Autofabrikanten willen laadnetwerk Ionity fors uitbreiden
Geen 'afschrikwekkende rijen'
BMW, Hyundai, Daimler, Ford en Volkswagen willen hun Europese netwerk van snelladers voor elektrische auto's aanzienlijk uitbreiden.
De genoemde concerns hebben zich hiervoor eerder al verenigd in Ionity. Daarmee hebben de autofabrikanten afgelopen jaren al zo'n vierhonderd laadstations gebouwd langs de Europese snelwegen, van Portugal tot Finland. Dat moeten er echter snel nog veel meer worden, gezien hun in rap tempo groeiende inzet op elektrisch rijden. Want, zo vrezen de fabrikanten, er dreigen straks lange rijen bij de bestaande laadpunten te ontstaan en dat zou automobilisten die een elektrische auto willen kopen kunnen afschrikken.
Bij Ionity wordt nu gepraat over een groeiplan voor de toekomst. Concrete doelen worden vooralsnog niet genoemd, maar de uitbreiding zou zich richten op meer van hetzelfde; snellaadstations langs grote wegen. De aandeelhouders hebben elk al zo'n € 200 miljoen in het bedrijf geïnvesteerd. Volgens Ionity-topman Michael Hajesch worden extra investeringsmogelijkheden bekeken.
Op de markt voor snellaadstations in Europa zijn meer partijen actief. Zo is het Nederlandse Fastned een grote speler en heeft Tesla een eigen Supercharger-netwerk. Fastned heeft al meer dan 130 snellaadstations in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België en Zwitserland. Onlangs won het bedrijf ook een aanbesteding om snellaadstations langs Franse snelwegen te gaan exploiteren.