AUDI E5 Sportback is het eerste model van Audi's submerk AUDI

Volg jij het nog?

AUDI E5 Sportback
AUDI E5 SportbackAudi E5 SportbackAudi E5 SportbackAudi A6L e-tronAudi E5 SportbackAudi E5 SportbackAudi AUDI Concept EAudi AUDI Concept EAudi AUDI Concept EAudi AUDI Concept EAudi AUDI Concept EAudi AUDI Concept EAudi AUDI Concept EAudi AUDI Concept EAudi AUDI Concept EAudi AUDI Concept EAudi AUDI Concept EAudi AUDI Concept E

Net als Volkswagen trekt Audi in Sjanghai een blik autonieuws open. We maken kennis met de AUDI E5 Sportback, de eerste auto van Audi's fonkelnieuwe submerk AUDI. Dat lees je goed.

Audi voert op diverse vlakken een nogal wispelturig namenbeleid. Het introduceert de ene modelnaamstrategie na de andere, heeft opmerkelijke aanduidingen voor motorvarianten bedacht én heeft in China sinds kort een submerk: AUDI. Inderdaad: Audi in kapitalen. AUDI is een merk dat het samen met zijn Chinese joint-venturepartner SAIC uit de grond heeft gestampt en dat 'nieuwe en tech-savvy-klanten' naar zich toe moet trekken. AUDI wil dit jaar nog drie modellen op de Chinese markt brengen en daarvan is dit de eerste: de AUDI E5 Sportback. Daarop tref je uiteraard nergens de bekende vier ringen aan.

De AUDI E5 Sportback lijkt als twee druppels water op de AUDI E Concept (foto's 7 t/m 18) waarmee het merk eind vorig jaar werd geïntroduceerd. Zo sterk zelfs dat het gebrek aan uitgebreid beeldmateriaal van de E5 Sportback niet eens problematisch is. De E5 Sportback is een gestrekte vijfdeurs hatchback van 4,88 meter lang. Hij heeft een wielbasis van 2,95 meter. Daarmee zit de auto aardig in de buurt bij de A6 e-tron zoals je die in Europa kunt kopen, maar daar heeft de E5 Sportback helemaal niets mee te maken.

Audi E5 Sportback

Audi E5 Sportback: zonder ringen.

100 kWh en 800 volt

De eerstgeborene van AUDI staat namelijk niet op het door Audi en Porsche samen ontwikkelde PPE-platform, maar op een fonkelnieuwe basis die Advanced Digitized Platform heet. Dat is door SAIC en Audi samen ontwikkeld en is puur bedoeld voor modellen die in China op de markt komen. De AUDI E5 Sportback komt in diverse vermogensvarianten beschikbaar, waarvan de krachtigste 787 pk sterk is en een bereik heeft van 770 kilometer dankzij een 100 kWh accu. Al in 3,4 tellen snelt de potentste AUDI E5 Sportback vanuit stilstand naar 100 km/h. Ook komen er 299 pk, 408 pk en 577 pk sterke varianten. Daar zitten ook varianten met achterwielaandrijving bij. Snelladen kan rap dankzij de 800v-architectuur. In slechts tien minuten zou je 370 kilometer moeten kunnen bijladen.

Audi E5 Sportback

Audi E5 Sportback vanbinnen.

De Chinese smaak sijpelt door in het interieur. Waar een EV als de Audi A6 e-tron in Europa een vrij 'conventioneel' interieur heeft, is het binnenste van de E5 Sportback erg minimalistisch van opzet. Interessante elementen: de uitgebreide sfeerverlichting in de portieren en onder het maar liefst 27 inch brede display op het dashboard. Ook aanwezig: verborgen ventilatieroosters, een automatisch dimmend glazen panoramadak en AUDI Assistant. Dat is - je raadt het al - een virtuele en op AI draaiende digitale assistent met een instelbaar karakter waar je tegen kunt praten. Centraal in het dashboard zit wat Audi zijn AUDI Control Bar noemt, een stukje interessant ogende verwennerij dat als designornament fungeert en dat zich kan aanpassen aan wat er op dat moment met de auto gebeurt. Dat klinkt erg vaag, en dat is het vooralsnog ook. Geen nieuwe Chinese EV zonder de nodige autonome rijsystemen. De Audi E5 Sportback heeft dan ook diverse Lidars en sensoren die autonoom rijden op de Chinese snelweg mogelijk moet maken.

Interessant weetje: volgens Audi heeft het door nauwe samenwerking tussen Audi in Duitsland en SAIC in China de ontwikkelingstijd sterk weten terug te dringen. Het apparaat is 30 procent sneller ontwikkeld dan een gemiddelde nieuwe Audi. Het blijft uiteraard niet bij deze ene auto van AUDI. Tot en met 2027 brengt AUDI elk jaar een nieuw model op de Chinese markt.

 

PRIVATE LEASE Audi

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.