Audi RS4 Avant onder het mes

In lijn met RS6 Avant

Audi RS4 Avant
Audi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 Avant

Audi Sport heeft het er maar druk mee. In korte tijd heeft die afdeling nieuwkomers al de RS6 Avant, RS7 Sportback en RS Q3 (Sportback) gepresenteerd en nu is het moment daar dat ook de RS4 Avant wordt vernieuwd.

Waar het bij de zojuist genoemde modellen om gepresenteerde RS-versies van volledig nieuwe modelgeneraties betrof, is deze vernieuwde RS4 Avant 'gewoon' een bijgewerkte versie van de reeds bestaande variant. De huidige RS4 Avant werd in 2017 gepresenteerd en onlangs werd de complete A4-lijn gefacelift, al werd de RS4 Avant daar nog even niet bij betrokken Tot vandaag.

Het mag geen verrassing heten dat de gefacelifte RS4 Avant over dezelfde 450 pk en 600 Nm sterke 2.9 biturbo V6 beschikt als de uitgaande RS4 Avant. Daarmee sprint de vierwielaangedreven knalstation in 4,1 tellen naar een snelheid van 100 km/h. Schakelen gaat wederom met een achttraps tiptronic-automaat. De topsnelheid ligt op 250 km/h, wie het optionele RS Dynamic Package bestelt, moet door kunnen denderen tot de digitale snelheidsmeter op 280 km/h staat.

De auto krijgt hetzelfde vernieuwde front als de rest van de A4-familie, al is er een pittige RS-saus overheen gegoten. We zien de kenmerkende plattere en bredere RS-grille die in het zwart is uitgevoerd, een bumper vol koelopeningen én de RS-kenmerkende 'brievenbus' tussen motorkap en grille. Led-matrixverlichting is optioneel leverbaar. Net als bij de overige RS-modellen is ook de koets van deze RS4 Avant volgehangen met matzwarte details, denk aan de dakrails en zijspiegels. Achterop uiteraard een fikse diffuser met aan weerszijden ervan ovale uitlaatpijpen.

De RS4 Avant beschikt over diverse rijmodi die via Audi Drive Select zijn te kiezen. Naast standen als Comfort, Auto en Dynamic zijn er twee zelf in te stellen RS1- en RS2-modi. Hiermee kun je zelf de afstemming van onder andere de motor, transmissie en het onderstel bepalen. Meer opties: een onderstel met Dynamic Ride Control, Dynamic Steering én 20-inch lichtmetaal. De standaardversie staat op 19-inch. Erachter krijgen in principe stalen remschijven een plek, maar keramische exemplaren met rode, blauwe of grijze klauwen zijn optioneel verkrijgbaar.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.