Audi introduceert nieuw merk: AUDI
Zonder ringen
Audi heeft het voor elkaar gekregen een submerk te bedenken dat exact zo heet als het merk zelf: AUDI. Het grote verschil: de een schrijf je volledig in kapitalen, de ander niet. Maak kennis met de Concept E. Van AUDI dus, en niet van Audi.
Audi maakt het je niet makkelijk als het om namen van modellen, motoren en uitvoeringen gaat. Alle A- en Q-modellen van Audi met een even cijfer achter de naam zijn straks een EV, terwijl de A's en Q's gevolgd door een oneven cijfer achterop verbrandingsmotoren krijgen. De A6 e-tron is dus een EV, de A7 wordt wat de A6 traditioneel was en de huidige A5 heeft de rol van de eerdere A4 overgenomen. Ook wat aanduidingen van motoriseringen betreft, heeft Audi geregeld verwarring gezaaid. Zo geeft iets als '40 TFSI' enkel de positionering ten opzichte van de andere 'XX TFSI's' aan en tegenwoordig plakt Audi de toevoeging Performance achter modellen met elektrische motoren met het grootste bereik. Alles went, maar nu maakt Audi het wel heel bont.

AUDI Concept E.
Audi introduceert in China een splinternieuw submerk. Dat noemt het niet Horch en ook niet RS, maar: AUDI. Inderdaad, Audi in kapitalen. AUDI schotelt ons direct zijn eerste studiemodel voor: de E Concept. Daarop tref je geen enkele set van vier Audi-ringen op aan, maar enkel de in kapitalen uitgeschreven merknaam. Volgens de Duitsers is dat niet zomaar: het wijst zowel op verbinding als onderscheid met het zustermerk. AUDI moet het Audi-dna combineren met 'Chinese innovaties' en gaat enkel 'elektrische en intelligente' auto's verkopen waarmee het zich vooral richt op 'nieuwe en tech-savvy klanten'.
We laten Audi-topman Gernot Döllner zelf maar vertellen waarom dit merk nodig is. Volgens de bestuursvoorzitter zijn "Chinese premiumklanten anders dan internationale. Ze hebben andere verwachtingen en ze zijn jonger dan in de rest van de wereld. Ze zijn meer technisch onderlegd. Ze verwachten toonaangevende connectiviteit, geautomatiseerd rijden en, nog belangrijker, een opwindende, onmiskenbare ervaring in een interieur dat zowel vertrouwd als verrassend is." Helder.
Audi voert AUDI niet alleen, maar heeft hulp ingeschakeld van een van zijn twee Chinese joint-venturepartners: SAIC. Via het studiemodel E Concept bikt AUDI al vooruit op wat je in de toekomst van het merk kunt verwachten. Die toekomst blijkt dichtbij: AUDI zegt medio volgend jaar al drie modellen op de Chinese markt te brengen. De AUDI-modellen komen op een door SAIC en Audi samen ontwikkeld platform te staan dat Advanced Digitized Platform heet. De drie nieuwe modellen worden middelgrote en grote auto's.

AUDI cockpit.
AUDI E Concept
De AUDI E Concept is 4,89 meter lang, 1.99 meter breed en 1,46 meter hoog. Zijn wielbasis bedraagt 2,95 meter. Die afmetingen komen bijzonder sterk overeen met die van de Audi A6 e-tron (4,93 meter lang, 1,93, wielbasis: 2,95 meter), al doet de basisvorm van de auto ons enigszins denken aan Chinese EV's als de Nio ET5 Touring. De vierwielaangedreven showauto heeft twee elektromotoren die samen 775 pk en 800 Nm op de been brengen. In 3,6 seconden zit de 'elektrische Sportback' vanuit stilstand op een snelheid van 100 km/h. In de bodem zit een 100-kWh accu die - volgens de Chinese CLTC-methode - een actieradius van 700 kilometer mogelijk maakt.
Ín de AUDI nemen we displays waar die een gebogen 4k-paneel dat de gehele breedte van de cockpit beslaat. De beelden die de op stokjes geplaatste camera's maken (die als zijspiegels fungeren), worden hier ook op getoverd. Audi maakt melding van een opbergvak waarin je twee telefoons kunt opladen én plaatst centraal in het dashboard de 'AI Avatar', een soort visuele versie van de digitale AI-assistent waar je tegen kunt praten. Dergelijke 'avatar'-achtige zaken kennen we van onder meer Nio en Smart. Inderdaad: ook vooral Chinese merken.