Audi A3 Sportback nu ook op aardgas

Welkom: A3 Sportback 30 g-tron

Audi A3 30 G-tron
Audi A3 30 G-tronAudi A3 30 G-tronAudi A3 30 G-tronAudi A3 30 G-tronAudi A3 30 G-tronAudi A3 30 G-tronAudi A3 30 G-tronAudi A3 30 G-tron

Audi vervolgt zijn aardgas-hoofdstuk door ook een dergelijke aandrijflijn voor de nieuwe A3 Sportback te gebruiken. Dit is de nieuwe A3 Sportback 30 g-tron.

In 2014 kwam Audi voor het eerst met de alternatieve aandrijflijn voor de A3 Sportback. Nu is het ook voor de nieuwe generatie A3 de hoogste tijd om kennis te maken met cng (compressed natural gas) als brandstof. Dat gebeurt met deze nieuwe 30 g-tron. Hierbij verstopt Audi een 131 pk sterke 1.5 TFSI in de neus. Het koppel bedraagt 200 Nm en is daarmee gelijk aan de 30 TFSI met 110 pk die benzine lust. De A3 g-tron sprint in 9,7 seconden van stilstand naar 100 km/h, doortrappen kan tot 211 km/h.

Volgens NEDC-metingen verbruikt de A3 3,5 kg aardgas per 100 kilometer. Doordat de drie tanks dik 17 kg kunnen opslaan, komt de A3 op één volle tank 445 km (WLTP) ver. Hierbij wordt overigens ook de noodtank met benzine opgeteld: daar kan 9 liter benzine in worden opgeslagen voor het geval dat het aardgas onverwacht op is. Onder normale omstandigheden start de motor op cng. Enkel in uitzonderlijke gevallen wordt daar de noodtank met benzine ook voor gebruikt. De 30 g-tron stoot minder koolstofdioxide (CO2) uit dan de 30 TFSI. Per kilometer stoot-ie gemiddeld 96 gram CO2 uit. De 30 TFSI noteert waarden van 106 g/km.

In Duitsland krijgt de A3 Sportback 30 g-tron standaard led-koplampen, het 10,1-inch scherm voor de multimedia en verschillende veiligheidssystemen. De (Duitse) levering start komende herfst. Bij onze buren kost de Audi minimaal € 30.705. De Nederlandse prijzen volgen nog.

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.