Audi A7 Sportback **met prijzen en fotoshow**

Audi A7 Sportback
Audi A7 SportbackAudi A7 SportbackAudi A7 SportbackAudi A7 SportbackAudi A7 SportbackAudi A7 SportbackAudi A7 SportbackAudi A7 SportbackAudi A7 SportbackAudi A7 SportbackAudi A7 SportbackAudi A7 SportbackAudi A7 SportbackAudi A7 Sportback
Een A6 niet speciaal genoeg en de A8 wat te statig? Dan heeft Audi nu de oplossing in huis: de A7 Sportback. Op dit moment trekt het merk uit Ingolstadt het doek van de auto in de Pinakothek der Moderne in München.
De Audi A7 Sportback komt in het gamma tussen de A6 en de A8. De Mercedes CLS geldt als aartsrivaal, maar het grote verschil is dat de A7 Sportback een vijfde deur heeft. Deze verschaft toegang tot een bagageruimte van 535 liter. Met neergeklapte achterbank is dit 1.390 liter.
De auto is 4,97 meter lang, 1,91 meter breed en 1,42 meter hoog. Op de breedte na (twee centimeter minder breed) is dat exact hetzelfde als de Porsche Panamera. Daardoor is de auto 'sportief-elegant als een coupé, comfortabel als een limousine en praktisch als een Avant', aldus Audi. Het merk uit Ingolstadt gebruikt veel aluminium voor de A7 Sportback, waardoor het leeggewicht van de basisversie beperkt blijft tot 1.695 kilogram.
Motorenpalet
De A7 Sportback komt in de eerste instantie met vier motoren. De basisbenzinemotor is een 2.8 FSI. Het vermogen bedraagt 204 pk en het maximumkoppel is 280 Nm. In combinatie met Quattro en S-Tronic kost de sprint naar 100 km/h 8,3 seconden en de topsnelheid is 235 km/h. Het gemiddeld verbruik is 8,0 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot is 187 gram per kilometer.
De topmotor is een 3.0 TFSI, goed voor 300 pk. De compressormotor levert een maximumkoppel van 440 Nm. Quattro en S-Tronic behoren bij ons tot de standaarduitrusting. De sprint naar 100 km/h kost 5,6 seconden en de topsnelheid is 250 km/h. Het gemiddeld verbruik is 8,2 liter per 100 km, wat neerkomt op 190 g CO2/km.
De sterkste diesel is de 245 pk sterke 3.0 TDI. Die diesel heeft een maximumkoppel van 500 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 6,5 seconden, de top is begrensd op 250 km/h. Het verbruik is 6,0 liter per 100 kilometer, het equivalent van 158 g/km.
Wie het zuiniger aan wil doen, doet er goed aan te wachten op de 204 pk sterke versie van deze diesel. Die heeft nog altijd 400 Nm tot z'n beschikking. In combinatie met Multitronic transmissie en voorwielaandrijving is de CO2-uitstoot 139 gram per kilometer. Het gemiddeld verbruik van die versie is 5,3 liter per 100 km.
Op termijn verwachten we nog sterkere motoren. De V8 TDI met 350 pk zou bijvoorbeeld uitstekend bij de A7 passen. Audi rijdt momenteel ook al rond met een gecamoufleerde S7, die we inschalen op 450 pk. Een eventuele RS7 schopt het tot minimaal 550 pk.
Optielijst
Standaard staat de A7 Sportback op 18-inch lichtmetaal, maar 20-inch is tegen meerprijs ook een optie. Voor de sportievere rijders is het Sportdifferentieel een optie. Dit kennen we uit onder meer de S4. Ook kan Audi een sportonderstel leveren, dat de Sportback 10 millimeter dieper legt. Wie nog meer sportiviteit wil, kan z'n A7 ook nog naar Quattro GmbH sturen voor een nog straffere afstelling. Aan de andere kant van het comfortspectrum staat er juist ook luchtvering op de optielijst.
Daarover gesproken: de klant kan zich flink uitleven bij de Audi A7. We noemen een Head-up Display, Parkeerassistent, herkenning van de maximumsnelheden, klimaatcontrole met vier zones, dubbel glas en een verwarmd stuurwiel. De ultieme optie is een Bang&Olufsen audiosysteem met een vermogen van 1.300 Watt.
Audi gunt Moskou eind augustus het publieksdebuut van de A7 Sportback. Aan het einde van de herfst verschijnt de auto bij de dealers. De vanafprijs voor de 2.8 FSI quattro is 64.800 euro, dat is 13.799 euro minder dan de goedkoopste CLS. Die heeft wel meer vermogen. Ter vergelijk: de A6 2.8 FSI kost minimaal 47.490 euro. De 3,0-liter TFSI met 300 pk heeft een prijs vanaf 73.900 euro en de 3.0 TDI (245 pk) is 74.900 euro.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (194)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.