Audi's Le Mans-wapen voor 2014: R18 e-tron quattro
Het is een understatement om te zeggen dat Audi de laatste tien jaar de 24-uursrace van Le Mans heeft gedomineerd. In 2009 wist Peugeot de zegereeks eenmaal te doorbreken en in 2003 wist Bentley (onderdeel uitmakend van hetzelfde concern als Audi) de race te winnen, maar alle andere jaren sinds 2000 kwam er een Audi als eerste over de streep. De afgelopen twee jaar deed Toyota een poging het Duitse merk te verslaan, maar tevergeefs. Ondanks de komst van Porsche lijkt Audi vastberadener dan ooit om nogmaals 'Les 24 heures' te winnen, evenals een derde titel in het World Endurance Championship (WEC).
Dat moet in 2014 gaan gebeuren met de R18 e-tron quattro – in naam dezelfde auto als vorig jaar, maar onderhuids heeft de raceafdeling de nodige wijzigingen doorgevoerd. Zo is de midscheeps geplaatste V6 TDI-motor verder geoptimaliseerd, ook om in te spelen op de aangepaste regelgeving, die voorschrijft dat elke LMP1-auto nog maar een bepaalde hoeveelheid brandstof per ronde mag verstoken. Deze R18 is dan ook dertig procent zuiniger dan zijn voorganger.
Om daarbij te helpen, maakt de dieselmotor deel uit van een hybride aandrijflijn, waardoor een elektromotor de vooras kan aandrijven. Bovendien kan het systeem kinetische energie die vrijkomt bij het remmen omzetten in bruikbare energie voor de elektromotor en kan dit ook met hitte-energie. Bovendien kent de R18 onder meer een dunner bodywork en staat de racer twintig millimeter hoger van de grond af, ook vanwege de nieuwe regelgeving. Audi spreekt zelf dan ook van 'de meest complexe auto die het merk ooit gebouwd heeft.'
PRIVATE LEASE Audi
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Avant 50 TFSI e quattro S edition 3 x S-LINE, BLACK-LINE, LEER, PANORAMADAK, CAMERA, NAVI, TREKHAAK
- 2021
- 101.195 km

Audi A3 Sportback 1.4 TFSi 125pk Attraction Pro Line | Navi | Climate | Cruise | PDC
- 2011
- 299.502 km

Audi A4 Avant 1.8 TFSI Pro Line Business AUTOMAAT EXPORT
- 2009
- 488.376 km