AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws

Back to the Future: Honda EP-X

  • Jeroen Ekeler
  • Autonieuws
12 juli 2014 om 09:11
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Back to the future:

 In de rubriek 'Back to the future' kijken we terug op een bijzondere concept-car uit het verleden.

Concept-cars hebben gewoonlijk een korte carrière. Op de beurzen van Parijs, Genève en Frankfurt verkondigen ze nog optimistisch de automode van de toekomst, waarna ze veelal van het toneel verdwijnen. Maar wat hebben ze achteraf gezien betekend? In deze serie halen we historische studiemodellen opnieuw voor het voetlicht.

Japanse autofabrikanten zijn meesters in het bedenken van voertuigjes voor persoonlijk transport. Het moet klein, kleiner, kleinst zijn om je in Tokio nog uit de voeten te kunnen maken. Honda bedacht in 1991 de EP-X, waarin bestuurder en passagier áchter elkaar zitten, zodat het autootje zo smal mogelijk kan zijn.

Achter elkaar zitten, zoals in een Renault Twizy, is niets nieuws. Ook niet in 1991, toen Honda de EP-X presenteerde op de Tokyo Motor Show van dat jaar. Voor de theateropstelling in hun 'Efficient Personal Experimental Car' keek Honda de kunst bijvoorbeeld af bij de Messerschmitt Kabinenroller, een minimalistische driewieler uit de
jaren vijftig. Zelfs de transparante, koepelvormige dak- en raampartij van de Honda was vier decennia eerder al op de Duitse bubble car te vinden. Beide auto's hadden een openklappend dak om (gemakkelijker) te kunnen in- en uitstappen. De Honda had als enige ook echte portieren. De vormgeving van de EP-X werd volledig gedicteerd door de windtunnel. Dat leverde (van opzij bekeken) een rijdend kippenei op, dat aan de achterzijde was onthoofd om daar een zogeheten 'Kamm-tail' te creëren. Zo'n abrupt afgehakte kont, die bij de EP-X bovendien uitmondde in een gevleugeld staartstuk als van een vliegtuig, levert belangrijke aerodynamische voordelen op. En daar was het Honda helemaal om te doen, want de EP-X moest zich zo efficiënt mogelijk door het verkeer bewegen.

Hightech

Dankzij het gebruik van een aluminium huid en een lichte monocoque woog het wagentje nauwelijks meer dan 600 kg. Beknibbelen op nieuwerwetse snufjes was er met de Japanse doelgroep in het achterhoofd natuurlijk niet bij, want er waren netjes twee airbags aanwezig in de auto (één voorin, één achterin) en eveneens een hightech informatiesysteem met lcdscherm. Dat efficiënt gebouwde voertuigen voor geweldig veel rijplezier kunnen zorgen, kan elke constructeur van racewagens uitleggen. De EP-X was niet zozeer gemaakt voor snelheid, maar bezorgde zijn bestuurder — zoals het 'n echte Honda betaamt — wel een hoop lol aan elke rit. Hij had hiervoor maar een piepklein motortje nodig en de ontwikkeling daarvan was een kolfje naar de hand van Honda. Het werd een 1,0-liter driecilinder VTEC, die zomaar 70 pk leverde. Bij een massa van 600 kg leverde dat een specifiek vermogen op van 8,5 kilo per pk — een waarde die anno 1991 eveneens voor de pijlsnelle Civic CRX gold.

Is er nu dan echt niets van de EP-X geworden, zoals Honda beweerde? Het antwoord op die vraag kwam acht jaar later met de Honda Insight. Ongeveer even groot, zo'n beetje
identiek qua postuur en in elk geval voorzien van een 1,0-liter driecilinder met 70 pk. Maar ook van een elektromotor, die de gewichtstoename van 200 kg voor zijn rekening kon nemen. En wederom met maar twee stoelen — maar nu gezellig naast elkaar.

  • Houd me op de hoogte over de Honda EP-X
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Honda Back to the future Classic Cars & Youngtimers

Uitgelicht aanbod

    1.3 Hybrid Automaat/Clima/Cruise/Stoelverwarming

    Honda Civic 1.3 Hybrid Automaat/Clima/Cruise/Stoelverwarming

    • 2008
    • 176.904 km

    € 3.950

    1.2 Cool

    Honda Jazz 1.2 Cool

    • 2005
    • 142.696 km

    € 3.700

    2.0 4WD 155 PK Executive Navigatie Alcantara Xenon 1e Eigenaar

    Honda CR-V 2.0 4WD 155 PK Executive Navigatie Alcantara Xenon 1e Eigenaar

    • 2013
    • 94.555 km

    € 15.945

Meer Honda occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda specificaties
  • Honda occasions
  • Honda video's
Advies en informatie
  • Honda tests
  • Honda gebruikersreviews
  • Honda index
PREMIUM
Op zoek naar: Toyota Yaris - Honda Jazz - Mazda 2

Op zoek naar: Toyota Yaris - Honda Jazz - Mazda 2

Op het AutoWeek-forum staan regelmatig verzoeken om hulp bij de keuze van een gebruikte auto....

Lees meer
Honda E vs. Mini Cooper SE - Dubbeltest

Honda E vs. Mini Cooper SE - Dubbeltest

EV’s komen steeds verder op een volle accu. Althans, dat dachten we. Er zijn namelijk altijd...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
    Merk
    Merk
    • Autonieuws
      Nieuwe Honda CR-V betrapt

      Nieuwe Honda CR-V betrapt

      14
      • 1 maart 2021
    • Review
      Honda Civic Aero Deck 1.5i VTEC-E (1998)

      Honda Civic Aero Deck 1.5i VTEC-E (1998)

      2
      • 1 maart 2021
    • Review
      Honda Civic Aero Deck 1.5i VTEC-E (1998)

      Honda Civic Aero Deck 1.5i VTEC-E (1998)

      2
      • 1 maart 2021
    • PREMIUM
      Op zoek naar: Toyota Yaris - Honda Jazz - Mazda 2

      Op zoek naar: Toyota Yaris - Honda Jazz...

      • 23 februari 2021
    • Review
      Honda Jazz 1.5 Hybrid Executive (2021)

      Honda Jazz 1.5 Hybrid Executive (2021)

      10
      • 19 februari 2021
    • Autonieuws
      Honda krijgt nieuwe CEO

      Honda krijgt nieuwe CEO

      32
      • 19 februari 2021
    • Review
      Honda Civic 1.8 Sport (2012)

      Honda Civic 1.8 Sport (2012)

      3
      • 18 februari 2021

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids
    • Koppel abonnement

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek Lab
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Je auto aanmelden
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Maserati
    • Mazda
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • Mini
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2021 DPG Media Magazines B.V.

    onderdeel van DPG Media Magazines groep