AutoWeek-nieuwsalert: zware ochtendspits!

Wees alert op aquaplaning

Regen (foto ANP)
Vanavond, vannacht en morgen stort het met bakken uit de hemel. Het KNMI heeft code geel afgegeven wegens de heftige regenval. Aquaplaning schuilt in een klein hoekje. Waar moet je morgenochtend op letten?

Waar we in de eerste helft van deze maand verwend werden met hoge temperaturen en veel droge dagen, bewijst mei vandaag en morgen wederom toch nog een wisselvallige maand te zijn. Het KNMI heeft voor het midden en zuiden van Nederland code geel gegeven. In sommige gebieden kan meer dan 50 mm in 24 uur vallen. Mogelijkerwijs zul je morgen niet al te stevig opschieten in de ochtendspits. Waar je wel rijden kunt, moet je alert zijn op zaken als aquaplaning.

Water op de weg is niet direct het probleem. Water op de weg dat blijft liggen, daar schuilt een gevaar. Banden kunnen - zeker bij een voor de situatie te hoge snelheid - hun contact met de weg verliezen als het profiel van de banden het vele water niet meer kunnen afvoeren. Het water vormt een laag onder de banden en rijden op het asfalt wordt min of meer ingewisseld voor rijden op het water. Daarmee komt op rigoreuze wijze een einde aan de controle die je over je auto hebt.

Vanaf welke snelheid banden gaan aquaplanen, wordt bepaald door de profieldiepte en de hoeveelheid water op de weg. De vuistregel is volkomen logisch: hoe meer water op de weg en hoe geringer het restprofiel in de banden, des te sneller het contact met de weg verloren gaat. Het wettelijke voorschrift dat het profiel minimaal 1,6 millimeter diep moet zijn, schiet dan ook al snel tekort. Zo'n beperkt profiel betekent dat er weinig voor nodig is om de kanalen in de band vol te laten lopen met water.

Rijd je op nat wegdek en merk je dat het afrolgeluid verandert en dat het stuurgedrag van de auto anders aanvoelt? Neem dan gas terug. Nogmaals: hoe lager de snelheid en hoe dieper het profiel, des te minder kans dat (een gevaarlijke vorm van) aquaplaning optreedt. Wees eveneens alert op bepaalde locaties. Waar het water niet weg kan lopen (het laagste punt in de directe omgeving) is de aanwezigheid van een stevige hoeveelheid water het grootst. Wees niet alleen alert op lage punten. Ook spoorvorming waar het water in kan blijven liggen, is een verraderlijk gegeven.

Onze tips op een rij:

- Controleer het profiel van de banden. Het is aan te raden om zomerbanden uiterlijk bij drie en winterbanden bij vier millimeter profiel te vervangen.

- Verlaag bij sterke regenval de rijsnelheid.

- Rijd extra voorzichtig op de rechter weghelft. In de diepe sporen die vrachtwagens veroorzaken, staat veel water.

- In noodsituaties geldt: koppeling intrappen en geen plotselinge stuurbewegingen maken

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.