Auto-industrie Duitsland houdt hand op de knip

Bovengemiddeld zorgelijk

Productie fabriek Audi

De middelgrote en kleine bedrijven in de auto-industrie in Duitsland zijn erg voorzichtig als het aankomt op investeringen in de toekomst. Binnen deze industrie gaat het beduidend slechter dan in andere takken van het Duitse bedrijfsleven.

Het gaat nu ondanks de coronacrisis nog relatief goed met het MKB in Duitsland. 89 procent zou volgens adviesbureau EY nog optimistisch gestemd zijn en in een goede of redelijk goede situatie zitten. Binnen de auto-industrie is er een ander beeld te zien. Daar is slechts een derde zo positief over zijn huidige situatie. Financieel gezien staat het er nu in veel gevallen al moeilijk voor. EY becijfert dat 57 procent van het MKB binnen de auto-industrie in Duitsland nog zonder overheidssteun kan opereren. Dat bericht Automobilwoche. Ook ziet men in deze tak de toekomst veruit het meest pessimistisch in.

Dat blijkt ook wel uit de bereidheid om te investeren. EY stelt dat van de bedrijven in de auto-industrie nog maar 16 procent wil investeren in de komende maanden. Dat is het laagste percentage sinds 2007. Eenzelfde percentage wil het werknemersbestand vergroten, het laagste percentage sinds 2010. De rest wil de hand op de knip houden en hooguit voor een behoud van de huidige investeringen en personeelsbestanden gaan. EY stelt dat één op de vier bedrijven in de auto-industrie zijn situatie als 'kritiek' bestempelt. Een flink verschil met het gemiddelde, want slechts 1 op de 14 bedrijven over het gehele MKB gezien zou in Duitsland zo diep in de problemen zitten.

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.