Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus
Extraatjes
Audi breidt komende zomer de bestellijst voor de RS4 Avant, de RS5 Coupé en RS5 Sportback uit met een Competition Plus geheten uitvoering. Daarmee krijgen de RS4 en RS5 een reeks extra's om de sportiviteit naar een hoger niveau te tillen.
Goed nieuws voor wie de Audi's RS4 en RS5 nog wat te mild vindt. De sportieve middenklassers krijgen van Audi een behandeling die ze nog wat sportiever maken. Het resultaat noemt het merk Competition Plus. Wie dat bij het bestellen aanvinkt, krijgt de RS4 Avant, RS5 Coupé of RS5 Sportback onder meer met het handmatig instelbare RS-sportonderstel Pro en een differentieel dat de focus van de aandrijving meer op de achterwielen legt. Bovendien moet volgens Audi het verschil tussen de diverse rijmodi duidelijker zijn. Als Competition Plus staan de RS4 en RS5 ook tien millimeter lager op hun wielen. Met een druk op de knop kun je de boel nog eens met tien millimeter verlagen.
Hoewel het vermogen van de biturbo-V6 van 450 pk gehandhaafd blijft, zorgen die aanpassingen er samen met een verbeterde software van de transmissie voor dat de sprinttijd van 0 naar 100 km/h afneemt. Zo schiet de RS4 Avant voortaan in 3,9 seconden naar de 100 km/h, twee tienden sneller dan gewoonlijk. De RS5 Coupé en Sportback hebben 3,8 seconden nodig, één tiende minder. Ook kun je langer blijven versnellen, want de topsnelheid is verhoogd van de begrensde 250 km/h naar 290 km/h. Daarmee is het verhaal nog niet afgelopen, want een nieuw uitlaatsysteem zorgt voor een steviger roffel. Bovendien is de geluidsisolatie verminderd, dus het geluid dringt ook gemakkelijker door tot de cabine.
Bij het nieuwe uitlaatsysteem horen ook matzwarte uitlaateinden. Daar blijft het voor wat betreft de uiterlijke aanpassingen niet bij. Audi monteert onder meer hoogglanszwarte accenten in plaats van verchroomde en ook zijn er nieuwe Phantom Zwart gekleurde 20-inch wielen beschikbaar. Een nieuwe Sebring Zwart geheten carrosseriekleur vind je ook terug op de optielijst, dus je kunt er een heel duister verhaal van maken. In het interieur is het ook al zwart wat de klok slaat, met 'pianolak' accenten op de stoelen.
Prijzen zijn er nu nog niet, maar Audi meldt al wel dat de Competition Plus-uitvoering voor beide modellen vanaf juli beschikbaar wordt.
Uitgelicht aanbod

Audi A4 Avant 2.9 TFSI quattro Pro Line Plus 450 pk / Panoramadak / Carbon / Head-Up / B&O / Leder / Carplay
- 2019
- 85.625 km

Audi A4 Avant 2.9 TFSI quattro Pro Line Plus RS Dynamic Pack l Panorama l Sfeerverlichting
- 2019
- 56.836 km

Audi A5 Sportback 2.9 TFSI quattro 450pk | Pano | B&O | 280km/u | Carbon ext. | 360° camera | Dynamic Ride Control | Laser LED | Head-up | Keyless | Dodehoek | 20" Velgen
- 2021
- 28.250 km
Lees ook

Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8

Alfa Romeo Giulia - Back to Basics

Citroën LNA (1981) - In het Wild

Praktijkverbruik Opel Crossland X: hoe zuinig is Opels compacte SUV?

Fiat 600 Jungla (1972) - Liefhebber Gezocht
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (48) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.