AutoWeekend top 10: Peugeot GTI
Het is inmiddels alweer 30 jaar geleden dat Peugeot met de 205 GTI op de proppen kwam. De legendarische auto zette een trend bij het Franse merk, want daarna zag een hele reeks Peugeot-hatchbacks met de legendarische GTI-aanduiding het leven. De één was nog net even wat puurder en beter dan de ander, maar eigenlijk waren ze allemaal een vermelding waard. Mooi materiaal voor een top tien, leek ons zo! De 505 GTI (jazeker, die was er) hebben we even buiten beschouwing gelaten. Dat was als achterwielaangedreven sedan én stationwagon toch even een ander verhaal dan Peugeots voorwielaangedreven hot hatches waar we in deze top 10 verder op in gaan.
10. 206 GTI HDiF
Laten we maar van start gaan met een wel heel bijzondere GTI. Deze 1,6-literdiesel met een niet tot de verbeelding sprekende 110 pk was een wat vreemde eend in de bijt tussen de GTI'tjes. De 0-100-km-h-tijd was 10 seconden en bij 190 km/h hield het feest op. Algauw was Peugeot zich ervan bewust dat het geen kaskraker ging worden; na anderhalf jaar verdween de uitvoering weer uit de prijslijst.
9. 308 GTI
Van de vorige generatie 308 was er een 1,6-liter GTI-versie met 200 pk en een top van 235 km/h. De 100 werd bereikt in een heel nette 7,7 seconden. Best leuke cijfers, alleen jammer dat de auto vrij log oogde. De grote leeuwenbek op de 308 werd niet door iedereen gewaardeerd en verdween dan ook met de komst van de nieuwe generatie. Afgelopen zomer werd de GTI-versie daarvan al testend gespot. Die gaat waarschijnlijk zijn voorganger achterna qua vermogen. Voor de echte snelheidsduivels ligt er ook nog een krachtiger 308 R in het verschiet.
8. 309 GTI
Ah, de 309. De auto die als Talbot moest verschijnen, maar op het laatste moment nog als de wat onlogisch genaamde Peugeot 309 op de markt kwam. De GTI deelde zijn onderstel, weliswaar verlengd, met zijn kleinere broertje, de 205 GTI. Ondanks dat het model veel minder charisma had dan de 205, was het zeker geen slechte auto. De rijeigenschappen waren vergelijkbaar met de 205, met zelfs iets meer beheersbaarheid in de bochten door de langere wielbasis. Er was een achtklepsversie met 131 pk en nagenoeg dezelfde prestaties als de 205 met hetzelfde blok. Later kwam de zestienklepper. Maar die vinden we vanzelfsprekend wat hoger in deze lijst.
7. 208 GTI
De achterkleinzoon van de 'GTI der GTI's' doet een verwoede poging om de dagen van weleer te doen herleven. Met sentimenteel getinte reclames, bepaalde accenten in het ontwerp en zelfs een speciale 30th Anniversary-versie doet Peugeot er alles aan om de 208 GTI neer te zetten als 'the modern day 205 GTI'. En ja, de 208 oogt veel kwieker dan zijn voorganger, ziet er goed uit en zet leuke prestaties neer. 0-100 km/h in 6,8 seconden bijvoorbeeld - heel respectabel. Maar ja, de schoenen van zijn overgrootvader zijn iets te groot om te vullen.
6. 206 GTI
Van de achterkleinzoon maken we een sprongetje naar de zoon van de 205. Bij de 206 GTI viel de appel niet ver van de boom als we kijken naar de prestaties. De 0-100-tijd was met 8,3 seconde net iets rapper dan die van de 205 1.9 GTI. Met een gewicht van iets meer dan een ton was het geen zwaargewicht, en hij liet zich heel lekker sturen - volgens sommigen zelfs beter dan zijn voorganger. Desalniettemin was de kritiek vaak dat het karakteristieke, speelse rijgedrag van de 205 te weinig terugkwam. De 206 was wat braver.
5. 306 GTI
De 306 GTI is misschien wel de absolute koning der GTI's in het C-segment. Het pre-faceliftmodel haalde de 100 km/h in 8,5 seconden, mede dankzij de speciaal voor de GTI ontwikkelde zesbak - iets dat je toentertijd alleen maar in hogere segmenten zag. De 306 was ontwikkeld met de 205 als leermeester. De net geen 1.200 kilo wegende auto was heerlijk lichtvoetig en wendbaar en werd door velen gezien als dé hot hatch van de jaren 90.
4. 205 1.6 GTI
In 1984 begon het 205 GTI-feestje met de 1.6 GTI. De auto was vederlicht - hij woog slechts 830 kilo - waardoor de 105 pk die het blok leverde meer dan genoeg was voor een sportieve rijervaring. 0 naar 100 km/h geschiedde in 9,5 seconde en de top lag op 190 km/h. Dankzij het formaat en het gewicht was de 205 één van de meest speelse straatlegale auto's, die zich heel snel uit de voeten kon maken op bochtige weggetjes. De 1,6-liter sloeg al in als een bom. Toch vond Peugeot dat het nog best een stapje verder kon. Maar dat zien we verderop in deze lijst.
3. 106 GTI
Hoewel de 106 GTI op papier niet de opvolger van de 205 was, kan de auto wel gezien worden als de spirituele opvolger. Hij was met 950 kilo ietsje zwaarder en had met zijn 120 pk 1,6-liter motor ook iets minder vermogen, maar kwam toch heel dicht in de buurt qua beleving. Hij zat met 8,7 seconden ook iets sneller op de 100 km/h dan de 205 GTI met dezelfde cilinderinhoud. Het rijgedrag deed sterk denken aan zijn spirituele voorvader; speels, maar snaarstrak. De auto gaf menigeen het nakijken op bochtige wegen.
2. 309 GTI 16
Op nummer 8 zagen we de achtklepper al voorbijkomen, maar de zestienklepper is andere koek. Het was lange tijd met afstand de krachtigste Peugeot GTI ooit. 160 pk bracht de driedeurs in 7,8 seconden naar de 100 km/h en realiseerde een topsnelheid van 220 km/h. De auto was daarmee net iets sneller dan de snelste 205 GTI en bracht nagenoeg dezelfde rijervaring, hoewel de auto een iets minder los kontje had dan zijn kleine broertje.
1. 205 1.9 GTI
Inderdaad, zijn naam is deze top 10 al meerdere keren voorbijgekomen, maar hoe kan het ook anders? De 1,9-liter 205 GTI was het absolute ijkpunt op het gebied van hot hatches. Niet alleen bij Peugeot, maar ook bij de concurrentie. Volgens velen is dit de beste hot hatch aller tijden en dan vooral de versie met 131 pk van vóór het katalysatortijdperk. De 100 km/h werd in de 860 kilo wegende auto bereikt in 7,8 seconden. Dit en het weergaloze weggedrag en de zeer scherpe prijs (de gezapiger Volkswagen Golf GTI kostte beduidend meer) maakte de auto tot een enorm succes. Daarmee verdient de 209 1.9 GTI de eerste plek in deze top 10!
PRIVATE LEASE Peugeot
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 208 GT | Armsteunen op de voorportieren bekleed met kunstleder met groen sierstiksel (GT-Line) | Climate Control | Dashboard en deurpanelen in kunststof met carboneffect
- 2025
- 10 km

Peugeot 2008 Allure | Advanced Active Safety Brake met camera en radar | Climate Control | Dashboard in zacht materiaal met carboneffect en hoogglans zwarte sierstrip
- 2025
- 10 km

Peugeot 208 GT | Armsteunen op de voorportieren bekleed met kunstleder met groen sierstiksel (GT-Line) | Climate Control | Dashboard en deurpanelen in kunststof met carboneffect
- 2025
- 10 km