Sport – de race-afdeling achter de motoren
van het destijds onoverwinnelijke Williams-Renault Formule 1-team – de concept-car onder zijn hoede. De specialisten merken hoe goed het prototype eigenlijk in elkaar steekt en concluderen dat het wagentje geweldig veel potentieel heeft. In plaats van de mottenballen moeten de heerlijkste asfaltwegen en de gaafste circuits zijn nieuwe habitat worden.
Liever Sport Spider dan Laguna
En zo zal het de Laguna ook daadwerkelijk vergaan. In het diepste geheim werkt Renault Sport namelijk verder aan de ontwikkeling van het model, dat vijf jaar na zijn publieke onthulling andermaal in de spotlights komt te staan, maar dan onder een andere naam. De naam Laguna is immers twee jaar eerder al vergeven aan de opvolger van de Renault 21. Daar maalt echter niemand nog om. Het is een prachtige naam, hoor, Laguna, daar niet van. Maar zeg nu zelf, Sport Spider dekt de lading toch oneindig veel beter.