Asymmetrische BYD D1 gespot in Nederland

Straks per schuifdeur-taxi naar de kroeg?

BYD D1 Nederland
BYD D1 NederlandBYD D1BYD D1BYD D1BYD D1BYD D1BYD D1BYD D1BYD D1BYD D1BYD D1

BYD Europe is gevestigd in Nederland, en brengt daarvoor meer mee dan de spreekwoordelijke kamerplant. Er worden hier daadwerkelijk plannen gemaakt en auto’s getest, waaronder de opmerkelijke BYD D1.

BYD is niet zomaar een nieuwkomer die eens wat probeert, maar een zeer serieuze speler die in Europa geen genoegen wil nemen met een plek in de marge. Het Chinese merk lanceert hier het ene nieuwe model na het andere en dat wordt voor heel Europa uitgedacht en voorbereid in het Nederlandse Hoofddorp. Als een BYD hier arriveert, betekent dat ongetwijfeld niet per definitie dat hij daadwerkelijk in Europa op de markt verschijnt. Dat idee lijkt in deze gevallen minstens in overweging te zijn. Eerder zagen we op deze plek de BYD Song Plus, die later als BYD Seal U op de Europese menukaart verscheen. De Denza D9 is hier eveneens gespot, en voor submerk Denza is inmiddels bevestigd dat er Europese plannen zijn.

Nu is het de beurt aan de BYD D1. Deze uiteraard elektrische auto is niet helemaal nieuw, maar werd al in 2020 voorgesteld. Met zijn MPV-achtige koets en opmerkelijk lange portieren is het een wat ongewone verschijning, al oogt de D1 tegelijkertijd lekker nuchter en functioneel. Dat heeft een reden: de BYD D1 is nadrukkelijk bedoeld voor gebruik als (deel)taxi voor ritaanbieders en is daarop ook helemaal ingericht. De auto is zelfs asymmetrisch: links zit een normale achterdeur, maar aan de stoepkant heeft de D1 een elektrische schuifdeur. Voorin zit in China een 136 pk sterke elektromotor, terwijl hij het volgens de fabriek dik 400 kilometer moet uithouden op een volle accu.

Mexico

De internationale carrière van de BYD D1 is al volop gaande, want in Mexico was dit model in 2022 al verantwoordelijk voor de grootste elektrische taxivloot buiten China. Taxibedrijf Vemo schafte er daar duizend stuks aan. Dat is voor BYD de kunst bij een eventuele Europese carrière: met een paar grote, zakelijke klanten zit je met zo’n taxi zo aan heel behoorlijke aantallen. Reken in ieder geval niet op een D1 voor particulier gebruik.

BYD-taxi's uit 2013 in Nederland

Wist je trouwens dat er in 2013 al BYD-taxi’s rondreden in Nederland? De BYD e6 van destijds was speciaal bedoeld voor taxiwerk en wie goed zoekt, kan er in de omgeving van Rotterdam nog steeds een tegenkomen.

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.