Back to Basics: Skoda Octavia (2020)
Duurder dan een instap-Golf!
De gloednieuwe Skoda Octavia staat nu enkele maanden als extra luxe First Edition met de 150 pk sterke 1.5 TSI in de Nederlandse showrooms, maar kreeg daar begin deze maand gezelschap van nieuwe basisversies. De hoogste tijd dus om de nieuwe Tsjech voor deze rubriek door de configurator te halen.
Skoda Octavia (Combi) Ambition
€ 28.790
Tot voor kort moest een Octavia-klant met een goed gevulde bankrekening naar de dealer komen om een nieuw exemplaar te bestellen. Voor de tot voor kort alleen als 1.5 TSI First Edition leverbare Octavia vroeg Skoda namelijk minimaal € 33.050. Voor de stationwagon was je minstens € 34.350 kwijt. Nu achtte Skoda de tijd echter rijp om ook de basisuitvoeringen op de prijslijst te zetten. De reguliere edities brengen ook de 1.0 TSI met zich mee, iets wat de prijs ten opzichte van die van de 1.5 natuurlijk drukt. Dat is ondertussen een bekend blok, dat ook in diverse andere Volkswagen-producten te krijgen is. Net als bij die familieleden is deze krachtbron in de Octavia standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De Octavia heeft met de geblazen 1.0 een kleine 11 seconden nodig om vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h te sprinten. De vanafprijs van de Octavia Hatchback met 1.0 bedraagt € 27.290. Voor de Octavia Combi met die 1.0 ben je € 1.500 extra kwijt. De oplettende lezer ziet dan gelijk dat de voorheen ‘altijd goedkopere en ruimere Octavia’ duurder is dan een kale Volkswagen Golf. Die auto wordt echter aangedreven door een 90 pk sterke versie van de 1.0 TSI. Een Golf met de 110 pk sterke 1.0 is een kleine € 1.500 duurder dan deze Octavia.
De Skoda Octavia is als Ambition beschikbaar als vijfdeurs hatchback of als Combi-stationwagon. Dit prijsverschil bedraagt zoals gezegd € 1.500. Dat extra bedrag zit hem puur in de andere koets, want qua uitrusting komen beide versies overeen. Aan de buitenkant onderscheidt een Ambition zich van de rest door vooral een wat goedkoper ogende afwerking. Neem de raamlijsten, dakrails en sierlijsten in de bumper: alle verchroomde sierstukken van de luxere versies maken plaats voor zwarte kunststof exemplaren. Op andere vlakken doet een instap-Octavia echter niet veel onder voor de rest. Zo is ledverlichting rondom standaard. De Ambition staat op 16-inch lichtmetalen wielen én heeft parkeersensoren in de achterbumper. Opvallend is dat koplampreinigers niet standaard zijn, terwijl de Style (de volgende stap in de uitvoeringslijst met precies dezelfde lampen) die wel krijgt. Ook op andere vlakken zit die Style net wat lekkerder in de spullen. Neem keyless entry en start, parkeersensoren die ook in de voorbumper zitten en standaard stoelverwarming op de eerste zitrij.
Nu klinkt het misschien alsof het in de Ambition een kale bedoening is, maar dat valt zeker mee. Hoewel je de sleutel wel in de hand moet nemen om de Skoda te openen, kan hij daarna zo in de broekzak, want de Octavia heeft wel standaard een keyless start-functie. Verder houdt Skoda zich ook allerminst in, want neem het 10-inch aanraakscherm voor de (draadloze Smartlink+) multimedia én navigatie, DAB+-radio, cruisecontrol, een automatische airco over twee zones en een virtual cockpit: alles is netjes aanwezig. Ook een licht- en regensensor, Skoda Connect en middenarmsteun zijn altijd aanwezig.
Je kunt dus eigenlijk prima vertoeven in een ‘kale’ Octavia. Wel een aanrader: de Energy Blue-blauwe lakkleur is gratis, maar na een kleine extra investering (€ 790 tot € 990) heb je keuze uit heel veel andere kleuren. Zou dit jouw keuze zijn van alle nieuwe middenklassers uit de stal van de Volkswagen Group? Laat het ons hieronder weten.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia 1.4 TSI iV PHEV Head-Up Camera ACC Ambient PDC Keyless Memory
- 2021
- 38.859 km

Skoda Octavia 1.4 TSI RS PHEV | Head-Up | Leder/Alcantara | Stoel & stuurverwarming | Carplay | Sfeerverlichting | Massage | Memory | Adaptive cruise
- 2021
- 94.880 km

Skoda Octavia 1.4 TSI RS iV PHEV Sportline | Massage | Leer/alcantrara | Head-up
- 2021
- 69.388 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (71)
Reageren













Wat heeft iedereen toch met Skoda , zelfs mijn vrouw is om?
Met vriendelijke groet een tevreden Mercedes-Benz liefhebber.

Of het geruststellend is of niet zal dan van je perspectief afhangen, ik zie het als een kaal gegeven.



Ik mag toch hopen dat deze lieden een spannend leven hebben met een spannende vriend of vriendin (echtgenoot of echtgenote) en wonen in een spannend huis in een spannende omgeving en vooral met een spannend banksaldo....

.
Is veel auto voor veel geld geworden.
O tempora o mores.

En daar zijn er in sommige landen heel veel van.....
Wanneer je je niet (uitsluitend) door middel van een auto moet onderscheiden, is dit volgens mij de ideale auto voor iedereen met of zonder hypotheek maar tegenwoordig wel met enige draagkracht.
Simplicitas virum ornat





Dan kan natuurlijk.




Betekent dus dat er wel een zender/ontvanger ingebouwd is, maar een functie is uitgeschakeld?
De kost voor de fabrikant is dus hetzelfde, maar de klant krijgt het gewoon niet helemaal ter beschikking.
Wat een gezeik...



vol leer etc
met alle opties voor 33000,- rijklaar in corona tijd nieuwprijs 53000,-









.
Niks mis mee zo'n Octavia, maar ik heb er niks mee. Dan liever de Leon.






uitstraling en design haalt hij het niet bij de Golf. Nooit gedaan ook. En die Octavia wordt nu gewoon te duur.

.
Uitstraling en design is een kwestie van smaak. Dit staat los van dat de Octavia letterlijk meer auto is, want 40 cm langer en ook een aantal cm breder en hoger. De Octavia zit dan ook als vanouds tussen twee segmenten in.

En daar ik zo'n Skoda maar nét zou kunnen betalen nieuw, komt hij er zeker niet.
Ik Talbot / Peugeot nog wel even door. Dan heb je tenminste comfort. En gewoon 4 cylinder 1.6/2.0 of 2.2 motoren.



Skoda verkoper.

Je moet deze auto dus eigeblijk zien als eem budget Passat. En in dat licht bezien krijg je heel erg veel waar voor je geld want ook qua wegenbelasting is hij een stuk voordeliger.
Ik heb voor de Passat gekozen vanwege het extra comfort, beter afwerking en het feit dat het allemaal wat nieuwer oogt en voelt dan de Octavia. Dat is echter allemaal subjectief.


Helaas loopt NL heel erg achter met de nieuwe EVO TDI op de bestellijst, terwijl dit volgens vele internationale rijtesten de beste motor voor deze auto is. Ook ontzettend zuinig.
1500 km op 1 tank is ook lekker.
Leren stoelen zitten super, en interieur is bijna premium, en audio en navi zit beter in elkaar dan concurentie.

.
Geen idee waar je je informatie betrekt, maar volgens het artikel is deze Skoda € 1.500,- goedkoper dan een Golf met dezelfde motorisering.
.
Wanneer je de Nederlandse mobiliteitsstrafheffingen kunt dragen, voor de meeste Nederlanders is een Up, Aygo of Polo immers het meest haalbare, dan is dat toch een hele goede deal? Inclusief climate control, cruise control en nog wat prettige basics. Menige “saai”-schreeuwer zou wensen dat ie z’n gezin zoiets kan bieden.
.
@MNS
.
Nogal uit de hoogte, die neerbuigende toon van je. En zelf ben je verpleegster... niet dat dat ertoe doet. Maar waar haal je de arrogantie vandaan?




Wat wel zo is en altijd geweest is is dat je in een Skoda vrijwel een klasse groter rijdt dan de gelijkwaardige VW kloon. De Octavia kan zich kwa ruimte (en comfort overigens) prima meten met een Passat. En als je daar de basisversie van neemt dan merk je pas wat een geweldige aanbieding de Octavia is.




.
Naar mijn idee bieden ze hiermee wat ze altijd hebben geboden. Meer praktische ruimte dan een Golf en met gelijke uitrusting een stuk(je) goedkoper. In ieder geval voldoende om het de overweging waard te maken. Dat lijkt me hier ook het geval. Weinig veranderd aldus.

.
Zeker! Ik herkende jou een beetje ?

Chroom vervangen door plastic?
Dakrails, FSA en FFL zijn zoals ik ze honderden keren in mijn handen heb gehad van gepolijst aluminium ("chroom"; en indien zwart van geëloxeerd aluminium ("plastic".
Ik heb de Skoda nog niet gezien, kan het fout hebben en dat hier toch plastic dakrails zijn aangebracht. Betwijfel het.

Een sedan/ liftback vergelijken met een korte hatchback en dan vitten over de prijs is vreemd, en dat verwacht ik helemaal niet van mensen hier die meer weten van auto´s.

.
Deels heb je gelijk, maar in dit segment kijken velen simpelweg naar wat er geboden wordt voor 25-30 mille. Value for money dus. In Nederland door de absurde mobiliteitsstrafheffingen wellicht nog meer dan elders.

Kan je even goed gaan klagen dat de Ford Galaxy duurder is dan een Volvo S40 waarmee het zijn platform deelt.


.
Wat ik bedoel te zeggen, is dat iemand wel degelijk een vergelijk kan maken met een Golf. Niet iedereen hoeft per se een hatchback, liftback of sedan. En voor dit geld kan de balans dan heel wel mogelijk doorslaan naar de Octavia.
.
Dat heeft niets te maken met onderschatten van de consument...
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.