Back to basics: Mitsubishi Outlander PHEV
Goedkoper dan op benzine!
Pas geleden nog boorde de Outlander PHEV zich door de wereldwijde verkoopgrens van 200.000 stuks. In Nederland ging het ooit heel hard met de Outlander PHEV, maar na het wegvallen van de gunstige bijtellingsregels liepen mensen toch minder hard naar de dealers voor de geëlektrificeerde SUV. Anno 2019 klimmen de verkopen echter weer uit een dal, want de verkopen liggen nu al vier keer zo hoog als vorig jaar. Sluit je een goede deal met Mitsubishi voor de Outlander PHEV?
Mitsubishi Outlander PHEV Pure
€ 35.990
De Mitsubishi Outlander PHEV maakt nog een korte tijd deel uit van onze duurtestgarage. Van de importeur kregen wij alleen een S-Edition mee, de topversie die van alle gemakken is voorzien. Donkere 18-inchwielen, sensoren en elektrische hulpjes rondom, onze witte duurtest-Outlander heeft het allemaal. Maar hoe zit dat met de huis-tuin-en-keuken-Outlander PHEV? Beginnend bij de vier letters die we achter de modelnaam schrijven. In de showroom staan namelijk twee Outlanders: een versie die enkel op fossiele brandstoffen van A naar B rijdt en de plug-in hybride PHEV-versie. Omdat we natuurlijk in deze rubriek naar de goedkoopste versie kijken, duiken we de prijslijst van die laatste in. Die heeft namelijk een vanafprijs van € 35.990, tegenover € 43.990 voor de benzineversie. We gaan dus aan de slag met 240 pk sterke plug-in die puur elektrisch zo’n vijftig kilometer moet kunnen afleggen. Over de prestaties kun je in de kroeg minder opscheppen, want de topsnelheid blijft bij 170 km/h hangen en een sprint vanuit stilstand naar de 100 duurt in de 1.855 kg wegende SUV 10,5 seconden.
Aan de buitenkant van de instap-Pure zou je niet gelijk denken dat je met de kaalste versie van doen hebt. Alle onderdelen worden netjes in de carrosseriekleur meegespoten, verchroomde sierlijsten vinden her en der hun weg, de achterspoiler siert standaard de achterklep en de achterpassagiers kunnen altijd op geblindeerde ramen rekenen. Ook lichtmetalen wielen worden standaard in de Mitsubishi-fabriek gemonteerd, hoewel ze bij de Pure wel een maatje kleiner zijn. Als instapper biedt Mitsubishi namelijk standaard 16 inch aan. Optioneel grotere wielen worden er niet aangeboden: daarvoor dien je over te stappen in een luxere Pure+ (plus € 1.000), die standaard 18-inchwielen aangemeten krijgt. Met alle verlichting aan zou je een Pure-rijder ook kunnen herkennen, want ledlampen worden enkel voor de dagrijverlichting gebruikt. De mist- en dimlichten schijnen met halogeenlampen. Op het gebied van parkeerhulp biedt Mitsubishi met een achteruitrijcamera een steuntje in de rug. Verwacht alleen geen bijbehorende piepjes, want parkeersensoren zijn een luxe die alleen voor hogere uitvoeringen is weggelegd. De standaard witte lakkleur krijg je voor niets mee, voor een kleurrijker geheel betaal je minimaal € 890.
Binnenin nemen we plaats op met synthetisch leren beklede zetels. Datzelfde materiaal vinden we op het stuurwiel, dat Mitsubishi standaard van allemaal knopjes voorziet. Met die knoppen wordt onder andere de reguliere cruisecontrol en de standaard radio bediend. Die radio houdt zich schuil achter het standaard touchscreen. Op deze radio sluit je met onder meer een usb-kabel een smartphone aan, waarna bijvoorbeeld Apple CarPlay het verdere werk doet. Bijzonder is het feit dat Mitsubishi de Outlander door dit standaard aanwezige systeem nooit van internetnavigatie voorziet. Het klimaat kan (handmatig) over twee zones in de auto worden verdeeld. Verder worden ramen en spiegels met een druk op de knop bediend.
Gaan we opzoek naar een rijker uitgeruste Outlander, dan verwijst de configurator ons gelijk naar andere pakketten. Zo biedt de Intense (€ 39.490) standaard bi-ledkoplampen, stoelverwarming en een automatische airconditioning. De Intense+ (€ 42.990) doet daar nog een schepje bovenop met een elektrisch bedienbaar schuif-kanteldak, een elektrisch bedienbare achterklep en een verwarmbaar stuur. ‘Onze’ S-Edition (€ 51.990) krijgt standaard sportievere Bilstein-schokdempers, adaptieve cruisecontrol en een 230-voltaansluiting in de achterbak. Luxe waar je op rekent, of biedt de Pure meer dan genoeg?
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Outlander PHEV Pure |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 34.500 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 2.360 cc |
Maximaal vermogen | 176 kW / 240 pk |
Maximaal koppel | 300 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 14 kWh |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.695 mm / 1.800 mm / 1.703 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.855 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 215/70R16Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s |
Brandstofverbruik | 2,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 46 g/km |
PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Outlander 2.0 2WD Limited | 7 ZITS | Trekhaak
- 2020
- 93.166 km

Mitsubishi Outlander 2.0 2WD Limited | 7 zitplaatsen | Automaat | Leer |
- 2019
- 82.927 km

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle+ 203 pk 4WD AUT. | 1e eigenaar | dealer onderhouden | navigatie | trekhaak | leder interieur
- 2017
- 123.891 km