Back to the Future: Porsche C88

Porsche C88 Concept

Concept Cars hebben gewoonlijk een korte carrière. Op de beurzen van Parijs, Genève en Frankfurt verkondigen ze nog optimistisch de automode van de toekomst, waarna ze veelal van het toneel verdwijnen. Maar wat hebben ze achteraf gezien betekend? In deze serie halen we historische studiemodellen opnieuw voor het voetlicht.

Alsof het een wedstrijd voor de mooiste kleurplaat betrof, stortten twintig autofabrikanten zich begin jaren negentig op een bijzondere uitdaging die hun vanuit Peking bereikte: 'ontwerp de ideale auto voor ons land'. Met het Chinese geluksgetal 8 tweemaal in de typeaanduiding had Porsches project C88 eigenlijk niet mogen mislukken.

Het Chinese volk ging zich midden jaren negentig massaal motoriseren, want fietsen was goed, maar autorijden leek beter. De Chinese overheid vatte het plan op om autofabrikanten uit de rest van de wereld te vragen om naar de autotentoonstelling van Peking te komen met een auto voor 'Wang Modaal'. Porsche was één van die fabrikanten, en dat was heus geen grap van het Chinese partijbestuur; Porsche was weliswaar vooral bekend als bouwer van sportwagens, maar beschikte ook over een vermaard ingenieursbureau.

Daar, in Weissach, ontwikkelde Porsche Engineering alles, van een gestroomlijnd knipperlicht tot een complete auto. Misschien was het de Chinezen opgevallen dat hun Russische buren een moderne Lada in productie hadden genomen. Deze Samara kwam bij Porsche uit Weissach vandaan.

Tijdens de presentatie van hun visies op de Chinese auto van de toekomst, staken de andere merken bleekjes af bij Porsche door de overweldigende show die het toenmalige opperhoofd Wendelin Wiedeking voor de Chinese partijbonzen opvoerde. 'Weissach' had het klaargespeeld om binnen de zeer korte ontwikkelingstermijn van vier maanden een rijdend prototype te bouwen, dat met Wiedeking achter het stuur in de spotlights verscheen. De besnorde Porsche-baas stak vervolgens een wervend verhaal af over de auto, waarin hij alle praktische details naar voren bracht: geen hightech, geen dure materialen, geen snufje motorvermogen te veel (48 pk!), snel en simpel te assembleren. Bovendien staat-ie mooi hoog op de pootjes voor zoveel mogelijk bodemvrijheid op de Chinese binnenwegen. Kinderzitjes heeft Porsche al ingebouwd.

Een beetje jammer is het exterieur, dat het midden houdt tussen anoniem en ronduit lelijk. Het uiterlijk leek per ongeluk achter op het prioriteitenlijstje van de C88-ontwikkelaars te zijn geschreven. Ergo: Porsche dacht dat Wang Modaal dezelfde basale autoverlangens zou hebben als Otto Normalverbraucher, die in de jaren vijftig van zijn eerste Kever droomde. De C88 was een miskleun. De Chinese opdrachtgevers veegden het Porscheontwerp resoluut van tafel. Inmiddels is bekend hoe de Chinese autokoper in elkaar zit: wie het zich kan veroorloven, kiest voor luxe en ruimte. Dat verklaart ook de bochten waarin Europese merken zich wringen om van hun fraaie sedans extra lange en luxe uitvoeringen te maken. En Porsche? Dat revancheerde zich prima. Het heeft inmiddels 49 vestigingen in het land. En geen C88 te bekennen.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.