Back to Basics: Hyundai i20
Grote stappen, snel thuis
Aziatische merken staan erom bekend dat ze de optielijsten overzichtelijk houden. In sommige gevallen kun je zelfs helemaal niets extra’s meer aanvinken, zoals bij de Hyundai i20 i-Motion.
Hyundai i20 1.2 MPI i-Motion
€18.635
Met de komst van de nieuwe i20 liet Hyundai zien dat het wat betreft het exterieurdesign een meer gewaagde richting inslaat. De B-segmenter kreeg scherpere lijnen en de hoekige koplampen lopen naadloos over in de grille, die zowel met zijn horizontale als verticale spijlen een kenmerkend designelement begint te worden voor Hyundai. Aan de achterkant springen de lichten het meest in het oog. Ze lijken visueel met elkaar verbonden, maar de i20 heeft geen grote ledbalk op zijn kofferdeksel, zoals bij veel andere auto’s tegenwoordig wel het geval is.
In motorisch opzicht heeft de i20 twee verschillende uitvoeringen: een 84 pk sterke atmosferische 1.2 MPI-viercilinder, of de 100 pk sterke geblazen 1.0 T-GDI driecilinder. Het verschil tussen de twee krachtbronnen komt pas echt naar voren in het koppel: de 1.2 moet het doen met 118 Nm, terwijl de driecilinder er dankzij zijn turbo 171 Nm uit perst. Voor basisuitvoering i-Motion blijft de motorkeuze beperkt tot de 1.2 MPI, de Comfort en Comfort Smart zijn de enige twee uitvoeringen die met beide krachtbronnen te krijgen zijn. De uitvoeringen daarboven, Premium en Premium Sky, zijn altijd gebonden aan de T-GDI. Mensen die het schakelen liever aan de techniek overlaten zullen hun heil eveneens bij de driecilinder moeten zoeken: de 1.2 MPI is namelijk alleen leverbaar met een handgeschakelde vijfbak, voor de zeventraps automaat met dubbele koppeling moet je bij de 1.0 T-GDI zijn.
De enige keuzemogelijkheid
Goed, terug naar de basis. Bij het configureren van de i20 i-Motion valt er zoals gezegd niet heel veel meer te kiezen. Gelukkig kun je nog wel bepalen welke lakkleur je auto krijgt. Standaard is de i20 gespoten in ‘Polar White’, voor €695 wordt dat ‘Sleek Silver Metallic’. Voor nog eens €100 extra heb je de keuze uit zeven verschillende parelmoerlakken met spannende namen als ‘Dragon Red’, ‘Intense Blue’ en ‘Mangrove Green’. Een vrolijkere uitdossing voor de basisuitvoering behoort dus tot de mogelijkheden.

Hyundai i20
Dat geldt alleen niet voor de wielen, want dat zijn op de i-Motion altijd 15-inch exemplaren van staal. Lichtmetaal is af-fabriek niet als optie te krijgen. Wel heeft de i20 standaard een bandenspanningscontrolesysteem. Daarnaast zijn er op de i-Motion ook geen buitenspiegels of deurgrepen in zwart plastic te bekennen. Die buitenspiegels zijn overigens verwarmd. Uit de koplampen van de basis-i20 schijnt halogeen licht, maar een lichtsensor is standaard aanwezig. Voor het parkeren moet je op je eigen ogen vertrouwen, want de i-Motion heeft geen parkeersensoren.
Het mag alles zijn…
…zolang het maar zwart is. Zwart stof, welteverstaan, want dat is de enige keuze voor de bekleding van de i-Motion. Verder is het vooral zwart plastic dat de klok slaat, met iets lichter plastic op het dashboard als ‘sierlijst’. Hyundai beperkt de hoeveelheid handwerk voor de bestuurder, want zowel de spiegels als alle vier de zijruiten zijn elektrisch bedienbaar. De versnellingspook en het opvallende vierspaaks stuurwiel zijn van kunststof, maar het stuur beschikt standaard wel over knoppen voor de bediening van de boordcomputer en het multimediasysteem.

Hyundai i20
Dat systeem heeft in de i-Motion overigens maar een klein schermpje, voor het grotere 8-inch scherm moet je bij de Comfort zijn. Wel zijn DAB+, Bluetooth en een usb-aansluiting standaard aanwezig. De boordcomputer heeft een 3,5-inch scherm tussen de tellers. Verder heeft de i20 in zijn basistrim handbediende airconditioning. Je hoeft dus niet bij te betalen om in de zomer je hoofd koel te houden. Ook cruisecontrol is standaard. Qua veiligheidssystemen beschikt de i-Motion over Lane Keeping Assist, Front Collision Assist met voetgangersherkenning, verkeersbordenherkenning en eCall.
Bij het configureren van de i20 i-Motion is het dus een kwestie van grote stappen, snel thuis. Meer opties zijn er niet leverbaar. Wel kun je bij het samenstellen van de i20 kiezen uit rijkere uitrustingsniveaus. Bij de Comfort krijg je vanaf €20.335 onder meer 16-inch lichtmetalen wielen, een achteruitrijcamera, een digitaal dashboard en een 8-inch multimediascherm. Bij de Comfort Smart, die vanaf €21.335 in de prijslijst staat, bedraagt het formaat van dat scherm 10,25 inch. De Premium voegt daar voor nog eens €3.000 extra volautomatische airconditioning, adaptieve cruisecontrol, stoelverwarming, led-verlichting en een Bose-audiosysteem aan toe. Liever iets meer licht in het interieur? Dan is de duurste uitvoering Premium Sky met zijn glazen schuif-/kanteldak voor €25.635 een geschikte keuze. Heb je toch nog iets om over na te denken.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | i20 1.2 MPI i-Motion |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.200 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.197 cc |
Maximaal vermogen | 62 kW / 84 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 118 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.040 mm / 1.775 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.580 mm |
Massa leeg | 988 kg |
Laadvermogen | 562 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 910 kg / 450 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 173 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,1 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 118 g/km |
PRIVATE LEASE Hyundai i20

Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (51)
Reageren


en omdat het hun eigen geld is kiest dat oudere echtpaar voor betrouwbaarheid, uitstekende garantie, en een merk dat je niet in de kou laat staan. En terwijl hun buurman veel meer geleend geld uitgeeft aan gebakken lucht en marketing blabla rijden zij in hun betaalde auto zonder zorgen jaar na jaar na jaar. Overigens hebben ze wel een sleepkabel achterin liggen want als hun VAG-buurman weer eens naar de garage gesleept moet worden vervullen zij gaarne hun burenplicht.



Deze auto is als basis compleet uitgevoerd met airco + cruise control.
Jammer dat een kleurtje zo duur moet zijn.




Dure lak-opties heeft me ook altijd verbaasd, tot het moment dat ik zelf met spuitwerk begon. Kostprijs (voor de particulier dan) van de lak is zo'n 200-250 euro voor een non-metallic, 2K lak voor een gemiddelde maat auto geheel te spuiten. Ga je naar metallic, dan heb je 't al gauw over zo'n 400+ euro voor basecoat+blanke lak.
Dan het aanbrengen. Eerstgenoemde 2K non-metallic breng je in 3 lagen aan en 't is klaar. Metallic lak ben je zeker 2 lagen base en 3 lagen blanke lak op aan t zetten, wat tijd en ook weer geld kost tijdens de productie.

om berichtgeving over dat soort terugroepacties vragen ze hier nou nooit ?






De Getz kreeg op 12jarige leeftijd wel wat last van roestvorming op de achterste wielkasten en met de i20 heb ik problemen gehad met de verstuivers en de luchtmassameter.
Deze i20 zou ik in de 1200 Comfort Smart uitvoering best willen hebben.


De meeste mensen mensen doen er jaren over om de 100K te bereiken +/-8 tot 10 jaar ongeveer dus dan zijn zulke problemen geen schande.
Er zijn zelfs merken die al binnen de 10k vol met mankementen zitten veelal storingen in de elektronica.
En dan praat je over auto's die veel meer hebben gekost.


Volgens mij heb jij het over de Hyundai/KIA van 10-15 jaar geleden.

Wat voor auto rij je zelf?




als een probleem regelmatig voorkomt betekent dat natuurlijk niet dat elke auto het heeft.


Brengen moet gratis (zelf gezien op tv journaal en we zijn nu ruim een jaar verder en nog steeds NIET GRATIS of het apparaat is gewoon weggehaald . SCHANDALIG dat het nog niet is geregeld. Olie maatschappijen verdienen genoeg aan ons allen. Veiligheid en milieu gaat toch voor alles




Deze i20 zal ongetwijfeld een goede auto zijn, maar het basic uitrustingsniveau zie je zo duidelijk aan de buitenkant. Zoals een ander ook al opmerkte is een ander kleurtje tegenwoordig zo vreselijk duur. Het lijkt na de (gelukkig verdwenen) afleverkosten het nieuwe verdienmodel. Snap best dat een metallic lak duurder is als een witte uni lak, maar het prijsverschil is wel erg groot. Wil je bij een nieuwe Ford de populaire "magnetic" kleur ben je honderden euro's meer kwijt dan de klant in Duitsland die dezelfde kleur op zijn Ford bestelt.

Potentiaalroest zou toch niet meer voor mogen komen in deze tijden....




.
De geest, echter, is gewillig, doch het vlees is zwak:
ik ben bang dat ik - gesteld dat ik in zou zijn voor een B-segmenter - uiteindelijk toch 28 mille bij de dealer zou achterlaten voor een Premium Sky automaat in een aardig parelmoer kleurtje. En dan praten we ineens wél over serieus geld...


Een indrukwekkend en ook fraai rallykanon met een fantastisch geluid. Als die dingen door de versnellingen knallen tussen de bergen van de Franse Zeealpen. Als Hyundai nu eens een geciviliseerde versie van deze 3 deurs i20 in stijl van de vroegere Subaru Impreza 555 zou uitbrengen. Een unieke 4WD coupé/hothatch. Al was het als bevordering van het imago van het merk.


.
Deze werkwijze zou het productieproces goedkoper maken hoor je dan wel eens. Als ik echter de prijzen zie, dan zie ik dat de prijzen van de Aziaten behoorlijk toe kruipen naar die van Europese fabrikanten. Dus dat zogenaamde voordeel vloeit de laatste tijd steeds meer voort uit de dikke duim.










Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.