Back to the Future: Opel Corsa Spider (1982)
De uitgebreide campagne waarmee Opel de Adam aan pers en publiek voorstelt, doet denken aan de omwegen die hetzelfde merkin 1982 bewandelt voor wat dan zijn nieuwe kleine model zal worden: de Corsa. De komst van een nieuwe Opel is per definitie groot nieuws. Letterlijk, omdat er gewoonlijk grote aantallen van worden verkocht. Van belang voor dit verhaal is om het onderscheid aan te stippen tussen groot nieuws en spectaculair nieuws.
Op die laatste categorie had Opel geen abonnement, enkele uitzonderingen daargelaten. Een nieuwe Opel nam nu eenmaal de plaats in van een oude, en dat was dan dat. Het Duitse merk bewandelde hiermee een veilige weg en liet het wel uit z'n hoofd om de gewaardeerde clientèle op de tenen te trappen, tegen de haren in te strijken
of het klanten anderszins moeilijk te maken bij het kiezen van een volgende auto. Zo is Opel groot geworden! Deze lange aanloop is nodig om de impact te kunnen bevatten van de
aankondiging van een extra Opel. Jazeker, in Rüsselsheim wordt gewerkt aan een nieuw model, onder meer bedoeld voor klanten die de D-Kadett van 1979 te groot of te duur vinden,
en daarom dreigen over te stappen in bijvoorbeeld een Polo of Fiesta.
Opel kiest de Salon van Genève van 1982 als het podium waarop het zijn nieuwe spruit aan de wereld zal tonen. Het gonst dan in de internationale autopers van de geruchten over de
nieuweling, en om het nieuwe beestje bij de naam te kunnen noemen, wordt hij alvast Junior gedoopt – net zoals dat bij de Adam gebeurde. Aan alle discussies over de naam komt pas een einde als in Genève het doek van een kleine, ronduit spectaculaire open auto wordt getrokken, waarop in modieuze letters Corsa Spider staat gespeld. Niks Junior dus! Corsa is het en zal het blijven. Het opwarmertje maakt een verfrissende entree!
Maar waarnaar kijken we nu precies? Naar een voorbode van wat er daadwerkelijk
op stapel staat. Hoewel, veel meer dan dit kunststof model is er van de échte Corsa niet te zien. De productieversie zal pas een halfjaar later debuteren, op de Salon van Parijs. Die onthulling draait voor een massa enthousiaste fans uit op een regelrechte teleurstelling, omdat de Corsa alleen wordt gepresenteerd als driedeurs hatchback en als tweedeurs
sedan. En dus niet als de sportieve Spider waarnaar de bezoekers in Genève verlekkerd hebben staan kijken. De Corsa blijft potdicht, dat is
duidelijk!
Toch wordt de pijn van het gemis aan een open Corsa enigszins verzacht. En wel door Opels huistuner Irmscher, die duizend driedeurs Corsa's ombouwt naar het voorbeeld van de
Spider uit Genève. Als goedmakertje, voor het zo jammerlijk van het toneel verdwenen opwarmertje.