AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Back to Basics: Skoda Octavia (2020)

Duurder dan een instap-Golf!

Skoda Octavia hatchback
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Ambition
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Ambition
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Ambition
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Ambition
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Ambition
Skoda Octavia hatchback
Skoda Octavia hatchback
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Ambition
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Ambition

De gloednieuwe Skoda Octavia staat nu enkele maanden als extra luxe First Edition met de 150 pk sterke 1.5 TSI in de Nederlandse showrooms, maar kreeg daar begin deze maand gezelschap van nieuwe basisversies. De hoogste tijd dus om de nieuwe Tsjech voor deze rubriek door de configurator te halen.

Skoda Octavia (Combi) Ambition

€ 28.790

Tot voor kort moest een Octavia-klant met een goed gevulde bankrekening naar de dealer komen om een nieuw exemplaar te bestellen. Voor de tot voor kort alleen als 1.5 TSI First Edition leverbare Octavia vroeg Skoda namelijk minimaal € 33.050. Voor de stationwagon was je minstens € 34.350 kwijt. Nu achtte Skoda de tijd echter rijp om ook de basisuitvoeringen op de prijslijst te zetten. De reguliere edities brengen ook de 1.0 TSI met zich mee, iets wat de prijs ten opzichte van die van de 1.5 natuurlijk drukt. Dat is ondertussen een bekend blok, dat ook in diverse andere Volkswagen-producten te krijgen is. Net als bij die familieleden is deze krachtbron in de Octavia standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De Octavia heeft met de geblazen 1.0 een kleine 11 seconden nodig om vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h te sprinten. De vanafprijs van de Octavia Hatchback met 1.0 bedraagt € 27.290. Voor de Octavia Combi met die 1.0 ben je € 1.500 extra kwijt. De oplettende lezer ziet dan gelijk dat de voorheen ‘altijd goedkopere en ruimere Octavia’ duurder is dan een kale Volkswagen Golf. Die auto wordt echter aangedreven door een 90 pk sterke versie van de 1.0 TSI. Een Golf met de 110 pk sterke 1.0 is een kleine € 1.500 duurder dan deze Octavia.

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Ambition

De Skoda Octavia is als Ambition beschikbaar als vijfdeurs hatchback of als Combi-stationwagon. Dit prijsverschil bedraagt zoals gezegd € 1.500. Dat extra bedrag zit hem puur in de andere koets, want qua uitrusting komen beide versies overeen. Aan de buitenkant onderscheidt een Ambition zich van de rest door vooral een wat goedkoper ogende afwerking. Neem de raamlijsten, dakrails en sierlijsten in de bumper: alle verchroomde sierstukken van de luxere versies maken plaats voor zwarte kunststof exemplaren. Op andere vlakken doet een instap-Octavia echter niet veel onder voor de rest. Zo is ledverlichting rondom standaard. De Ambition staat op 16-inch lichtmetalen wielen én heeft parkeersensoren in de achterbumper. Opvallend is dat koplampreinigers niet standaard zijn, terwijl de Style (de volgende stap in de uitvoeringslijst met precies dezelfde lampen) die wel krijgt. Ook op andere vlakken zit die Style net wat lekkerder in de spullen. Neem keyless entry en start, parkeersensoren die ook in de voorbumper zitten en standaard stoelverwarming op de eerste zitrij.

Skoda Octavia hatchback

Nu klinkt het misschien alsof het in de Ambition een kale bedoening is, maar dat valt zeker mee. Hoewel je de sleutel wel in de hand moet nemen om de Skoda te openen, kan hij daarna zo in de broekzak, want de Octavia heeft wel standaard een keyless start-functie. Verder houdt Skoda zich ook allerminst in, want neem het 10-inch aanraakscherm voor de (draadloze Smartlink+) multimedia én navigatie, DAB+-radio, cruisecontrol, een automatische airco over twee zones en een virtual cockpit: alles is netjes aanwezig. Ook een licht- en regensensor, Skoda Connect en middenarmsteun zijn altijd aanwezig.

Je kunt dus eigenlijk prima vertoeven in een ‘kale’ Octavia. Wel een aanrader: de Energy Blue-blauwe lakkleur is gratis, maar na een kleine extra investering (€ 790 tot € 990) heb je keuze uit heel veel andere kleuren. Zou dit jouw keuze zijn van alle nieuwe middenklassers uit de stal van de Volkswagen Group? Laat het ons hieronder weten.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (71)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 12
Prima zo, meer heb je feitelijk niet nodig.
Caranalyse
Caranalyse
  • 13
Ik ben uitgekeken op Volkswagen producten. Geef mij maar Focus of Ceed en als ruimte geen ding is, de Mazda 3. Maar met een tweedehandse CLA ben ik ook helemaal tevreden!
CPH
CPH
  • 3
Volgens de Skoda website als ook de televisie reclame is de vanaf prijs voor hatchback € 26.990 en de combi heb je voor € 28.490. Vraag aan de redactie. Waarin zit het prijsverschil?
ak2
ak2
  • 8
Volgens mij is dit een prima aanbieding, meer heb je eigenlijk niet nodig.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 11
Ben bang dat Skoda zichzelf uit de markt aan het prijzen is (de sjoemelboetes moeten immers toch ergens betaald van gaan worden?); hier in PL is deze Combi 1.0 Ambition even duur als een Toyota Corolla TS 1.8 hybrid (automaat, 120pk, extreem zuinig en zeer gewild bij inruil later); een Kia Ceed SW is hier maar liefst €4.000 goedkoper (Kia Ceed SW vanaf €15.900; Skoda Octavia Combi €21.000).
Jetze 5714667
Jetze 5714667
  • 3
@cph, dat is de business edition, die is het goedkoopste. Raar dat ze die niet hebben genomen. Zit beter in de spullen
Anoniem
Anoniem
  • 7
Nu is de Octavia de dure Golf, terwijl de Golf de premium Octavia was, nog geen jaar geleden. Dan is er wel heel veel gebeurd ...Ik waag me aan geen enkel product van dat bedrijf.
ModaalVervoer
ModaalVervoer
  • 7
Best groot en niet kaal. Maar om deze auto met een heel kleine motor de naam Ambition te geven is toch wel wat overdreven.
Ryme 8527487
Ryme 8527487
  • 7
heerlijke brandstofmotoren, dat is toch geweldig. die vette zuigers, wat een techniek. Wat een passie. Zo bijzonder. Wauw. Ik noem de motor gewoon het Blok. Zo gaaf dit. super veel CC. Yeah koppel. geluid
Bimmert
Bimmert
  • 6
Viel me op vakantie in Zuid Europa op hoe ontzettend veel Skoda's er rondrijden, ook vaak met Nederlandse kentekenplaten. De Octavia en Karoq ontzettend veel gezien. Veel voor weinig, doet het altijd goed blijkbaar.
Miamidade
Miamidade
  • 5
Als deze auto een scherp leasetarief krijgt, kiest menig huisvader in almere buiten voor deze skoda gok ik. En waarom ook niet?
Anoniem
Anoniem
  • 2
Idd veel Skoda gezien tijdens onze vakantie,niet alleen op de weg maar ook op de camping
Wat heeft iedereen toch met Skoda , zelfs mijn vrouw is om?
Met vriendelijke groet een tevreden Mercedes-Benz liefhebber.
Bimmert
Bimmert
  • 2
Courrier, je mag het lezen als bijvoeglijk naamwoord ?
Of het geruststellend is of niet zal dan van je perspectief afhangen, ik zie het als een kaal gegeven.
Anoniem
Anoniem
  • 9
Ruime, no-nonsense auto. Niet voor niets een lease-lieveling. Zo ik het blauw smoelt ie ook best goed trouwens.
Anoniem
Anoniem
  • 5
Saai en saaier hebben we al, ik zit nog te wachten op het obligatorische "gaap"....
Ik mag toch hopen dat deze lieden een spannend leven hebben met een spannende vriend of vriendin (echtgenoot of echtgenote) en wonen in een spannend huis in een spannende omgeving en vooral met een spannend banksaldo....
mns afd AE en D
mns afd AE en D
  • 5
De Octavia was altijd Veel voor Weinig, Kraak noch Smaak. De sluitpost op de begroting van Vinex vertegenwoordigers met jong gezin en maximale hypotheekrenteaftrek.
.
Is veel auto voor veel geld geworden.
O tempora o mores.
Anoniem
Anoniem
  • 9
@MNS: De Octavia was altijd al de aantrekkelijke middenklasser voor de middenklasser.
En daar zijn er in sommige landen heel veel van.....
Wanneer je je niet (uitsluitend) door middel van een auto moet onderscheiden, is dit volgens mij de ideale auto voor iedereen met of zonder hypotheek maar tegenwoordig wel met enige draagkracht.
Simplicitas virum ornat
Anoniem
Anoniem
  • 4
Verbaast me ook eerlijk gezegd. Simply clever is tegenwoordig eerder simply expensive. Prima merk met prima auto's maar Skoda schiet z'n doel als budgetmerk toch enigszins voorbij als ze qua prijsstelling tegen het hoger gepositioneerde VW aanschurken. Kijk eens naar wat Renault met Dacia heeft gedaan...
R Wolters
R Wolters
  • 0
Dus zo op het eerste gezicht prima voor wat je dagelijks nodig hebt. Zeker in de wetenschap dat je voor de extra's buitensporig veel moet betalen t.o.v. kosten.
Ruttie85
Ruttie85
  • 0
Het ECHTE budget is tegenwoordig natuurlijk Dacia, het merk Skoda begeeft zich meer in het middensegment. Zelf word ik niet warm van een 1.0 turbotorretje, maar met een betere (lees grotere) motor zal dit heel ok rijden. Het uiterlijk is voor mij reden elders te shoppen.
A A5
A A5
  • 0
Fraaie auto, en heel netjes uitgerust; alleen een prijsbreker is het al (heel) lang niet meer.
Anoniem
Anoniem
  • 5
@Ruttie: U shopt niet maar gaat al jaren rechtstreeks naar de Toyota dealer om o.a een Prius aan te schaffen omdat het uiterlijk voor u belangrijk is...
Dan kan natuurlijk.
Bimmert
Bimmert
  • 3
Skoda beoogt volgens mij ook niet meer een budgetmerk te zijn. Los daarvan, vergeleken met de andere VAG labels is het de voordeligste denk ik.
Senior
Senior
  • 4
Over een paar maanden gaat Nederland weer naar het stembureau. Dan zeker weer op Klaver of de partij van Timmerfrans stemmen? Kun je er zeker van zijn dat je nieuwe auto weer een stuk duurder is geworden.
KrV
KrV
  • 3
Dus wel keyless start, maar geen keyless ontgrendeling?
Betekent dus dat er wel een zender/ontvanger ingebouwd is, maar een functie is uitgeschakeld?
De kost voor de fabrikant is dus hetzelfde, maar de klant krijgt het gewoon niet helemaal ter beschikking.
Wat een gezeik...
Ruttie85
Ruttie85
  • 2
FKP, niet alleen het uiterlijk, maar de betrouwbaarheid des te meer. Daarom inderdaad al jaren de Toyota dealer. Shoppen is er wel degelijk bij, je hebt duidelijk de review niet goed gelezen.
Anoniem
Anoniem
  • 2
kijk eens bij bmw net een 220 active tourer 190 pk gekocht demo met 7500 km op teller
vol leer etc
met alle opties voor 33000,- rijklaar in corona tijd nieuwprijs 53000,-
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 4
Geen koplamp reinigers? Goh, wel behelpen nietwaar? Zo kn je altijd wel zaniken. Volgens mij is dit de eerste "Back to Basics" auto die gewoon COMPLEET is. En dat deze auto iets duurder is dan een kale Golf...welnu, deze Skoda is ook iets MEER auto dan een kale Golf. De Skoda is een sedan, geen hatchback, dus die vergelijking gaat ook mank. Ik vind EUR29K nog steeds serieus geld, maar zoals FKP als zei, meer is niet nodig
ET en CITROEN zijn met puntjes
ET en CITROEN zijn met puntjes
  • 1
Best wel lekker in zijn soort. Toch is het jammer dat er in zo'n auto geen 16 of 18honderd cc blok ligt. Ik laat hem er voor staan of zou doorsparen voor de 1.5, ook geen dik blok maar de tijden zijn anders en de turbo's ook. Helaas wordt het dan alweer zo duur dat er voldoende anderen in zicht komen die niet in de basis 'van Duitsen bloed' zijn. VW bloed dus. En er beter uit zien, lekkerder rijden, betere garantie bieden, etc.
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 0
XTRA. Ja, ik ben het wel met je eens, maar het nu niet anders. Veel (Europese) merken komen met die downsize torretjes. Ze zijn best zuinig op voorwaarde dat je er ook erg beheerst mee omgaat. Bij enigszins sportief rijgedrag ben je dat voordeel gewoon kwijt en dan is het maar de vraag hoe lang die torretjes meegaan. Mazda doet niet mee aan die onzin en Mazda motoren zijn ook redelijk zuinig. Deze Skoda is voor EUR29K best compleet maar voor dat geld is er ook een boel ander mooi spul te koop, zeker op de tweede hands markt.
Rien1980
Rien1980
  • 3
Doe in die klasse maar een Ceed of I30 Wagon. Mooier qua design en prima geprijsd. Rijdt ook erg goed. Heb onlangs de I30 gereden. Enorm fijne auto.
Anoniem
Anoniem
  • 1
De Skoda Octavia wordt vaak ingezet voor persoonsbeveiliging (één of meerdere auto's die onopvallend meerijden met de auto van de te beveiligen persoon). Het is een ingetogen, adequate, doch representatieve auto en daarmee zeer geschikt voor deze taak.
WRC
WRC
  • 5
Ik rij sinds 2015 in een Octavia en zit ondertussen aan mij 3de. Perfecte alround wagen: ruim, comfortabel, vlot en niemand die jaloers van je wordt. Binnenin een zeer aangename omgeving: simpel design maar materialen die even goed zijn als een Touran en Passat. Ik doe er vaak 400 km mee op een dag en je bent nooit vermoeid door de auto. Ik heb ook dagelijks plezier aan deze auto, ook als autoliefhebber: beste omschrijf ik deze wagen als kilometervreter.
Loow
Loow
  • 0
Allemaal leuk en aardig, Maar je kunt nu goedkoper in een nieuwe Golf rijden dan in een nieuwe Octavia. Dat is de omgekeerde wereld. Dat klopt niet, dan kan niet. En dan zie ik persoonlijk heel wat liever die nieuwe Golf voorbijkomen.
Losange
Losange
  • 2
@Loow, dat is dan ook niet zo. De subtitel is misleidend. In het artikel wordt uitgelegd dat een vergelijkbare Golf duurder is. En dat vind ik dan weer misleiding, want een Octavia is veel meer auto.
.
Niks mis mee zo'n Octavia, maar ik heb er niks mee. Dan liever de Leon.
HarrieD
HarrieD
  • 1
Skoda is al lang geen budgetmerk meer. Dit is ook geen budgetuitvoering meer, maar ook geen showroomlokkertje met onrealistische vanaf prijs. Een keurig uitgerust basismodel. Jammer dat een ander kleurtje altijd zo duur is. Is bij andere merken niet anders. Kleur is kennelijk een echt verdienmodel.
M Klinkhamer
M Klinkhamer
  • 3
Heb 2 maanden terug nog het "oude" model Octavia Combi (Sport line) mét DSG via lease aangeschaft voor net geen € 30K. Nou, ik merk dat het heel veel auto is voor een prettige prijs. Dus prijs/prestatie verhouding m.i. erg goed.
Chasing alles
Chasing alles
  • 2
Wat een saaie bootis deze Octavia eigenlijk toch. Ook die hangneus staat hem niet. Nee dan liever een Corola of Focus.
Loow
Loow
  • 0
@losange. Ik blijf bij mijn mening. Als je niet naar de uitvoering kijkt kun je goedkoper een Golf rijden. En dat klopt niet. Er hoort een goedkopere Octavia te zijn. En die is er nu niet. Je kunt van allerlei geweldigs zeggen over de Octavia. Maar qwa
uitstraling en design haalt hij het niet bij de Golf. Nooit gedaan ook. En die Octavia wordt nu gewoon te duur.
Losange
Losange
  • 3
@Loow, begrijpelijk punt. Al is Skoda geen budgetmerk meer zoals anderen ook opmerken. Daar gaat VW als het goed is iets aan doen.
.
Uitstraling en design is een kwestie van smaak. Dit staat los van dat de Octavia letterlijk meer auto is, want 40 cm langer en ook een aantal cm breder en hoger. De Octavia zit dan ook als vanouds tussen twee segmenten in.
A BRANDHORST
A BRANDHORST
  • 2
@LOOW: Een Golf is een lelijk gedrocht (zeker het huidige model) geworden. Niet mooi.
En daar ik zo'n Skoda maar nét zou kunnen betalen nieuw, komt hij er zeker niet.
Ik Talbot / Peugeot nog wel even door. Dan heb je tenminste comfort. En gewoon 4 cylinder 1.6/2.0 of 2.2 motoren.
Roadkill71
Roadkill71
  • 0
@cph, volgens mij is 1500€ verschil tussen combi en hatchback bij de meeste merken vrij normaal. En verder blijf ik bij mijn standpunt dat er bij mij geen 3 cilinder 4 takt voor de deur komt, dat klopt gewoon niet.
CPH
CPH
  • 1
Roadkill71, het gaat niet om het prijsverschil tussen hatchback en combi, maar over de goedkoopste Octavia. In het artikel staat € 27.290 terwijl volgens de website en de reclame de goedkoopste Octavia € 26.990 is. Bij de combi hetzelfde verhaal.
TONE
TONE
  • 1
Die Zeit das Skoda günstig war ist schon längst vorbei zei ooit een duitse
Skoda verkoper.
20V Turbo
20V Turbo
  • 3
Lekker veel auto en prima in zn spullen. Als je objectief beziet wat je ervoor krijgt is hij helemaal niet zo duur. Ik rij een Passat uit 2012 en mn buurman een Octavia uit 2013. De Octavia is veel lichter, minimaal net zo ruim, qua motorisering gelijk en qua uitrusting vergelijkbaar. Dan praat je toch over een verschil in nieuwprijs van ongeveer 10k euro.
Je moet deze auto dus eigeblijk zien als eem budget Passat. En in dat licht bezien krijg je heel erg veel waar voor je geld want ook qua wegenbelasting is hij een stuk voordeliger.
Ik heb voor de Passat gekozen vanwege het extra comfort, beter afwerking en het feit dat het allemaal wat nieuwer oogt en voelt dan de Octavia. Dat is echter allemaal subjectief.
MM355
MM355
  • 2
Vind deze Octavia nmr. 1 in het C-segment. Deze graag in luxe combi versie met met TDI EVO 150 of 200 pk.
Helaas loopt NL heel erg achter met de nieuwe EVO TDI op de bestellijst, terwijl dit volgens vele internationale rijtesten de beste motor voor deze auto is. Ook ontzettend zuinig.
1500 km op 1 tank is ook lekker.
Leren stoelen zitten super, en interieur is bijna premium, en audio en navi zit beter in elkaar dan concurentie.
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
@Sonny
.
Geen idee waar je je informatie betrekt, maar volgens het artikel is deze Skoda € 1.500,- goedkoper dan een Golf met dezelfde motorisering.
.
Wanneer je de Nederlandse mobiliteitsstrafheffingen kunt dragen, voor de meeste Nederlanders is een Up, Aygo of Polo immers het meest haalbare, dan is dat toch een hele goede deal? Inclusief climate control, cruise control en nog wat prettige basics. Menige “saai”-schreeuwer zou wensen dat ie z’n gezin zoiets kan bieden.
.
@MNS
.
Nogal uit de hoogte, die neerbuigende toon van je. En zelf ben je verpleegster... niet dat dat ertoe doet. Maar waar haal je de arrogantie vandaan?
LM 1
LM 1
  • 1
Eerder nog een sympathiek merk, nu vooral het zoveelste saaie product van de VAG-groep
Anoniem
Anoniem
  • 1
Koop: Ik spreek voor mezelf, dus wat menig saai-schreeuwer z'n gezin wel of niet kan bieden laat ik liever in het midden, als je het niet erg vindt... Ja, zeker een goede aanbieding. Ontken ik ook nergens. Ik dacht alleen dat Skoda's altijd minimaal 10 tot 15% goedkoper waren dan een VW-tegenhanger. Anno 2020 is dat prijsverschil te verwaarlozen, als ik dit dus lees. Maar nogmaals: prima auto's met zeeën aan ruimte.
matra v6
matra v6
  • 1
@Sonny. Skoda was nooit zozeer 10 tot 15% goedkoper dan zijn VW tegenhanger. Soms wel, soms niet. Vaak heeft dat te maken met welke basisuitrusting je krijgt bij beide goedkoopste versies (zoals in dit artikel 20pk extra in de basisuitrusting voor de Skoda tov de VW)
Wat wel zo is en altijd geweest is is dat je in een Skoda vrijwel een klasse groter rijdt dan de gelijkwaardige VW kloon. De Octavia kan zich kwa ruimte (en comfort overigens) prima meten met een Passat. En als je daar de basisversie van neemt dan merk je pas wat een geweldige aanbieding de Octavia is.
Bernhard54
Bernhard54
  • 1
Ik zou ook graag de 1.5 willen, maar die wordt niet geleverd op de Ambition en Style, dus moet je daar nu 35000 voor neertellen. Op de foto vind ik de hb toch wel mooie coupé-trekken hebben, ook met dat zwart en zonder chroom vind ik de Octavia wel zeer geslaagd! Maar de stationcar is ook mooi.
MikeP
MikeP
  • 1
Een Skoda is altijd relatief saai om te zien maar kwalitatief een betere aanbieding dan de meeste concurrentie. De stoelen zijn Duits (VAG) dus goed voor langere mensen, heel veel ruimte (bijna altijd de grootste in zijn klasse), en de techniek is goed. Ik heb zelf vier jaar in een SuperB combi gereden. Nooit spijt van gehad. Hij had alle opties die een A6 ook had alleen hoefde je vergeleken met de A6 niet duizenden euros ervoor bij te betalen. Ik had dit jaar qua lease de keuze op mijn shortlist voor een Skoda Kodiaq of een Audi E-Tron. Het werd de E-Tron omdat deze electrisch was en netto goedkoper dan de Skoda.
Wheeler Dealers
Wheeler Dealers
  • 2
Octavia - Golf 8 ? makkelijke keuze. Die kwalitatieve mispeer van een treurneus zorgt ervoor dat Octavia wint.....Mocht ik überhaupt nog ooit een VAG product willen.
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
@Sonny
.
Naar mijn idee bieden ze hiermee wat ze altijd hebben geboden. Meer praktische ruimte dan een Golf en met gelijke uitrusting een stuk(je) goedkoper. In ieder geval voldoende om het de overweging waard te maken. Dat lijkt me hier ook het geval. Weinig veranderd aldus.
avia350
avia350
  • 0
@redactie:
Chroom vervangen door plastic?
Dakrails, FSA en FFL zijn zoals ik ze honderden keren in mijn handen heb gehad van gepolijst aluminium ("chroom"; en indien zwart van geëloxeerd aluminium ("plastic".
Ik heb de Skoda nog niet gezien, kan het fout hebben en dat hier toch plastic dakrails zijn aangebracht. Betwijfel het.
WRC
WRC
  • 0
Een Octavia vergelijk je met een Jetta die kleiner is, niet met een Golf. De Octavia Combiag je dan wel vergelijken met een Golf Variant.
Een sedan/ liftback vergelijken met een korte hatchback en dan vitten over de prijs is vreemd, en dat verwacht ik helemaal niet van mensen hier die meer weten van auto´s.
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
@MRX
.
Deels heb je gelijk, maar in dit segment kijken velen simpelweg naar wat er geboden wordt voor 25-30 mille. Value for money dus. In Nederland door de absurde mobiliteitsstrafheffingen wellicht nog meer dan elders.
WRC
WRC
  • 0
Je bent de consument aan het onderschatten. Een Golf is even ruim als een BMW 1 serie, de Octavia is even ruim als een Volvo S60. Niemand die nuchter klaagt dat een S60 duurder is dan de 1 serie. Niemand van de normale bevolking die erover klaagt dat een Octavia berline duurder is dan een Golf. En als je echt klaagt: koop dan gewoon een Golf hè!
Kan je even goed gaan klagen dat de Ford Galaxy duurder is dan een Volvo S40 waarmee het zijn platform deelt.
WRC
WRC
  • 0
En spreken over value for money: een betere motor, betere uitrusting, ruimte van een d segmenter i.p.v. c segmenter, een berline i.p.v. hatch. En dat voor 1.300 euro? Ga je naar de Jetta met vergelijkbare eigenschappen ben je opeens 5.000 euro lichter. Hoezo value for money?
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
@MRX
.
Wat ik bedoel te zeggen, is dat iemand wel degelijk een vergelijk kan maken met een Golf. Niet iedereen hoeft per se een hatchback, liftback of sedan. En voor dit geld kan de balans dan heel wel mogelijk doorslaan naar de Octavia.
.
Dat heeft niets te maken met onderschatten van de consument...