'Auto kopen aantrekkelijker door crisis'

'Auto kopen aantrekkelijker door crisis'
De crisis en de overproductie in de auto-industrie maken het de komende tijd extra aantrekkelijk om een nieuwe auto te kopen. Dat voorspelt Maarten Baljet, directeur en analist van het Duitse bureau BF Forecasts, dat gespecialiseerd is in de economische waarde van auto's.

Een nieuwe generatie van een automodel was in het verleden per definitie duurder. Maar zelfs de meest succesvolle autofabrikanten kunnen zich zo'n prijsverhoging niet meer permitteren. De nieuwe Volkswagen Golf, die onlangs in de showrooms arriveerde, kost, inclusief de recentelijke btw-verhoging, net zoveel als zijn voorganger.
Baljet: ,,De Europese autofabrieken produceren veel te veel auto's, waardoor er enorme voorraden ontstaan. Intussen is in bijna heel Europa de markt ingestort en daarin zal de komende tijd waarschijnlijk geen verandering komen.
,,De consument heeft hierdoor een prima uitgangspositie in de onderhandelingen met de autodealer. Volgend jaar zullen automerken de consument overstelpen met aanbiedingen en aantrekkelijke kortingen. Je kunt ook een behoorlijk bedrag eisen voor de in te ruilen auto.''
Volgens Baljet moet de auto-industrie ingrijpend reorganiseren om hierin verandering te brengen, maar hij verwacht niet dat dat op korte termijn zal gebeuren. ,,De eerste aankondigingen van fabriekssluitingen, zoals bij Ford in Genk, zijn er. Maar de productiecapaciteit van de Europese autofabrieken zal nog veel ingrijpender moeten worden aangepakt. In de Europese Unie kampen de autofabrieken met een overcapaciteit tot wel 40 procent. De fabrikanten vinden het erg lastig om dit aan te pakken. Sluiting van een fabriek heeft immers grote gevolgen voor de samenleving. Het leidt tot veel werklozen en het merk wordt er niet populairder door.''
Het goedkoper worden van auto's is een lichtpuntje voor de automobilist, die volgend jaar geconfronteerd wordt met hogere autokosten. Zo worden autoverzekeringen in 2013 fors duurder door de verhoging van de assurantiebelasting. Deze gaat van 9,7 procent naar 21 procent. Ook de brandstofaccijnzen gaan omhoog. De accijns op diesel wordt verhoogd met 3 cent per liter en komt daarmee op zo'n 46 cent per liter. De accijns op lpg wordt zelfs met 7 cent per liter verhoogd en komt uit op circa 18 cent per liter. Alleen de accijns op benzine is deze keer ongemoeid gelaten. Begrijpelijk, want die is al sinds jaar en dag extreem hoog. De ontwikkelingen zullen er in elk geval toe leiden dat het omslagpunt voor diesel of lpg een stuk hoger komt te liggen.


Meer nieuws over de kosten van het autorijden in 2013 is te lezen in een speciale uitgave van Autoweek, die deze week verschijnt.

Lezersreacties (50) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.