en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Het belangrijkste model uit de historie van Lexus is zonder twijfel de LS 400. Sterker: zonder de LS was Lexus er nooit geweest en andersom. Met deze grote sedan wilde Toyota de bestaande luxemerken naar de kroon steken en daarom werd er een apart merk voor gelanceerd: Lexus. Kosten (er wordt gesproken over een ontwikkelingsbudget van een miljard dollar) noch moeite werden gespaard om van de allereerste Lexus een succesnummer te maken; geheel in Japanse tradatitie was alleen het beste goed genoeg.
Met de LS 400 wilde Lexus concurrenten als de BMW 7-serie en Mercedes S-klasse overtreffen op het gebied van topsnelheid, gewicht, luxe, aerodynamica en stilte in het interieur. Een tot de verbeelding sprekend koetswerk stond lager op de Japanse prioriteitenladder. Achteraf gezien was de LS, alleen verkrijgbaar met 4.0-liter V8, een schot in de roos. Zeker in de VS, waar de auto al in 1989 op de markt kwam. Nederland maakte pas halverwege 1990 kennis met de limousine, die sindsdien symbool staat voor de kwaliteit en betrouwbaarheid van Lexus.
Wat vind jij van de Lexus LS 400? Geef je mening via de poll aan de rechterkant van deze pagina!
Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn gelecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen. Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.