AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Baas boven baas: Mustang Boss 302
32
Met een gewone Ford Mustang heb je natuurlijk al weinig te klagen, maar meer is altijd beter. Vandaar dat Ford heeft besloten de Boss naam 42 jaar na dato weer af te stoffen. Hier is de Mustang Boss 302.
De Ford Mustang Boss 302 is een eerbetoon aan de '69 Mustang met dezelfde naam. Dit was een heftiger versie van de originele 'pony car' en ook de moderne interpretatie krijgt meer vermogen en een aangepast onderstel. De 5,0-liter V8 uit de 'gewone' Mustang GT wordt opgekrikt van 420 pk naar 440 pk, het maximale koppel bedraagt een gezonde 515 Nm. Om dat geweld aan te kunnen werd de koppeling verstevigd en ook het differentieel werd aangepakt.
Het onderstel bleef ook niet ongemoeid, het onderstel van de Boss werd volledig nagelopen en voorzien van strakkere vering en demping, waardoor de Boss aan de voorzijde 11 millimeter dichter bij het asfalt ligt, achter werd 'ie 1 millimeter verlaagd. Het onderstel kan aangepast worden aan de situatie, maar dit gaat natuurlijk niet elektronisch, maar gewoon ouderwets met een schroevendraaier onder de motorkap. Om het beest weer op tijd tot stoppen te brengen voorziet het Boss-team de 302 van aangepaste Brembo remmen.
Voor de echte track-junkies brengt Ford ook nog een speciale Laguna Seca edition op de markt, die helemaal gericht is op optimale prestaties op het circuit. Die heeft hetzelfde vermogen als de straat-Boss, maar een beter aerodynamica-pakket en een nog strakker onderstel. Dan kan er overigens nog maar één passagier mee, want de achterbank wordt op deze versie verwijderd.
Het onderstel bleef ook niet ongemoeid, het onderstel van de Boss werd volledig nagelopen en voorzien van strakkere vering en demping, waardoor de Boss aan de voorzijde 11 millimeter dichter bij het asfalt ligt, achter werd 'ie 1 millimeter verlaagd. Het onderstel kan aangepast worden aan de situatie, maar dit gaat natuurlijk niet elektronisch, maar gewoon ouderwets met een schroevendraaier onder de motorkap. Om het beest weer op tijd tot stoppen te brengen voorziet het Boss-team de 302 van aangepaste Brembo remmen.
Voor de echte track-junkies brengt Ford ook nog een speciale Laguna Seca edition op de markt, die helemaal gericht is op optimale prestaties op het circuit. Die heeft hetzelfde vermogen als de straat-Boss, maar een beter aerodynamica-pakket en een nog strakker onderstel. Dan kan er overigens nog maar één passagier mee, want de achterbank wordt op deze versie verwijderd.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Mustang USA Convertible 5.0i V8 GT Premium 450PK Automaat
- 2018
- 20.943 km
€ 58.450

Ford Mustang USA 4.0 V6, SPOTGOEDKOOP, LEDER, CRUISE, LICHTMETAAL 16"
- 2005
- 258.277 km
€ 9.950

Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 HANDSCHAKEL |Corsa performance exhaust|cruise control|parkeer camera|climate control|19"|
- 2018
- 13.400 km
€ 56.995
Lees ook
Nieuws
Ford Mustang Mach 4 wordt niet wat je wellicht denkt
Nieuws
De Ford Mustang was in de jaren 80 heel anders - In het Wild
Strijd tussen iconen: Ford Mustang Dark Horse vs. Porsche 911 Carrera
Nieuws