AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Audi komt met biofuel-A4
23
Audi maakt zijn A4 geschikt voor E85, de brandstof die grofweg voor 15 procent uit benzine bestaat en voor 85 procent uit (bio)ethanol.
Zowel de A4 Avant als de A4 sedan met de bekende 2.0 TSFI motor wordt leverbaar als zo'n 'flexible fuel'-versie. Het gebruik van E85 brengt enkele technische aanpassingen van de turbomotor met zich mee omdat ethanol erg corrosief is voor bepaalde metalen. Ook heeft de brandstof een minder goed smerend vermogen dan conventionele benzine en daarom wordt voor de klepzetelringen een ander materiaal gebruikt. Een sensor in de brandstofleiding geeft het motormanagement bovendien informatie over de ethanolconcentratie: indien nodig worden inspuiting en ontsteking daarop aangepast.
De flexible fuel-versies van de A4 krijgen een vermogen van 180 pk. Het verbruik ligt met een
gemiddelde van 9,0 l/100 km (Avant: 9,2 l/100 km) duidelijk hoger dan bij de benzinevariant, die 6,4 l/100 km verbruikt (Avant 6,6 l/100 km). Omdat het produceren van bio-ethanol voor een groot deel CO2-neutraal kan gebeuren, is de uiteindelijke 'netto' CO2-uitstoot toch lager.
Audi brengt de auto in het tweede kwartaal van 2010 op de markt. In Nederland zal de vraag waarschijnlijk niet hoog zijn: het aantal plekken waar je E85 kunt tanken is zeer beperkt, bovendien is de brandstof fors duurder dan normale benzine. Elders in Europa kent E85 belastingsteun, in Nederland is dat niet het geval.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Audi A4 Avant 2.0 – 2006 – 445.803 km – Klokje rond
Audi A4 Avant (2015-2020) - Occasion aankoopadvies
Audi A4 Avant 1.8 T – 2007 – 322.708 km - Klokje rond
Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro (2016) - Op de rollenbank
Vergelijkende test