Baby-Hummer: H3T concept

Hummer H3T

Vooruitlopend op de Los Angeles Auto Show, die in het nieuwe jaar van start gaat, heeft General Motors de Hummer H3T concept car onthuld. Hij geeft een goed idee van de 2005 Hummer H3 SUV.

In het Convention Center in Los Angeles onthulde GM de Hummer H3T concept. Dit is ook de plaats waar hij door het publiek voor het eerst te bewonderen zal zijn. GM voerde daarbij ook nog de H1 en de H2 ten tonele, die beide voor 2004 op enkele punten zijn aangepast. Zo heeft de H1 een nieuw interieur gekregen met meer luxe en een betere indeling van de ruimte. De stoelen hebben nieuwe rugleuningen en zijn beter gevormd en bovendien bekleed met een betere kwaliteit anilineleer. Verder is de cabine beter geïsoleerd voor meer geluidsdemping en is de motor aangepast. De 6,5-l V8 turbodiesel heeft nu 205 pk, 10 pk meer dan voorheen en het koppel steeg met 13 Nm naar 597 Nm. De H2 SUT, de pick-up versie van de H2 SUV en werd begin november op de Sema-show in Las Vegas geïntroduceerd. Hij stond nu ook klaar om op de show in LA te debuteren.

Helemaal nieuw is de H3T concept, die weliswaar een stuk kleiner is dan zijn twee broers, maar wel helemaal een lid is van de Hummerfamilie. Hij heeft een typische ruige neus en twee hendels op de motorkap om die te openen. Naast de rechter hendel zit een camera. "Daarmee kan je je eigen off road experience vastleggen," zei Clay Dean, design director voor kleine trucks en Hummer. Met zijn kleinere formaat (en doordoor lagere kosten), zijn ruige uiterlijk en de slimme samenwerking met Nike Design moet hij vooral een jonger en minder koopkrachtig publiek kunnen paaien.

De tweepersoons cabine is uitgerust met materialen die ook gebruikt worden in Nike schoenen. Zo zijn de zittingen, rugleuningen en delen van de portierbekleding van Nike Sphere, een vochtabsorberende stof die ook gebruikt wordt in de speciale kleding om het lichaam op temperatuur te houden. Aan de achterkant van de rugleuningen zijn Nike Epic rugzakken bevestigd met elastieken koorden. Nike's invloed is ook te zien op de 285/65R19 BFGoodrich-banden, die zijn voorzien van een profiel van speciale pads voor tractie, of het rijden op zand en speciale rode rubber verstevigingen.

In ons interview met Ed Welburn (met de H3T op de foto), GM's nieuwe vice president design, bevestigde hij dat de H3 in 2005 veel weg zal hebben van deze concept car: "Maar het zal geen pick up zijn, maar een SUV." Desgevraagd zei hij verder dat GM zeker een moderne diesel beschikbaar zal hebben voor de nieuwe generatie van de H2, die tegen het eind van dit decennium zal komen. "We kijken verder ook naar een hybride aandrijving en naar de brandstofcel. Die laatste is echt nog verre toekomst, maar de hybride aandrijving wordt op dit moment al uitgetest in andere GM-trucks," aldus Welburn.

In deze Hummer H3T concept staat een 3,5 liter turbocharged Vortec 5-cilinder lijnmotor met 350 pk en een maximum koppel van 474 Nm bij 3600 tpm, die is gekoppeld aan de Hydra-Matic viertraps automatische transmissie en vierwielaandrijving.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.